جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 01 August 2025
کد خبر: ۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۰۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

اصغر فرهادی در مصاحبه با بی بی سی : انتظار من از سینما تبدیل اندوه به اندیشه است

اصغر فرهادی در گفتگوی خود با بی‌بی‌سی فارسی که دیشب پخش شد؛ درباره فیلمش صبحت کرده است. او درباره روش فیلمسازی‌اش به خبرنگار گفت: هدفم از فیلمسازی این است که اندوه موجود در فیلم باعث ایجاد اندیشه وآگاهی در مخاطب شود.


دیباچه:

اصغر فرهادی با اشاره به کسب دو جایزه از جشنواره فیلم کن گفت: هیجان جایزه برای من عادی شده است اما فرقی که این جایزه با جایزه‌های قبلی دارد؛ این است که یک اتفاق بزرگتر رخ می‌دهد و آن خوشحالی مردم و مخاطبان در ایران است.

وی ادامه داد: خوشحالم  که هر جایزه‌ای که گرفتم باعث شد مردم خوشحال شوند و احساس نکنند این جایزه فقط برای فیلمساز است بلکه آنها فکر می‌کنند که جایزه مال خودشان است و انگار من به نمایندگی از آنها جایزه را گرفتم تا به خودشان بدهم.

کارگردان فیلم فروشنده ادامه داد: من آنقدر مهر و محبت از مردم  دیدم که غیرقابل باور است و اینکه این جایزه‌ها می‌تواند این ثروت عاطفی بسیار را  برای من به‌دست بیاورد، برایم  بسیار ارزشمند است.

فرهادی ادامه داد: هر فیلمی دو کار با تماشاگر می‌کند یا وی را اندوهگین می‌کند یا شاد و خوشحال؛ گاهی این اندوه و شادی در سطح می‌ماند و بعد از  مدتی از بین می‌رود اما  اگر این اندوه تبدیل به اندیشه شود بسیار خوب است و اتفاقی است که من از سینما انتظار دارم.

Iranian director Asghar Farhadi waves on May 21, 2016 during a photocall for the film "The Salesman (Forehanded)" at the 69th Cannes Film Festival in Cannes, southern France. / AFP / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT (Photo credit should read ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP/Getty Images)

وی ادامه داد: در فیلم‌های من گرچه در ظاهر آدم‌ها ناتوان در حل کردن مشکلات هستند اما تماشاگری که این فیلم را می‌بیند و اندوهگین می‌شود، بعد می‌رود و فکر می‌کند برای حل کردن این مشکلات و شروع به سؤال کردن از خودش می‌کند و می‌تواند بعداً خودش را از موقعیت‌هایی همچون موقیعت فیلم نجات دهد.

وی با اشاره به نوع شخصیتی که در فیلم فروشنده به آن پرداخته و خشونتی که نشان داده می‌شود، گفت: در فیلم فروشنده  مسیری را می‌بینیم  که یک آدم از یک انسان مهربان با محیط؛ به یک انسانی که به حریم دیگران تجاوز می‌کند و خشونت نشان می دهد؛ طی می‌کند. حال اگر یک آدمی را در فیلم  می‌گذاشتیم که اگر خشونتی نشان می‌داد؛ ما شگفت زده نمی‌شدیم؛ نتیجه‌ای نداشت بلکه زمانی اهمیت دارد که  یک آدمی که اساساً دور از انتظار است که رفتار خشنی داشته باشد، در انتها رفتار خشونت‌آمیز نشان می‌دهد.

فرهادی با اشاره به اینکه خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست، افزود: گاهی ما با حرف‌هایمان خشونت را شروع می‌کنیم. گاهی خشونت از سر عصبانیت و زودگذر است و طبیعی است و همه آدمها عصبانی می‌شوند اما خشونتی که ما درباره آن حرف می‌زنیم و در فیلم فروشنده نشان می‌دهیم؛ این است که ما در انجام خشونت کم کم دنبال دلایل قابل قبول بگردیم و بعد به این دلایل ایمان بیاوریم و آنگاه خشونت را انجام بدهیم و در عین آرامش، به دلیل باوری که به خشونت داریم؛ آن را انجام می‌دهیم و فاجعه ایجاد می‌کنیم.

کارگردان فروشنده با تاکید بر اینکه در زمان نگارش اولیه فیلمنامه با  ناخوداگاه خود  فیلمنامه را می‌نویسد، گفت: من وقتی شروع می‌کنم یک قصه‌ای را نوشتن ابتدا ناخودآگاه من این قصه را می‌نویسد و بعد که ساختار اولیه درآمد؛ آگاهانه روی آن کار می‌کنم.

وی ادامه داد: وقتی که می‌خواهم درباره رابطه آدمها کار کنم بیشتر بخش اخلاق پررنگتر می‌شود و برای خود من این مسئله خیلی دغدغه است که از نظر اخلاقی چه رفتاری می‌کنیم و چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

وی ادامه داد:  اگر ما دلایل آدم‌ها را برای کاری که می‌کنند؛ بشنویم؛ جور دیگری به دنیا نگاه می‌کنیم و دیگر بین آدم‌ها خط کشی نمی‌کنیم و دیگر  گروهی را  همیشه مقصر و ظالم و گناهکار و گروهی را کاملاً بی نقص و مظلوم نمی‌دانیم.

ایلنا نوشت: فرهادی در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیت‌های فیلم‌هایش رستگار نمی‌شوند، گفت: دو نگاه به مسئله رستگاری در فیلم وجود دارد. یک نگاه این است که چرا شخصیت‌های فیلم رستگار نمی‌شوند و بهتر است در پایان فیلم قهرمان خودش را از مشکلات رها کند؛ این نگاه خوبی است و می‌توان با این نگاه فیلم‌های خوبی که قهرمان دارد؛ ساخت ولی یک وقت فیلمی می‌سازیم که تماشاگر وقتی نگاه می‌کند بعد از تماشای فیلم می‌رود و درباره موضوع فیلم فکر می‌کند تا خودش را تغییر دهد و خودش را رستگار کند، من از بین این دو نگاه  به نگاه دوم معتقدم.
مطالب برگزیده
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴