يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۰۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش از ‌ویژه‌برنامه‌های این شبکه برای ماه رمضان و اهداف ساخت برنامه‌های مناسبتی سخن گفت.



دیباچه:

او اظهار کرد که در ماه مبارک رمضان، بر اساس سنتی شنیداری، مخاطبان تمایل بیشتری به شنیدن رادیو دارند.

محمدرضا قربانی اعلام کرد که امسال، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو برای ماه رمضان، چهار نمایش سریالی 30 قسمتی و چند نمایش تک‌قسمتی متناسب با این ماه مبارک تولید شده است؛ «تا همیشه»، «شب‌های پرستاره»، «بی‌بی گل» و «ققنوس» چهار نمایش سریالی هستند که هرکدام در 30 قسمت در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده‌اند و همچنین نمایش‌ تک قسمتی «غزه، وقتی انسانی به آن بنگریم» نیز برای روز جهانی قدس تهیه شده است.

او اعلام کرد که تمامی این آثار علاوه بر رادیو نمایش برای همه‌ی شبکه‌های صدا ارسال خواهد شد تا در ایام ماه مبارک رمضان از سایر شبکه‌های رادیویی نیز پخش شود.

دیباچه-رادیو نمایش


مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش‌های مناسبتی همانند سریال‌های مناسبتی از اقبال بیشتر شنوندگان برخوردار هستند، گفت: در این ماه، بر اساس سنتی شنیداری، مخاطبان تمایل بیشتری به شنیدن رادیو دارند و با توجه به اینکه موضوعات این نمایش‌ها حال و هوای معنوی خاصی را دنبال می‌کند، طبیعتاً تاثیرگذاری بیشتری را بر شنوندگان اصیل نمایش‌های رادیویی خواهد گذاشت.

قربانی همچنین درباره این موضوع که چقدر تلاش شده در متن‌هایی که برای رمضان آماده می‌شوند، پرداختن به شعائر مذهبی به صورت غیرمستقیم با هدف تاثیرگذاری بیشتر انجام شود، بیان کرد: دعوت به صبر و مهربانی، اخلاق دینی، توکل، نهی از گناهان، نهی از کسب مال حرام، احکام دینی از جمله موضوعاتی است که به صورت ویژه و خاص در شیوه نگارش نمایش‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان لحاظ شده است؛ امیدواریم توانسته باشیم سهم معنوی و مبارکی را همراه با شنوندگان فرهیخته‌ی رادیو نمایش داشته باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه «نمایش‌هایی که برای ماه مبارک رمضان آماده تدارک دیده‌ایم، با هنرمندی تیم حرفه‌ای هنرمندان رادیو اعم از کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، بازیگران، صدابرداران و افکتورها به تازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده‌اند و تکراری نیستند»، به معرفی نمایش‌هایی که برای ماه رمضان تهیه شده‌اند پرداخت.

«شب‌های پرستاره» را رضا عمرانی کارگردانی کرده است و نگار بقراط نویسندگی آن را بر عهده دارد؛ داستان این نمایش درباره‌ی پیرمردی دانا، حکیم و روشن‌ضمیر است که به تازگی همسرش را از دست داده است و چند روز پیش از شروع ماه رمضان تصمیم به ترک خانه‌اش می‌گیرد تا مزاحم زندگی فرزندانش نباشد؛ این سریال رادیویی از هجدهم خرداد ماه ساعت 18 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

همچنین سریال رادیویی «تاهمیشه» را حمید منوچهری کارگردانی کرده است و از 18 خرداد ماه ساعت 12:15 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود؛ این نمایش که نویسندگی آن را حمیدرضا پورعلی محمد بر عهده داشته است، درباره‌ی کسی است که با شرکایش، شرکت بزرگ ساختمانی را اداره می‌کند و بعد از بیماری تنها پسرش در ماه رمضان و بهبود با خدایش عهد می‌بندد تا بعد از ماه رمضان هم روزه‌های چشم و گوش و زبان را نگه دارد.

فریدون محرابی نیز نمایشی را با عنوان «بی‌بی گل» برای ماه مبارک رمضان کارگردانی کرده است که داستان آن درباره‌ی خواب پیرزنی است یک روز قبل از ماه مبارک رمضان؛ ویدا دانشمند و هانیه نجفی نویسندگان این سریال رادیویی هستند. «بی‌بی گل» از 18 خرداد ساعت 20:15 دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می رود.

سریال نمایشی «ققنوس» نیز به کارگردانی جواد پیشگر و نویسندگی حمیدرضا عباسی برای پخش در ماه مبارک رمضان آمده شده است که 18 خرداد ماه ساعت 19:30 به روی آنتن می‌رود؛ داستان این نمایش درباره‌ی مردی است که در ماه رمضان با مراجعه به قرآن و نهج‌البلاغه تصمیم می‌گیرد ثروت خود را معطوف به اعمال خیر کند.

ایسنا نوشت: همچنین نمایش تک قسمتی «غزه، وقتی انسانی به آن بنگریم» که به مناسبت روز جهانی قدس تولید شده است، در همان روز به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. این نمایش که نویسندگی آن را سهیلا خدادادی و کارگردانی آن مینو جبارزاده بر عهده داشته، بر اساس برداشتی از زندگی واقعی ویتوریو آریگونی نوشته شده است؛ او در سال 2007 به عضویت جنبش جهانی همبستگی برای شکستن محاصره غزه در آمده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳