يکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴  |  Sunday, 19 October 2025
کد خبر: ۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۰۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

نا گفته های نگار نعمتی از طراحی لباس ترانه علیدوستی در جشنواره کن

لباس‌های ترانه علیدوستی روی فرش قرمز جشنواره کن را یک طراح جوان ایرانی طراحی کرده است.



دیباچه:

نگار نعمتی که برای نخستین‌بار لباس یک بازیگر را برای حضور روی فرش قرمز جشنواره‌ای بین‌المللی طراحی کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ ایسنا،‌ اظهار کرد: لباس‌ها و جواهرات خانم علیدوستی در مراسم «فتوکال» جشنواره کن به‌صورت آماده تهیه و با نظر من با هم سِت شدند.

او ادامه داد: جواهرات مورد نیاز و متناسب با این لباس را یک برند معتبر سوییسی به اعتبار خانم علیدوستی به‌صورت امانی در اختیار ما قرار داد. این برند یکی از معروف‌ترین برندهای جواهر است که هنرمندان بسیاری در جشنواره کن از آن استفاده می‌کنند.

این طراح لباس درباره لباس‌ ترانه علیدوستی در مراسم افتتاحیه جشنواره کن نیز توضیح داد: همکاری با ترانه علیدوستی را در فیلم «پذیرایی ساده» که طراحی لباس آن را برعهده داشتم، تجربه کرده بودم. خانم علیدوستی برای طراحی لباس‌هایش در جشنواره کن با من تماس گرفت و برای همکاری، از من دعوت کرد. او نظرات خود را درباره این‌که چه لباسی می‌خواهد بپوشد، مطرح و به من اعتماد کرد. بنابراین من بنا به شرایط، با حرفه‌ای‌ترین افراد فنی کار را شروع کردم.

نعمتی افزود: برای انجام این کار، طرح‌هایم را طی جلساتی که با خانم علیدوستی داشتیم، نهایی کردیم و با همکاری مزونی، در نهایت به لباس‌هایی رسیدیم که روی فرش قرمز جشنواره کن دیدید.

دیباچه-ترانه علیدوستی 2


او ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که برای حضور یک بانوی ایرانی از کشوری اسلامی در جشنواره‌های خارجی وجود دارد، یک پیراهن و شِنل حریر را طراحی کردم؛ این شِنل روی لباس دوخته شد تا در حال حرکت تکان نخورد. پیشنهاد رنگ کِرم برای این لباس نیز از سوی خانم علیدوستی مطرح شد.

وی افزود: نکته‌ای که در مدت فعالیتم در زمینه طراحی صحنه و لباس در تئاتر و سینما تجربه کردم، این بود که حرکت، نقش مهمی را در لباس ایفا می‌کند. بنابراین فکر کردم اگر دنباله‌ی لباس بلند باشد، هنگام حرکت به جلو و بالا رفتن از پله‌ها وقار بیشتری به کسی می‌دهد که آن را به تن کرده است.

طراح لباس فیلم «اژدها وارد می‌شود» درباره طراحی کلاه‌ها نیز بیان کرد: با توجه به این‌که چشم تماشاگران ایرانی به خانم علیدوستی بعد از سریال «شهرزاد» به کلاه عادت کرده بود، تصمیم گرفتیم برای لباس‌ها از کلاه به‌عنوان پوشش سر استفاده کنیم. به عقیده من، این‌که مردم چه شناختی از یک بازیگر دارند اهمیت زیادی دارد. تماشاگران ایرانی با توجه به بازی‌هایی که خانم علیدوستی در مجموعه کارهایش داشته، او را به‌عنوان یک زن مستقل، باهوش، با وقار، با سواد و با معصومیتی که در چهره‌اش وجود دارد، می‌شناسند. بنابراین من بدون نگرانی سراغ کلاه به‌عنوان پوشش سر رفتم و ژاله زکی‌زاده (طراح لباس سریال شهرزاد) در ساخت سربند این لباس به من کمک کرد. این کلاه را با گلی با پولک سیاه ساخته‌ی الهام غلامی تزیین کردیم.

نعمتی گفت: کیفی که با لباس‌های شب سِت شده بود، به‌دلیل خطوط اسلیمی قلمکاری‌شده روی آن، از مجموعه کارهای «سورمه سرفراز» انتخاب شد.

او درباره این‌که تا چه اندازه از المان‌های ایرانی در لباس‌های ترانه علیدوستی استفاده شده است، اظهار کرد: هر کاری که ما انجام دهیم، در نهایت ایرانی هستیم. نوع نگاه، حرکت، ایستایی ما، ایرانی بودن را با خودش به همراه دارد. این‌که بخواهیم یک طرح را به‌زور ایرانی جلوه دهیم، عجیب است.

این طراح لباس همچنین درباره طراحی لباس شب این بازیگر در مراسم اختتامیه جشنواره کن نیز بیان کرد:‌ سیاه و سفید بودن لباس را از پیش تعیین کرده بودم.

او درباره جواهرات استفاده‌شده در شب اختتامیه جشنواره کن نیز گفت: گُلِ مروارید در پشت کلاه و گوشواره‌ها در شب اختتامیه را یک کلکسیون جواهرات در اختیار ما قرار داد. در نهایت، از مجموعه‌ی بهترین‌ها برای پوشش خانم علیدوستی در جشنواره فیلم کن استفاده کردیم.

ایسنا نوشت: طراح لباس فیلم «قاعده تصادف» درباره این‌که تا چه اندازه سعی کرده طرح‌هایش را با طرح‌های اروپایی و آمریکایی هماهنگ کند؟ توضیح داد: اصولا من برای هر کاری تحقیق می‌کنم، در این زمینه هم لباس‌هایی را که هنرمندان ایرانی و خارجی پیش از این روی فرش قرمز پوشیده بودند، بررسی و به نقاط ضعف و قوت آن‌ها توجه کردم. از طرفی طراحان لباس‌ در چنین جشنواره‌هایی باید با توجه به استانداردها و قوانین خاص آن مراسم، لباس بازیگران را طراحی کنند. برای مثال بازیگران شرکت‌کننده در جشنواره کن می‌توانند در مراسم فتوکال از لباس‌های راحت‌تری در مقایسه با لباس‌های رسمی مراسم افتتاحیه و اختتامیه استفاده کنند.

نگار نعمتی اولین کار طراحی لباسش را در تئاتر با «مهمانسرای دو دنیا» به کارگردانی سهراب سلیمی در سالن اصلی تئاترشهر در سال 86 شروع کرد و اولین طراحی لباس در سینما را با «پذیرایی ساده» مانی حقیقی تجربه کرد. او بعد از 10 سال فعالیت در طراحی صحنه و لباس در سینما، برای نخستین‌بار لباس یک بازیگر را در جشنواره‌ بین‌المللی کن 2016 طراحی کرد.
مطالب برگزیده
گفت‌و‌گو دیباچه با نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»

«پاسیاد پسر خاک»، رمان، داستان بلند و خاطرات شفاهی نیست!

۰۷:۳۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۴
رامبد جوان با "کارناوال" کاری کرد، کارستان؛

خبری از آثار طنز قوی در صدا و سیما نیست! روان مردم را جدی بگیرید!

۰۸:۰۰  -  ۰۴ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تحقق عدالت آموزشی، مهم‌ترین هدف نظام آموزشی است!

۱۶:۵۶  -  ۰۳ شهريور ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشهد مقدس آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در دهه پایانی ماه صفر می‌شود

۱۹:۱۷  -  ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد:

حضور ۴ میلیون زائر در مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شود/ کاهش میزان تماس‌های مردم با ۱۱۵ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

۱۱:۴۹  -  ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴