سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۰۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
پنجمین دوره«حراج تهران» با ثبت فروش 25 میلیارد و 362 میلیون تومان و فروش 79 اثر برگزار شد.



دیباچه:

این رویداد شامگاه 7 خرداد ماه با اجرای حسین پاکدل –نمایش‌نامه نویس و مجری- در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. میکروفن این مجری در ابتدا دچار مشکل بود تا جایی که او را مجبور به تعویض میکروفن کرد.

پاکدل پیش از فرود آوردن اولین ضربه چکش، در سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم در هفته‌ای این حراج برگزار می‌شود که برنده شدن 2 جایزه از 7 جایزه اصلی فستیوال کن توسط اصغر فرهادی و شهاب حسینی افتخاری را برای ایرانیان رقم زد. امیدوارم بتوانیم با چنین اتفاقاتی سهم خود را از گردش مالی فرهنگ و هنر دنیا بگیریم. ما اکنون سهم اندکی را داریم و با توجه به برگزاری 4 دوره از حراج تهران پیش‌بینی می‌شود در ده سال آینده حرکت شتابنده هنر کشور به سرعت نور جلو برود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دعوت «حراج تهران» بخش کلاسیک را من اجرا کردم و به علت این‌که رضا کیانیان اعلام کرد که دیگر مجری این مراسم نخواهد بود، من از این دوره آن را اجرا می‌کنم.

دیباچه-حراج تهران


علی جنتی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- و علی مرادخانی -معاون هنری وزارت ارشاد- در یک سوم پایانی مراسم در سالن حضور پیدا کردند.

شهرداد روحانی، محمد بهشتی، علی دایی، الناز شاکر دوست و عاطفه رضوی از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم بودند.

طبق قانون این حراجی افزایش قیمت تا سقف 20 میلیون تومان هربار 1 میلیون، بین 20 تا 50 میلیون هربار 2 میلیون، میان 50 تا 100 میلیون هربار 5 میلیون تومان، میان 100 تا 200 میلیون تومان هربار 10 میلیون، میان 200 تا 400 میلیون تومان هربار 20 میلیون و از 400 میلیون تومان به بالا هر بار 50 میلیون تومان بود.

اثر رنگ روغن و ورق طلا روی بوم ناصر اویسی به عنوان اولین اثری که در این مراسم برای فروش گذاشته شد، 95 میلیون تومان چکش خورد. خریدار این اثر الناز شاکردوست –بازیگر- بود.

رتبه اول و دوم فروش میان 80 اثر ارائه شده در این دوره از «حراج تهران» به دو تابلو از مجوعه تنه‌های درخت سهراب سپهری تعلق گرفت، اثر اول این هنرمند به 3 میلیارد و اثر دوم او 1 میلیارد و 550 میلیون تومان فروخته شد.

پس از آن اثررنگ و روغن منوچهر یکتایی یک میلیارد و 470 میلیون، «تعالی» محمود فرشچیان یک میلیارد و 250 میلیون، «ص+ه+ص» حسین زنده رودی یک میلیارد، «رقص آبی» محمد احصایی یک میلیارد، «خانواده سبز» منیر فرمانفرماییان 900 میلیون، اثر ترکیب مواد روی گونی منصور قند ریز 850 میلیون، «طبیعت بی‌جان» بهمن محصص 850 میلیون، اثر رنگ و روغن منوچهر یکتایی 700 میلیون تومان، اثر ترکیب مواد روی بوم حسین زنده رودی 650 میلیون، اثر ترکیب مواد روی بوم حسین کاظمی 550 میلیون و اثر دولَت «خاطرات انهدام، سال صفر سال یک» آیدین آغداشلو 500 میلیون تومان چکش خوردند.

تنها اثر فروخته نشده در پنجمین دوره حراج تهران، «مرغ سعادت» بیژن رافتی بود که 40 تا 60 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود. کف فروش این حراج 30 میلیون تومان و متعلق به اثر حسین‌علی ذابحی بود.

یک اثر از پرویز کلانتری نقاش و تصویرگری که 31 اردی‌بهشت‌ماه و تقریبا یک هفته پیش از برگزاری این رویداد درگذشت، در «حراج تهران» ارائه شده بود و زمانی که نوبت به فروش آن رسید پاکدل از حاضران درخواست کرد تا چند لحظه‌ای به احترام او بایستند. این اثر که 150 تا 200 میلیون ارزش‌گذاری شده بود، در نهایت 320 میلیون تومان خریداری شد.

در این رویداد 14 اثر کلاسیک ارائه شده بود که در میان آن‌ها تابلوهای «تک چهره نظام الملک» از علی اکبر مزین الدوله 85 میلیون، تک چهره داماد ناصرالدین شاه از حسین ارژنگی (میر مصور) 85 میلیون، «سقا» از علی اصغر پتگر 60 میلیون تومان، «آرامگاه سعدی» علی رخساز 44 میلیون تومان، «شالیزار» از محسن سهیلی 55 میلیون، «دهکده‌ای در کنار رود سن» از ابوالحسن صدیقی (خالق مجسمه‌های فردوسی، خیام و نادرشاه) 60 میلیون تومان، «مدرسه چهار باغ اصفهان» از میشا شهبازیان 50 میلیون تومان، «شاه شجاع و حافظ» از حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی 130 میلیون و «قلعه کوک» حسین قوللر آغاسی 75 میلیون تومان فروخته شد. «بارگاه منوچهر» محمد مدبر نیز که 60 تا 80 میلیون قیمت‌گذاری شده بود، 55 میلیون تومان خریداری شد.

«تک چهره فخرالملک اردلان» از کمال الملک 260 میلیون از مجموعه آثار کلاسیک، فروش قابل توجهی داشت و قیمت تابلو «پیرمرد چپقی» جعفر پتگر که 40 تا 60 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود، به شکل حیرت آوری تا 220 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و با این رقم به فروش رسید.

از سویی پاکدل برای تابلو «شبستان مدرسه چهارباغ اصفهان» اثر عیسی بهادی در قیمت 90 میلیون تومان چکش زد، اما با همهمه خریداران مواجه شد او سپس با بیان این‌که « در همه دنیا مرسوم است اگر چکش حراج زده شود و بلافاصله قیمت پیشنهادی بالاتری توسط خریدار داده شود، می‌توان اثر را دوباره فروخت» برای بار دوم و با قیمت 110 میلیون تومان برای این اثر چکش زد.

در ادامه اجرای همین بخش، اشتباهی رخ داد و مانیتور سالن به جای تصویر تابلوی ارائه شده از علی محمد حیدریان در این رویداد، تصویری از یک تابلوی دیگر را نمایش داد که جزء آثار این دوره از حراج تهران نبود. این مشکل تا زمان فروخته شدن اثر رفع نشد. اثر «منظره» علی محمد حیدریان 95 میلیون تومان چکش خورد.

دو اثر ترکیب مواد روی آلومینویم کشیده شده روی چوب از بهجت صدر با قیمت 260 میلیون تومان فروخته شدند.

یک اثر رنگ روغن ناصر عصار با 200 میلیون تومان که کمینه قیمت ارزش‌گذاری این اثر بود به فروش رفت و اثر دیگری از این هنرمند 280 میلیون تومان فروخته شد. اثر ترکیب مواد روی فیبر حسین کاظمی با دو برابر بیشینه قیمت خود یعنی240 میلیون تومان چکش خورد.

در این میان، فروش دو اثر از قانون افزایش قیمت این حراج تبعیت نکرد و در حالی‌که قیمت «من و پرواز» جلال ضیایی‌پور به 700 میلیون رسیده بود با درخواست یکی از خریداران به جای 750 میلیون به قیمت 720 میلیون تومان به وی فروخته شد. از طرفی همین موضوع برای آخرین اثر این حراج که متعلق به منوچهر یکتایی بود، تکرار شد و به جای 50 میلیون، با 20 میلیون تومان افزایش قیمت به فروش رفت.

چهارمین نسخه «هیچ» پرویز تناولی 280 میلیون و اثری از مجموعه دیوار این هنرمند با بیشینه قیمت ارزش‌گذاری شده خود یعنی 400 میلیون فروخته شدند. از طرفی مجسمه‌های پسر و دختر آهنی ژازه تباتبایی 190 میلیون و تابلویی از این هنرمند 200 میلیون چکش خوردند.

اثری از مجموعه «گروگان‌ها» بهمن دادخواه 110 میلیون، تابلوی 5 لته «شکار حیوانات» علی‌اکبر صادقی 450 میلیون، اثری از ترکیب مواد روی آلومینیوم کشیده شده روی بوم توسط مسعود عرب‌شاهی 450 میلیون به فروش رفتند.

کویر سبز رنگ جلال شباهنگی 34 میلیون، طبیعت بی‌جان لیلی متین دفتری 140 میلیون، اثر رنگ روغن روی بوم سیراک ملکونیان 200 میلیون، اثر هادی هزاوه‌ای 60 میلیون، پرتره‌ای از مهدی ویشکایی 140 میلیون، اثر رنگ روغن ایران درودی 100 میلیون، اثر رنگ روغن روی مقوا منصوره حسینی 50 میلیون، اثر ترکیب مواد روی چوب پروانه اعتمادی 240 میلیون، اثر مرکب روی مقوا محمد ابراهیم جعفری 32 میلیون، اثر ترکیب مواد روی بوم سیراک ملکونیان 90 میلیون، منظره‌ای از عبدالرضا دریابیگی 85 میلیون فروخته شدند.

دو تابلو تک چهره و پنج چهره در این حراجی از هوشنگ پزشک‌نیا به فروش گذاشته شد، که به ترتیب 100 و 120 میلیون تومان خریداری شدند. همچنین اثری از فریده لاشایی 450 میلیون تومان به فروش رفت.

«درخت دوستی» جلیل رسولی 240 میلیون، اثر نقاشی‌خط نصرالله افجه‌ای 220 میلیون و اثر رضا مافی با بیشینه قیمت ارزش‌گذاری شده خود یعنی 160 میلیون تومان چکش خوردند.

اثر ارائه شده جواد حمیدی 65 میلیون، اثر کی‌خسرو خروش 95 میلیون، اثر صدالقت جباری 120 میلیون، اثر کوروش شیشه‌گران 220 میلیون، اثر ابوالقاسم سعیدی 300 میلیون، «بهار در گیلان» حسین محجوبی 75 میلیون، اثر احمد اسفندیاری 42 میلیون، اثر منوچهر نیازی 60 میلیون، اثر محسن وزیری مقدم 180 میلیون، اثر جعفر روح‌بخش 100 میلیون تومان و اثر «لا اله الی الله» محمد احصایی 180 میلیون تومان به فروش رفت.

نقاشی سه بعدی انتزاعی غلامحسین نامی 190 میلیون تومان خریداری شد. این هنرمند در این مراسم حضور داشت.

اثر اکلریک روی بوم سونیا بالاسانیان 120 میلیون، تابلوی مسعود عربشاهی 280 میلیون، اثر ترکیب مواد روی مقوا منیر فرمانفرماییان 120 میلیون، پرتره رنگ روغن روی بوم مهدی ویشکایی 360 میلیون، اثر هانیبال الخاص 120 میلیون، اثر احمد اسفندیاری 70 میلیون و اثر محمود جوادی‌پور 65 میلیون تومان فروخته شد.

ایسنا نوشت: یکی از تفاوت‌های «حراج تهران» و «حراج ملی» در این است که در «حراج ملی» تا زمانی که قیمت به کمینه قیمت کارشناسی شده نرسیده باشد، اثر به فروش نمی‌رود اما در «حراج تهران» چند اثر از جمله اثر محمد مدبر با قیمتی پایین‌تر از کمینه قیمت چکش خوردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲