پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
پویش اهالی هنر و رسانه در حمایت از کودکان بدسرپرست با شعار «بدسرپرست تنهاتر است» آغاز به کار کرد.



دیباچه:

همه ما بارها با خبرها و صحنه‌های دردآوری از مورد ستم قرار گرفتن یک کودک بی‌پناه روبه‌رو شده‌ایم، کودکانی که توسط پدران و مادران بی صلاحیت و گرفتار اعتیاد خود، در معرض انواع آسیب‌ها هستند. هدف این پویش حمایت از کودکان معصومی است که آگاهانه یا نا آگاهانه توسط اولیا و سرپرستان خود در شرایط سخت و دشواری قرار می‌گیرند. کودکانی که به‌اصطلاح رایج «بدسرپرست» خوانده می‌شوند و همواره در معرض خطر بزه دیدگی و بزهکاری قرار دادند.

به گزارش گروه رسانه‌ای پویش «بدسرپرست تنهاتر است»، در قانون مربوط به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست (مصوبه 10/07/1392 مجلس شورای اسلامی) قانون‌گذار، برای اولین بار به سرپرستی سپردن کودکان بدسرپرست را که دارای والدین فاقد صلاحیت هستند، تجویز نموده است. لکن متاسفانه به خاطر عدم نظارت و رصد دائمی می‌بینیم که بسیاری از فرزندان معصوم توسط خانواده گرفتار با فقر، بی‌سوادی و انواع آسیب‌های اجتماعی رسماً مورد آزار و استثمار قرار می‌گیرند و فعالان اجتماعی یا هرگز از چنین مواردی مطلع نمی‌شوند و یا به فرض اطلاع با سخت گیری‌های بسیاری در احراز عدم صلاحیت والدین و سپردن این قبیل کودکان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی روبرو هستند.

دیباچه-کودکان بی سرپرست


رؤیا تیموریان یکی از هنرمندان همراه با پویش «بدسرپرست تنهاتر است» حمایت از کودکان بی پناه و بدسرپرست را وظیفه‌ای انسانی می‌داند و می‌گوید: «سالانه خبرهای ناگواری از آزار کودکان معصومی که زیر شکنجه جان می‌دهند و پناهگاهی ندارند می‌شنویم و افسوس می‌خوریم، حال‌آنکه می‌توانیم با تصویب قانون و نظارت بر زندگی کودکان معصوم، مانع این اتفاقات دل‌خراش باشیم.»

به گفته او «ما می‌توانیم با حمایت از کودکان، حد و مرزی معین برای خانواده‌ها قائل شویم و به آنها آموزش دهیم که کودک جسم و شیء متعلق به آنها نیست تا هرطور که صلاح می‌دانند با او برخورد کنند.»

در آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، یازده ارگان موظف به پیگیری حقوق کودکان شده‌اند و این در حالی است که در بسیاری از موارد دستگاه‌های اجرایی نسبت به وظایف قانونی خود آگاهی ندارند و همواره شاهد اخبار ناگواری در زمینه کودک‌آزاری، بزه‌کاری بچه‌ها و تعرض به آن‌ها هستیم؟

پویش «بدسرپرست تنهاتر است» در تحریریه هفته نامه تهران شهر شکل گرفته است و اعضای این نشریه با توجه  به شرایط ناگوار کودکان بدسرپرست تصمیم گرفتنه اند با همراهی، اهالی هنر و رسانه، فعالان اجتماعی، ورزشکاران و متخصصان حقوق کودک، در جهت حمایت از این کودکان درخواستی را مبنی بر اصلاح قوانین مربوط به آنها و نیز نظارت دائمی بر زندگی بچه‌ها توسط دستگاه‌های مسئول، به مسئولان تقدیم کنند تا حمایت از این کودکان در شرایط بهتری قرار گیرد.

به همین منظور نامه‌ای خطاب به مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی به نگارش درآمده که در ایام شب‌های قدر و همزمان با سالروز شهادت بزرگ حامی کودکان بی پناه منتشر خواهد شد.

تاکنون هنرمندانی همچون رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، نیوشا ضیغمی، کتایون ریاحی، فاطمه معتمد آریا، عموهای فیتیله ای، ملیکا زارعی، اشکان خطیبی، حسین یاری، حبیب رضایی، آزیتا حاجیان، آزاده صمدی، مهران رجبی، کیانوش عیاری، فریدون آسرایی، عبدارضا اکبری، رضا ناجی، رضا رویگری، مسعود آب پرور، عباس رافعی، مسعود اطیابی، شهره سلطانی، رسول نجفیان، پیمان قاسمخانی، رضا فیاضی، شهراره رخام، هومن سیدی، الهام پاوه نژاد، سعید آقاخانی، سیما تیرانداز، رضا کاظمی، حسین رفیعی، شهرزاد عبدالمجید، مریم نشیبا، نیما رییسی، فلور نظری، شهرام حقیقت دوست، مجید مظفری، شبنم قلی خانی، بهاره رهنما، علیرضا خمسه، امیر حسین رستمی و ... با حمایت از کودکان بدسرپرست به این پویش پیوسته­‌اند.

ایلنا نوشت: علاقمندان برای حمایت از کودکان بدسرپرست می‌توانند برای حمایت از کودکان بی پناه و پی­گیری اخبار مربوط به این پویش، به کانال تلگرامی @badsarparast بپیوندند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲