جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۰۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
کارگردان نمایش «شاعر» گفت: این اثر جزو نمایش‌های «کمدیا دلارته» محسوب می‌شود و اثری انتقادی است که به نقد و تحلیل طبقات تازه به دوران رسیده می‌پردازد.

دیباچه:

این کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر از آماده‌سازی نمایش «شاعر» خبرداد و گفت: این اثر نوشته‌ی داریو نیکودمی است که امیدوارم تا مردادماه آماده‌ی اجرا شود.

او با بیان اینکه دراماتورژی این اثر انجام شده و نمایشنامه برای اجرا تا حد زیادی کوتاه شده است، توضیح داد: مدت زمان اجرای آن حدود 40-45 دقیقه است و در حال حاضر طراحی میزانسن‌های نمایش انجام شده و بیشتر روی ریزه‌کاری‌های آن کار می‌کنیم و امیدواریم بدون مشکل برای بازبینی در نیمه‌ی دوم تیرماه آماده شود.

این کارگردان تئاتر درباره‌ی ویژگی آثار بنکودمی نیز اظهار کرد: این اثر جزو نمایش‌های «کمدیا دلارته» محسوب می‌شود و اثری انتقادی است که به نقد و تحلیل طبقات تازه به دوران رسیده و نیمه مرفه‌ای که تازه به عرصه آمده‌اند می‌پردازد و روابط و مناسبات آنان را به چالش می‌کشد.

دیباچه-میکائیل شهرستانی


شهرستانی که چهار سال پیش همین نمایشنامه‌ را با گروهی از هنرجویانش در تهران و کرج روی صحنه برده‌، با بیان اینکه این‌بار هم با همراهی سه گروه از شاگردانش، این نمایش را در دو سانس در تماشاخانه‌ی «دراما» اجرا می‌کند، توضیح داد: یک گروه اجرای سانس اول را برعهده دارد و دو گروه دیگر اجرای سانس دوم را به نوبت در روزهای زوج و فرد روی صحنه می‌برند. بچه‌هایی که در سانس اول روی صحنه می‌روند اولین کار حرفه‌ای خود را اجرا می‌کنند که در واقع پایان‌نامه‌ی دوره‌ی آموزشی و ماحصل یک سال و نیم تلاششان است اما گروهی که در سانس دوم به اجرا می‌پردازند کار سوم و چهارمشان است.

او درباره‌ی علت استفاده از سه گروه بازیگر برای یک نمایش نیز اظهار کرد: من معمولاً با شاگردانم کار می‌کنم و روش کارم به این صورت است که حداقل با دو گروه یک نمایش را برای اجرا آماده می‌کنیم. خاصیت این روش این است که بازیگران، هم یکدیگر را حمایت می‌کنند و هم در آیینه‌ی بازیِ رقیبشان خود را ورانداز، نقد می‌کنند و به این ترتیب این شیوه آنها را سریعتر آماده می‌کند. چرا که اشتباهات یکدیگر را تکرار نمی‌کنند بعلاوه در این شیوه از کار اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای برای یکی از بازیگران بی‌افتد می‌توانم کس دیگری را جایگزین کنم.

این مدرس تئاتر که طراحی صحنه‌ی این کار را هم خود به عهده‌ دارد درباره‌ی سایر عوامل نمایش نیز گفت: طراحی لباس کار را شیرین فرخنده‌نژاد بر عهده دارد و مهدی ارجمند نیز در این کار دستیار من است. اجرا با هشت بازیگر روی صحنه می‌رود اما هنوز فهرست بازیگران قطعی نشده است، حدود 15 نفر در گروه اول و همین تعداد نیز در گروه دوم درگیر کارند و در واقع من باید یک گروه سی‌وچند‌نفره را مدیریت کنم.

ایسنا نوشت: میکائیل شهرستانی که پیش از این نیز نمایشهای «پدر»، «دایی وانیا» و «خانه‌ی برنارد آلبا» را در تماشاخانه‌ی دراما روی صحنه برده است در خصوص علت انتخاب این مکان برای کارش توضیح داد: بی‌شک دلم نمی‌خواهد در سالن‌های خصوصی کار کنم و دوست دارم در سالن‌های بزرگ و رسمی کار کنم اما سالن دیگری در اختیارم نمی‌گذارند و من هم نمی‌توانم کارم را بگذارم سر طاقچه! زمانی که این امکان نیست، طبیعی است به چیزی که امکانش هست بسنده کنم و با هرتماشاخانه‌ای که به توافق رسیدم کار کنم.

او در ادامه داد: در این میان با توجه به حسن نیت مسئولان این سالن با آنها زودتر به توافق می‌رسم. بعلاوه‌ی اینکه تجربه‌ی همکاری‌های قبلی هم مثبت بوده و رفتار مسئولان سالن با توجه به اینکه دغدغه‌های تئاتری دارند بسیار متناسب بوده و با وجود اینکه سالن کوچک است و شاید استاندارد هم نباشد، اما ترجیح می‌دهم آنجا کار کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳