شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۰۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

اصغر فرهادی در گفتگوی خود با بی‌بی‌سی فارسی که دیشب پخش شد؛ درباره فیلمش صبحت کرده است. او درباره روش فیلمسازی‌اش به خبرنگار گفت: هدفم از فیلمسازی این است که اندوه موجود در فیلم باعث ایجاد اندیشه وآگاهی در مخاطب شود.


دیباچه:

اصغر فرهادی با اشاره به کسب دو جایزه از جشنواره فیلم کن گفت: هیجان جایزه برای من عادی شده است اما فرقی که این جایزه با جایزه‌های قبلی دارد؛ این است که یک اتفاق بزرگتر رخ می‌دهد و آن خوشحالی مردم و مخاطبان در ایران است.

وی ادامه داد: خوشحالم  که هر جایزه‌ای که گرفتم باعث شد مردم خوشحال شوند و احساس نکنند این جایزه فقط برای فیلمساز است بلکه آنها فکر می‌کنند که جایزه مال خودشان است و انگار من به نمایندگی از آنها جایزه را گرفتم تا به خودشان بدهم.

کارگردان فیلم فروشنده ادامه داد: من آنقدر مهر و محبت از مردم  دیدم که غیرقابل باور است و اینکه این جایزه‌ها می‌تواند این ثروت عاطفی بسیار را  برای من به‌دست بیاورد، برایم  بسیار ارزشمند است.

فرهادی ادامه داد: هر فیلمی دو کار با تماشاگر می‌کند یا وی را اندوهگین می‌کند یا شاد و خوشحال؛ گاهی این اندوه و شادی در سطح می‌ماند و بعد از  مدتی از بین می‌رود اما  اگر این اندوه تبدیل به اندیشه شود بسیار خوب است و اتفاقی است که من از سینما انتظار دارم.

Iranian director Asghar Farhadi waves on May 21, 2016 during a photocall for the film "The Salesman (Forehanded)" at the 69th Cannes Film Festival in Cannes, southern France. / AFP / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT (Photo credit should read ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP/Getty Images)

وی ادامه داد: در فیلم‌های من گرچه در ظاهر آدم‌ها ناتوان در حل کردن مشکلات هستند اما تماشاگری که این فیلم را می‌بیند و اندوهگین می‌شود، بعد می‌رود و فکر می‌کند برای حل کردن این مشکلات و شروع به سؤال کردن از خودش می‌کند و می‌تواند بعداً خودش را از موقعیت‌هایی همچون موقیعت فیلم نجات دهد.

وی با اشاره به نوع شخصیتی که در فیلم فروشنده به آن پرداخته و خشونتی که نشان داده می‌شود، گفت: در فیلم فروشنده  مسیری را می‌بینیم  که یک آدم از یک انسان مهربان با محیط؛ به یک انسانی که به حریم دیگران تجاوز می‌کند و خشونت نشان می دهد؛ طی می‌کند. حال اگر یک آدمی را در فیلم  می‌گذاشتیم که اگر خشونتی نشان می‌داد؛ ما شگفت زده نمی‌شدیم؛ نتیجه‌ای نداشت بلکه زمانی اهمیت دارد که  یک آدمی که اساساً دور از انتظار است که رفتار خشنی داشته باشد، در انتها رفتار خشونت‌آمیز نشان می‌دهد.

فرهادی با اشاره به اینکه خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست، افزود: گاهی ما با حرف‌هایمان خشونت را شروع می‌کنیم. گاهی خشونت از سر عصبانیت و زودگذر است و طبیعی است و همه آدمها عصبانی می‌شوند اما خشونتی که ما درباره آن حرف می‌زنیم و در فیلم فروشنده نشان می‌دهیم؛ این است که ما در انجام خشونت کم کم دنبال دلایل قابل قبول بگردیم و بعد به این دلایل ایمان بیاوریم و آنگاه خشونت را انجام بدهیم و در عین آرامش، به دلیل باوری که به خشونت داریم؛ آن را انجام می‌دهیم و فاجعه ایجاد می‌کنیم.

کارگردان فروشنده با تاکید بر اینکه در زمان نگارش اولیه فیلمنامه با  ناخوداگاه خود  فیلمنامه را می‌نویسد، گفت: من وقتی شروع می‌کنم یک قصه‌ای را نوشتن ابتدا ناخودآگاه من این قصه را می‌نویسد و بعد که ساختار اولیه درآمد؛ آگاهانه روی آن کار می‌کنم.

وی ادامه داد: وقتی که می‌خواهم درباره رابطه آدمها کار کنم بیشتر بخش اخلاق پررنگتر می‌شود و برای خود من این مسئله خیلی دغدغه است که از نظر اخلاقی چه رفتاری می‌کنیم و چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

وی ادامه داد:  اگر ما دلایل آدم‌ها را برای کاری که می‌کنند؛ بشنویم؛ جور دیگری به دنیا نگاه می‌کنیم و دیگر بین آدم‌ها خط کشی نمی‌کنیم و دیگر  گروهی را  همیشه مقصر و ظالم و گناهکار و گروهی را کاملاً بی نقص و مظلوم نمی‌دانیم.

ایلنا نوشت: فرهادی در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیت‌های فیلم‌هایش رستگار نمی‌شوند، گفت: دو نگاه به مسئله رستگاری در فیلم وجود دارد. یک نگاه این است که چرا شخصیت‌های فیلم رستگار نمی‌شوند و بهتر است در پایان فیلم قهرمان خودش را از مشکلات رها کند؛ این نگاه خوبی است و می‌توان با این نگاه فیلم‌های خوبی که قهرمان دارد؛ ساخت ولی یک وقت فیلمی می‌سازیم که تماشاگر وقتی نگاه می‌کند بعد از تماشای فیلم می‌رود و درباره موضوع فیلم فکر می‌کند تا خودش را تغییر دهد و خودش را رستگار کند، من از بین این دو نگاه  به نگاه دوم معتقدم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳