سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۰۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
برنامه این هفته ساعت 25 با حضور محمد معتمدی مهمان برنامه و پرداختن به وضعیت امروز موسیقی اصیل ایرانی و اتفاقات و مسائلی که دامن گیر موسیقی شده است، به روی آنتن شبکه 5 سیما رفت.

دیباچه:

در ابتدای برنامه همچون روال همیشه چند موسیقی تصویر و آیتم اخبار و اتفاقات موسیقی، گزارشی از پشت صحنه کنسرت مهدی یراحی پخش شد و پس از آن محمد معتمدی در کنار امیرحسین مدرس مجری کارشناس برنامه قرار گرفت تا گپ و گفت این هفته برنامه آغاز شود.

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی در آغاز سخنان خود در خصوص وضعیت جسمی خود و فهالیت های حال حاضر، اظهار کرد: مقداری نسبت به قبل بهتر هستم، به دلیل فشار کاری، خستگی و مشکل جسمی که سالهاست دارم بوده است ولی در حال حاضر با استراحت بهتر شده ام. مشغول اموری هستم اهم از تولید آلبوم، برنامه کنسرت های داخلی و خارجی و فستیوال های بین المللی و همه گونه برنامه هایی که جسته و گریخته اخبار آن ها به گوش مخاطبانم می رسد.

دیباچه-محمد معتمدی


موسیقی بی واسطه ترین تاثیر را بر فرهنگ و نحوه زندگی انسان ها می گذارد
موسیقی اصیل ایرانی درباره لغو کنسرت ها که این روزها همچون گذشته دامن گیر اهالی موسیقی شده است، بیان کرد: لغو کنسرت ها خوشبختانه هنوز برای من رخ نداده است ولی به نظر من این اتفاق خوبی نیست و صحبت کردن از آن در رسانه ملی نیاز به فکر کردن بسیار دارد. اگر ما به عنوان متولیان فرهنگی این مملکت اعتقاد داریم که فرهنگ به عنوان اصلی ترین سیستم عامل یک جامعه عمل می کند و تفکر و شیوه زندگی انسان ها را بی واسطه تحت تاثیر مستقیم خود قرار می دهد پس شما شک نکنید موسیقی بی واسطه ترین و مستقل ترین تاثیر را بر فرهنگ و نحوه زندگی و نگرش و عمل و رفتار اجتماعی و فردی آدم ها دارد.

وی افزود: من همیشه این مثال را می زنم که شما اگر کف دستتان را رو به آسمان بگیرید هر لحظه از شبانه روز میلیون ها سیگنال و شبکه در مشت شماست و لغو یک کنسرت به اعتقاد من هیچ خروجی ای ندارد جز اینکه آن تایم آزادی که مردم یک شهری باید بروند یک موسیقی ای را گوش بدهند که در این مملکت و با ضوابط آن تولید شده است و مهر تایید خوره است با لغو آن می گوییم مخاطب موسیقی شما این کنسرت را نبین و همان ماهواره را تماشا کن، من بدی یا خوبی ماهواره را نمی گویم بلکه از موضع یک متولی فرهنگی سخن می گویم چون واقعا مسوولیت خطیری بر دوش است. اگر من در یک منصب و مقامی هستم که اعتقادا، فرهنگ و شیوه زندگی مردم به رفتار و عملکرد من بستگی دارد خیلی مسوولیت سنگینی بر دوش دارم و اینکه ما چه چیز را فکر می کنیم درست است اهمیتی ندارد بلکه خروجی کار است که مهم است.

خروجی لفو کنسرت سوق دادن جوانان به سمت موسیقی هایی خارج از تولید کشور است
این خواننده تصریح کرد: خروجی لغو کنسرت سوق دادن نسل جوان به سمت موسیقی ای است که اینجا تولید نمی شود. این حرف اول و آخر من است. ما اگر از نگاه قشر دغدغه مند و مذهبی و دلواپس هم این را بررسی کنیم می بینیم خیلی کارهای بهتری با همین کنسرت موسیقی می توان انجام داد. من اگر به فرض مسوولی باشم در شهر نیشابور اعلام می کنم که شما اگر کنسرتی در این شهر می خواهید برگزار کنید به جای لغو آن بیاییم در بروشور هر کنسرتی یاد کنیم از شهدا و ارزش های مان تا آن هزاران نفری که وارد سالن کنسرت موسیقی می شوند با یک یادداشت خوب و عکس شهدا و ارزش های مان آشنا شوند و یک پیام خوب هم بگیرند و از موسیقی خوب هم بهره مند شوند.

وی افزود: من الان از دید موسیقایی نگاه نمی کنم چون به هرحال هر کنسرتی که لغو می شود هم هنرمند محبوب تر می شود و هم مردم برای شنیدن آن موسیقی تشنه تر می شوند ولی از نگاه دغدغه مندی مذهبی و شرعی هم اگر نگاه کنیم لغو کنسرت موسیقی ای که اینجا تولید شده و اینجا مجوز گرفته کار درستی نیست.

خانه موسیقی مدافع منافع عموم موزیسین ها نیست
معتمدی درباره خانه موسیقی و تاثیر و نقش آن در خصوص این اتفاقات اظهار کرد: خانه موسیقی اصولا خیلی مدافع منافع عموم موزیسین ها نیست و عموما هم وقتی موضع می گیرد درخصوص مشکلاتی است که برای تعداد انگشت شماری از هنرمندان رخ می دهد و اصلا نماینده دغدغه های عموم اهالی موسیقی نیست و به لحاظ اجرایی هم کاری نمی کند جز بیانه هایی که منتشر می کند. هرچند که خود آقای جنتی هم کاری نمی تواند برای موسیقی بکند چه برسد به خانه موسیقی...

موسیقی تصویر «در محاصره» از آثار محمد معتمدی پخش شد و محمد معتمدی در خصوص این کار گفت: من سال ها بود که ارادت ویژه ای به همه کسانی دارم که باارزش ترین چیزشان را نثار حفظ حریم این مرزها و این خاک کرده اند و آن ها کسی نیستند جز شهدای عزیزمان. من اصلا آدم سیاسی ای نیستم ولی به نظر من شهید اصلا ربطی به سیاست ندارد و متعلق به هیچ جناحی نیست و اگر کاری کنیم که این قلمداد شود که شهید و واژه شهید متعلق به یک گروه و طیف خاصی است کار اشتباهی است. شهید مال همه ست و آن شخصی هم که موسیقی رپ هم اجرا می کند باید به گونه ای رفتار کنیم که شهید برای او هم ارزش و احترام داشته باشد.

«در محاصره» یکی از براق ترین مدال های هنری من است
وی افزود: من سال ها بود که به دوستان شاعر سپرده بودم که یک شعری متناسب و در خور مقام شهید برایم پیدا کنند تا من بتوانم آهنگی روی آن بسازم. بعد از سالها کاری که واقعا بتوانم ادای دینی به این بزرگواران و عزیزان بکنم در کارنامه ام نداشتم تا اینکه سال گذشته همزمان با ایام دفاع مقدس باز افسوس خوردم که چرا من توفیق نداشته ام کاری را برای شهیدان مملکتم اجرا کنم و همان روز آقای مجید مدنی به نمایندگی از تیم سریال «در محاصره» به من زنگ زدند و خواستند که این کار را بسازیم. گفتند کار برای حصر آبادان است و موسیقی آن هم ساخته بهزاد عبدی است که از دوستان نزدیک من هستند و شعر هم از کاظم بهمنی که دیدم کار خیلی خوبی است. کار را خواندم و کارگردان سریال هم امیر پوروزیری بود که وقتی کار را دید دوست داشت. من با یک حال معنوی خوبی توانستم این کار را بخوانم و از معدود کارهایی ست که وقتی می شنوم منقلب می شوم یکی این کار و یکی هم سرود «ای ایران» از مرحوم بنان... این کار را تقدیم می کنم به همه شهدا و جزو یکی از براق ترین مدال های هنری من است.

در ادامه این گفت و گو، معتمدی با اشاره به خواندن تیتراژ فیلم سینمایی «سیانور» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر اکران شد، بیان کرد: «سیانور» کار هنرمند عزیز و دوست داشتنی بهروز شعیبی فیلم بسیار خوبی بود و بعد از سال ها فیلم یبود که با نگاتیو کار شده بود و مربوط به دوران تاریخی گذشته می شد و اقتضا می کرد که با نگاتیو کار شود که همین کار را سخت می کرد. زمان یکه با من برای همکار یدر این فیلم تماس گرفتند در آلمان بودم و آقای عبدی با یک ماکت ساده و مترونوم آهنگ را برای من فرستادند و من در استودیو کار را با این حس و حال که همراه یک ارکستر هستم خواندم و برایشان فرستادم و بعد در استودیو پاپ فیکس شد و در فیلم آقای شعیبی به تهیه کنندگی سید محمود رضوی انجام شد که خودم خیلی آن را دوست دارم و نوستالوژی خاصی دارد. من کارهای تیتراژ خیلی مثل دوستان عزیزم در کارنامه ام ندارم ولی یک تیتراژ سریال از یاد رفته با آهنگسازی بهزاد عبدی، سریال جلال الدین به آهنگسازی ستار اورکی و دیگری در محاصره و همین طور مستند ایران را هم اخیرا به تهیه کنندگی حسین طاهری کار کرده ام. مستند ایران را هم افشین عزیزی که جزو آینده های موسیقی فیلم ایران هستند ساخته اند. این ها مجموعه کارهای تلویزیونی و سینمایی من بوده که امیدوارم مردم دوست داشته باشند.

موسیقی سنتی باید برای امروز بازتعریف شود
در اینجا این خواننده موسیقی اصیل ایرانی در خصوص موسیقی سنتی ایران اظهار کرد: پکیجی که در قدیم بوده و به عنوان موسیقی سنتی ما از آن یاد می کنیم برا یمخاطب خاص خود همیشه بوده ولی به مفهوم کلی و عمومی امرو زنمی توانیم از آن انتظار داشته باشیم که مخاطب میلیونی داشته باشد. در همه جای دنیا نمی بینید که مردم موسیقی باخ یا بتهوون گوش بدهند ولی مخاطب خاص خودش را دارد. موسیقی سنتی باید برای امروز بازتعریف شود ما یک موسیقی سنتی داریم و یک موسیقی اصیل ایرانی که موسیقی اصیل ایرانی اصالت ها را حفظ کرده است و شاخ و برگ های ایرانی امروز را هم دارد. به طور مثال موسیقی ای که استاد علیزاده کار می کنند موسیقی معاصر اصیل ایران است که باز نمی توان به آن گفت موسیقی سنتی. موسیقی سنتی تعریف خاص خود را دارد که به نظر من هیچ اشکالی ندارد که به سمت موسیقی معاصر برود. موسیقی سنتی دستگاه های مختلف دارد که در این رپرتوآرهایی که امروز ارائه می کنیم خلاصه شده در بیات اصفهان و ماهور و چهارگاه و نوایی که شنیده شود و یک مقدار مردم متاسفانه از آن فاصله گرفته اند.

در حق موسیقی ما کم لطفی شده است
وی ادامه داد: ما در نوع پرزنت کردن این نوع موسیقی در دورانی که انواع و اقسام موسیقی به گوش می رسد خوب عمل نکرده ایم و یک مقدار رسالت رسانه ای کمرنگ بوده و مقداری مشکل ایدئولوژیکی خود موزیسین ها بوده ولی در هر حال این نوع موسیقی هرگز از بین نمی رود ولی از مسوولان انتظار بیشتری می رود چون موسیقی سنتی ایران را رادیو تلویزیون و صداو سیما باید معرفی کند ولی کمرنگ عمل کرده است. من اعتقاد  دارم در حق موسیقی ما کم لطفی شده است چون موسیقی اصیل ایرانی باید جزو هنرهای اسلامی رده بندی شود. کلیه شعایر اسلام یدر قرن های گذشته با همین دستگاه ها و گوشه های موسیقی اصیل ایرانی به مردم معرفی شده است و نباید اینگونه تعبیر شود که خلاف شرع است، باید از این نوع موسیقی دفاع شود و این بار بی اعتمادی و جدایی و نبود گفتمان بین هنرمندان و قشر مذهبی و علما برداشته شود. باید اتفاقی بیفتد که معضلات و مشکلات این نوع موسیقی یک بار برای همیشه مهر شود و از بین برود و ما دیگر این مسائل را شاهد نباشیم.

معتمدی درباره قطعه «کویر» که قرار است برای اولین بار از طریق برنامه ساعت 25 یه گوش مخاطبان برسد عنوان کرد: این قطعه را چند وقت پیش براساس ملودی ای که به ذهنم آمد تصمیم گرفتم شعرش را نیز خودم بسرایم. به نوعی این قطعه زمزمه های خصوصی خودم هست که وقتی پیشنهاد شد در این برنامه حضور داشته باشم تصمیم گرفتم آن را ضبط کنم و زحمت آن را افشین عزیزی کشید و دیروز خواندم و امروز عصر میکس شد و به دست تهیه کننده برنامه رسید. هنوز خودم میکس شده آن را نشنیدم. از فردا در صفحات مجازی آن را در دسترس مخاطبان قرار می دهم.
قطعه «کویر» پخش شد و ادامه این گپ و گفت...

متد مشخصی برای آواز وجود ندارد/ماندن در ردیف صرف برای هنرجو اشتباه است
خواننده آلبوم «سایه جان» در مورد بحث آموزش موسیقی و آموزشگاههایی که در این زمینه فعال هستند، بیان کرد: هنرمند مخصوصا در زمینه آواز خیلی قابل تولید کردند نیست. من اعتقاد دارم هنرمند باید با این موهبت الهی به دنیا بیاید و بحث اینجاست که اگر کسی در ضمیر خود این موهبت الهی را داشته باشد و نتواند پرورش دهد باید آنوقت چکار کرد. من اطلاع ندارم در آموزشگاه ها چه اتفاقی رخ می دهد و متدها چگونه است ولی باید بدانیم که متد مشخصی برای آواز وجود ندارد و هر کسی براساس تجربیات خود مطالبی را به هنرجو منتقل م یمند ولی عموما براساس محفوظات و گفتن آن ها توسط استاد و حفظ کردن ملودی توسط هنرجو صورت می گیرد که عمده کار این کلاس ها را تشکیل می دهد ولی در زمینه شعر شناسی و چکونگی پرورش صدا و تکنیک های تمرین و ... کار نمی شود و فقط بر ردیف بسنده می شود. این درحالی ست که من معتقدم کسان یکه می خواند آواز را یاد بگیرند کلیات ردیف را بلد هستند و زمزمه هایی داشته اند و فضای کار را می شناسند ولی ماندن در ردیف صرف برای  هنرجو اشتباه است.

وی تاکید کرد: متاسفانه متد مشخصی و درستی در زمینه آواز نداریم و همه حفظ است و مکانیزم کلاس های آواز ما مکانیزم ضبط صوتی است که یک گوشه و بیتی را استاد می خواند و هنرجو اگر عینا آن را بخواند از آن می گذرند و واقعیت اینجاست که از آنجا می گذرند ولی با هزار اشکالاتی که در صدا و اجرای هنرجو هست. من اعتقاد دارم که باید یک متد جامع آموزشی برای آواز تدوین و طراحی شود. من بنا داشتم یک کارگاه آواز در شهرهای مختلف برگزار کنم که استعدادها را در شهرستان ها پیدا کنیم. خیلی از آنها استعدادهای خوبی دارند ولی امکان اینکه به تهران بیایند و استعداد خود را پرورش دهند ندارند. در نظر دارم این کارگاه ها را در شهرستان ها برگزار کنیم و فراخوانی دهیم و دوستان در سامانه شخصی من که 3000003035 هست ثبت نام کنند. تا آخر اردیبهشت این فرصت فراهم بود و دوستان در شرکت آوای آبی رود در حال بررسی ثبت نام ها هستند. انشاالله در شهرهای مختلف این کارگاه ها را برگزار خواهیم کرد و در همه سطح به دوستان آموزش ها ارائه خواهد شد. نزدیک دو هزار نفر ثبت نام کرده اند.

آمدن بودجه به جشنواره امسال باعث آشتی خیلی از هنرمندان با آن شد
در پایان محمد معتمدی با صحبت در خصوص جشنواره موسیقی فجر، اشاره کرد: متاسفانه در دوره های قبلی برگزاری جشنواره دوستان اظهار می کردند این جشنواره خوب نیست و نباید شرکت کنیم ولی خوشبختانه امسال پول و بودجه ای به جشنواره آمد که خیلی ها با آن آشتی کردند و من این را به فال نیک می گیرم. به اعتقاد من اینکه بیایند بگویند جشنواره امسال سطح خیلی بالایی داشت و بخاطر سطح بالای آن ما شرکت کرده ایم این توهین بزرگی است به دوره های قبل که با بودجه اندک چراغ این جشنواره را روشن نگاه داشتند. من معتقدم همه کسانی که این حرف را زده اند یک معذرت خواهی به کسانی که در دوره های قبل در این جشنواره شرکت کرده اند بدهکارند.

پانا نوشت: تیتراژ پایانی قطعه ای ماندگار از استاد علی اصغر شاه زیدی بود و برنامه این هفته ساعت 25 نیز به پایان رسید.
برچسب ها: دیباچه ، محمد معتمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲