سینمای ایران در جشنوارهی کن 2016 با نمایش فیلم «فروشنده» نشان نخل طلا را برای شهاب حسینی و جایزهی بهترین فیلمنامه را برای اصغر فرهادی بدست آورد.
دیباچه :
در پی اهدای دو جایزهی جشنوارهی فیلم کن در بخش بهترین فیلمنامه و بازیگری به فیلم «فروشنده»ی اصغر فرهادی،برخیها تیتر و خبرها حاکی از دریافت دو نخل طلا برای سینمای ایران دارد اما طبق بررسیها از سایت جشنوارهی فیلم کن؛ «در مجموع 8 جایزه در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به برندگان اعطاء میشود که شامل نخل طلای بهترین فیلم به عنوان مهمترین جایزه جشنواره، جایزه بزرگ هیئت داوران دومین جایزه مهم جشنواره، نخل طلای بهترین فیلم کوتاه و همچنین جوایز بهترین کارگردانی، جایزه هیئت داوران، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه است بنابراین از میان هشت جایزه اصلی کن در واقع تنها برندگان دو جایزه بهترین فیلم بلند و بهترین فیلم کوتاه جایزه نخل طلا دریافت میکنند، هرچند در بخش بازیگری نشان نخل طلا نیز به برندگان اعطاء میشود.
ایسنا نوشت بنا بر این توضیحات؛ شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» نشان نخل طلا را دریافت کرده است و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت.
اما صداوسیمای ایران خبر موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم کن را در سطح یک خبر معمول بازتاب داد.
در حالی که شامگاه گذشته موفقیت فیلم «فروشنده» در بخش فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن، به خبری داغ و مسرتبخش در شبکههای اجتماعی و اغلب شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بدل شده بود، تلویزیون ایران به صرف اعلام خبری کوتاه در بخشهای خبری بسنده کرد.
همچنین شبکه خبر با درج زیرنویس در میان سایر خبرهای سینمایی این شبکه، به اعلام این موفقیت بزرگ در سینمای ایران پرداخت.
پیمان یوسفی هم در میان گزارش بازی قهرمانی جام حذفی اسپانیا میان تیمهای بارسلونا و سویا، این موفقیت را به شهاب حسینی و اصغر فرهادی تبریک گفت.
اما صداوسیمای ایران در حالی چنین رویکردی را برای اعلام خبر یک موفقیت ملی انتخاب کرد که لحظاتی پس از اعلام اهدای این جوایز به فیلم اصغر فرهادی، موجی از ویدئو و عکس از لحظات مختلف این رویداد مهم سینمایی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد. همچنین برخی از شبکههای خبری فارسیزبان به واسطه برقراری ارتباط زنده با محل برگزاری جشنواره کن، برگزیدگان این فستیوال را همزمان با برپایی مراسم اعلام کردند.
بر اساس این گزارش، صداوسیما همان یکشنبه شب در حالی به خاطر عملکردش در پوشش موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن از سوی فعالان شبکههای اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت که بارها از سوی کارشناسان و اهالی رسانه برای جا نماندن از شبکههای اجتماعی و همچنین کانالهای ماهوارهای با هشدار مواجه شده است. به اعتقاد این کارشناسان منتقد، ممیزی اخبار فراگیر که در سطح بینالمللی و داخلی رخ میدهد، بینندگان ایرانی را به رجوع به شبکههای ماهوارهای و همچنین ترجیح دریافت اطلاعات از شبکههای اجتماعی به جای شبکههای صداوسیما مجاب میکند.