پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴  |  Thursday, 05 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۷۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۰۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
با آغاز پخش آگهی جدید شبکه جم مبنی بر توصیه مردم به خرید کالاهای ایرانی به نظر می رسد تلویزیون ایران چالشی جدید را پیش روی خود می بیند.

دیباچه:

تبلیغات فراینده کالاها و خدمات ایرانی در شبکه های ماهواره ای اگرچه از پخش تیزر و آنونس فیلم های سینمایی در حال اکران آن هم در داخل کشور شروع شد و به تدریج تعداد تبلیغات و دفعات پخش آن ها افزایش یافت اما حالا دامنه ای بس گسترده یافته و به حوزه دعوت به خرید کالاهای ایرانی هم کشیده شده است.

چندی است که شبکه ماهواره ای جم که در کشور ترکیه سریال ها و برنامه هایی را به زبان فارسی پخش می کند و به تعبیر بسیاری از کارشناسان و منتقدان رسانه باورها و ارزش های دینی و بنیان های خانواده های ایرانی را هدف تهاجم فرهنگی خود گرفته است، تبلیغ یا بهتر بگوییم آیتمی نسبتا طولانی پخش می کند که توصیه هایی مبنی بر استفاده از کالاها و خرید برندهای ایرانی و دلایل کیفیت این محصولات و خدمات را در بر می گیرد. در تبلیغ نامبرده هیچ کالای خاصی معرفی نمی شود و صرفا ماهیت خرید کالایی ایرانی مورد توجه و تاکید قرار دارد.

دیباچه-شبکه تلویزیونی جم


 اگرچه این اتفاق در ظاهر اقدامی قابل توجه و درخور تحسین است و می تواند با تکرار برای بینندگان این شبکه در زمینه خرید و مصرف کالاهای ایرانی فرهنگسازی کند، اما ابتکار عمل طراحی و ساخت چنین آیتمی از سوی شبکه ای ماهواره ای می تواند پیام های ضمنی و آشکار زیادی را در بر  داشته باشد که به چند نمونه آن ها در این یادداشت اشاره می شود: نخست آن که وقتی شبکه ای ماهواره ای اقدام به پخش چنین آگهی و تبلیغی می کند به طور ضمنی بر این نکته تاکید می کند که مخاطبان هدف و بینندگان شبکه جم عمدتا ایرانی هستند. بنابراین تبلیغ و توصیه به آن ها برای خرید کالاهای ایرانی هم توجیه پیدا می کند.

در مرحله بعد توصیه مردم به خرید کالاهای ایرانی از طریق این شبکه خلاقیت و ابتکار عمل شبکه ای ماهواره ای را برای فرهنگسازی درباره یک ارزش نشان می دهد که شبکه های تلویزیون داخل از دور رقابت با آن جا مانده اند.

همچنین این شبکه به طور ضمنی بر وجود و ابراز یک مشکل در صنعت ملی دست می گذارد. این که ایرانیان کالاهای خارجی را ترجیح می دهند و با خرید محصولات سایر کشورها صنعت ملی و اقتصاد داخلی را با مشکلاتی رو به رو کرده اند. چنانچه این آسیب به قدری دامنه دار و گسترده شده است که شبکه ای ماهواره ای برای مقابله با آن دست به کار شده است. از سوی دیگر پخش این آگهی با صدای صداپیشگان ایرانی بر همکاری برخی از هنرمندان ایرانی با شبکه های ماهواره ای به طور مستقیم و غیر مستقیم تاکید می کند. همانطور که سال گذشته نیز موجی از مهاجرت بازیگران و هنرمندان ایرانی به ترکیه برای همکاری با شبکه های ماهواره ای از جمله جم را شاهد بودیم.

از سویی نشستن پای توصیه های شبکه های ماهواره ای در ارتباط با خرید و مصرف برندهای ایرانی برای بینندگان این شبکه ها معنای ناکارآمدی و عدم موفقیت شبکه های تلویزیونی ایرانی برای فرهنگسازی و تبلیغ در این زمینه را می رساند. در واقع آن ها به این موضوع خواهند اندیشید که تلویزیون ایران نه تنها نتوانسته است به کمک صنعت داخلی بیاید بلکه به دلیل مواجهه با محدودیت های مالی و ناسازگاری با دولت یازدهم طی دو سال اخیر  بعضا به سراغ پخش آگهی بازرگانی کالاها و خدمات خارجی نیز رفته و حتی در این زمینه عملکردی منفی هم داشته است.

پانا نوشت: از این رو باز هم باید گفت که صداوسیمای ایران در آغاز دور جدیدی از رقابت با رسانه های رقیب خود همچنان از خلاقیت و ابتکار عمل در طراحی و تولید برنامه هایی دیدنی و همچنین جلوگیری از کوچ انبوه تیزرهای سینمایی و حتی تئاتر بازمانده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳