چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
امیرحسین طالبی تهیه کننده مجموعه طنزهای دهه ۷۰ از خط قرمزهایی که در آن سال ها داشتند، چگونگی نوشتن فیلمنامه و ساختن مجموعه های نود شبی و تقدیر شدن توسط کیومرث صابری و لاریجانی سخن گفت.



دیباچه:

امیرحسین طالبی تهیه کننده مجموعه های طنز مهران مدیری و مهران غفوریان درباره اینکه چرا اکنون کمدی ها نمی تواند باعث خنده و شادی مردم شوند گفت: مهمترین نکته این است که زمانه عوض شده است. من خاطرم هست زمانیکه که تهیه کنندگی مجموعه های مهران مدیری را بر عهده داشتم گاهی پیش می آمد که ما متن نداشتیم اما مدیری و لاله صبوری گاهی به صورت بداهه حرف می زدند و بازی می کردند و اتفاقا مخاطب هم لذت می برد.

وی ادامه داد: ما آن زمان باید کار خود را به روز می رساندیم و به همین دلیل گاهی پیش می آمد که نتوانیم متن ها را به موقع برسانیم ولی امروزه تکنولوژی های رسانه ای باعث شده سطح دانش و بینش مردم بالا برود و دیگر نمی توان بدون متن، مجموعه ای را پیش برد، حتی یک آیتم ۳۰ ثانیه ای هم باید برنامه ریزی شده باشد.

دیباچه-دهه هفتاد


 

«زیر آسمان شهر۱» خیابان ها را خلوت می کرد

تهیه کننده مجموعه های «جنگ ۷۷» و «پلاک ۱۴» درباره تفاوت مجموعه های طنز که پیش از این باعث شادی مردم می شد اما امروزه کلیشه به نظر می رسد، عنوان کرد: ما امروزه مجموعه کمدی به معنای سابق نداریم. من تهیه کنندگی «جنگ ۷۷» و مجموعه هایی چون «ببخشید شما»، «۹۰ شب» و حتی سه سری «زیر آسمان شهر» را برعهده داشتم. به جرأت می توانم بگویم هیچ کس تاکنون نتوانسته است سری اول سریال «زیر آسمان شهر» را که هر شب ۴۵ دقیقه روی آنتن می بردیم، بسازد. رضا عطاران نویسنده سری اول این مجموعه بود و بیش از نیمی از موفقیت سریال به خاطر او بود.

این تهیه کننده با اشاره به سختی کار در ساخت «زیر آسمان شهر» عنوان کرد: ما در «زیر آسمان شهر۱» بدعتی نو گذاشتیم و شبی ۴۵ دقیقه کار ضبط می کردیم که برای یک برنامه تلویزیونی بسیار سخت است. اکنون بهترین گروه های تلویزیونی تنها چند دقیقه در روز می توانند کار ضبط کنند. مخاطب در آن زمان کلیت برنامه را در نظر می گرفت و از آموزش ها و سرگرمی که برایش ایجاد می شد، لذت می برد و به مسائل فنی کاری نداشت. درحالیکه امروز مسایل فنی هم برایش مهم شده است و به سادگی نمی توان از کنار آنها گذشت. به هر حال با شیوه ای که ما کار می کردیم «زیر آسمان شهر۱» علاقمندان بسیاری داشت و واقعا خیابان ها را خلوت می کرد.

 

هر شب طنز می ساختیم و هر شب دیده می شد

وی تصریح کرد: ساخت درام راحت‌تر است و این مجموعه کمدی است که سختی های فراوانی دارد چراکه شما باید طراحی، فکر و برنامه ریزی بیشتری داشته باشید تا بتوانید مخاطبتان را بخندانید. از طرف دیگر در دهه ۷۰ مجموعه های کمدی برای مردم تازگی داشت. اولین مجموعه طنز بعد از انقلاب در این دهه با کارهایی چون «نوروز ۷۲»، «پرواز۵۷» روی آنتن رفتند. «ساعت خوش» به تهیه کنندگی زنده یاد سیدعلی سمنانی نیز در این دهه تولید شد که بیشتر از همه دیده شد و بعد از آن چند برنامه طنز هم در نوروزهای سال های بعد ساخته شد و سپس در سال ۷۷ «جنگ ۷۷» تولید شد.

تهیه کننده مجموعه «ببخشید شما» با اشاره به بازیگران این مجموعه های کمدی توضیح داد: ما آن زمان از لحاظ متن، بازیگری و ضبط بسیار راحت بودیم. بسیاری از بازیگران و طنزپردازان امروز از همان سال ها شروع به کار کردند. خاطرم هست سروش صحت، مهران غفوریان، عارف لرستانی، رضا شفیعی جم و بیژن بنفشه خواه از جمله کسانی بودند که آن زمان وارد تلویزیون شدند. آن زمان مجموعه های طنز کم بود و ما هر شب کار را تحویل داده و روی آنتن می بردیم و هر شب هم کار دیده می شد. مردم از آثار طنز لذت بسیاری می بردند و شاید چون تکنولوژی رسانه ای دیگری نداشتند دور هم می نشستند و برنامه های تلویزیون را می دیدند اما امروز همه چیز تغییر کرده است.

 

اختلال صدای تلفن همراه هم خط قرمز بود

این تهیه کننده مجموعه های طنز با اشاره به سخت بودن خنداندن مردم بیان کرد: ما همه حرف هایی را که امروز در مجموعه های طنز بیان می شود در طی این سال ها به تصویر کشیده ایم. امروز متن و فیلمنامه حرف اول را می زند و اگر شما بهترین و سوپراستارترین بازیگران جهان را هم جمع کنید اما متن خوبی نداشته باشید کارتان موفق نخواهد شد.

وی در واکنش به اینکه نویسندگان مجموعه های طنز از ممیزی در کارها سخن می گویند، پاسخ داد: ما آن زمان می دانستیم چه مسیری را باید برویم و هیچ وقت واکنش بدی نداشتیم. اتفاقا خط قرمزهای امروز بسیار کمتر از مواردی است که ما آن سال ها داشتیم. به طور مثال خاطرم هست زمانی که تلفن همراه به تازگی وارد بازار شده بود با مشکلاتی همچون پارازیت و اختلال صدایی همراه بود اما اگر ما آیتمی در این باره می ساختیم اجازه پخش نداشت و به گونه ای این تعبیر وجود داشت که لزومی ندارد درباره این مشکلات صحبت شود اما امروزه طنزپردازان با اکثر موضوعات شوخی می کنند. حساسیت ها هم در بسیاری از موارد بیشتر بود، از جمله اینکه ما باید از ساده ترین انواع مواد غذایی استفاده می کردیم، البته خود ما هم سراغ غذاهای رنگین و یا زندگی های تجملاتی نمی رفتیم و تلاشمان این بود مجموعه ها و شخصیت ها شبیه خود مردم باشد. به طور مثال در سریال «زیر آسمان شهر» سرایدار در اتاقی بسیار ساده نزدیک می کرد و به ترتیب که بالاتر می رفت منزل شخصیت دکتر از بقیه بهتر بود.

 

تقدیر گل آقا و لاریجانی از «جنگ ۷۷»

طالبی درباره انتقادهایی که آن زمان نسبت به کارهایشان مطرح می شد، بیان کرد: خدا آقای کیومرث صابری فومنی را رحمت کند که مدیریت هفته نامه «گل آقا» را بر عهده داشت. خاطرم هست بعد از «جنگ ۷۷» یک بار ما را دعوت کرد و یک دوره از کتاب هایش و همچنین اشتراک یک ساله مجله را به همه ما اهدا کرد، او کارهای ما را می پسندد و از کار ما تعریف بسیاری کرد. علی لاریجانی رییس وقت سازمان صداوسیما هم در آن زمان از ما تقدیر کرد. خاطرم هست دو بار به دفتر او رفتیم؛ یک بار برای «جنگ ۷۷» و یک بار برای سری اول «زیر آسمان شهر» و او ما را مورد تفقد قرار داد.

 

عطاران سرمایه تلویزیون است

وی اضافه کرد: عطاران در مجموعه «زیر آسمان شهر» واقعا شاهکار کرد و متن های خوبی نوشت. امیدوارم بار دیگر بتوانیم با همان شرایط و با بودجه مناسبی چنین آثاری را تولید کنیم. خاطرم هست آن زمان در زمان مقرر بودجه ها به ما ارایه می شد و ان شاءالله با حضور رییس جدید سازمان دوباره به همان شرایط بازگردیم.

مهر نوشت: این تهیه کننده در پایان درباره اینکه بعضی از بازیگران و کمدین ها دیگر در تلویزیون حضور ندارند، عنوان کرد: مگر ما چند نفر مثل رضا عطاران داریم. اینها سرمایه هستند و باید آنها را حفظ کنیم. چندی پیش هم با جواد رضویان صحبت کردم و به دلیل مشکلاتی که داشت، بیان کرد که دیگر نمی خواهد به تلویزیون بازگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳