جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۴۴۵
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۰۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
داریوش فرهنگ معتقد است:از نظر من فیلم «بادیگارد» که حاتمی‌کیا ساخته است، آنقدر قوی بود که جزو کاندیداهای دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی قرار بگیرد اما همین حواشی باعث شد که به کار او کم‌توجهی شود.

دیباچه :

در حالی که فروش فیلم سینمایی «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا از مرز ۵.۵ میلیارد تومان عبور کرده و اکران آن همچنان ادامه دارد، بیلبوردهای تبلیغاتی این فیلم در سطح شهر تهران برای چندمین بار تخریب شد.

هفته پیش نیز تعداد زیادی از بیلبوردهای تبلیغاتی «بادیگارد» در نقاط مختلف تهران تخریب و پایین کشیده شد. شب گذشته دهم اردیبهشت ماه نیز علاوه بر چندین نقطه تهران، بیلبورد تبلیغاتی این فیلم در میدان امام حسین به طور کامل پایین آورده شد.

این در حالی است که فیلم سینمایی «بادیگارد» در طول مدت اکران خود تنها در رسانه های رسمی و سطح شهر اقدام به تبلیغ کرده و تبلیغی در رسانه های غیرقانونی و شبکه های ماهواره ای نداشته است.

هنوز از هویت و انگیزه افرادی که مرتکب این عمل شده اند اطلاعی در دست نیست.

داریوش فرهنگ  درباره‌ی شیوه و سبک فیلم‌سازی ابراهیم حاتمی کیا در «بادیگارد»  گفت: من اصولاً درباره‌ی فیلم‌ها و همکارانم بطور عمومی صحبت نمی‌کنم چون ضرورتی نمی‌بینم اگر نکته یا انتقادی به ذهنم رسید، آن را رسانه‌ای کنم. اما در مورد سبک فیلمسازی حاتمی‌کیا باید بگویم که او طی تمام این سال‌ها نشان داده کارگردانی بسیار حرفه‌ای، کاربلد و متخصص است. شخصاً بعضی از فیلم‌های او را بسیار دوست دارم، همانطور که بطور طبیعی برخی دیگر از آثار او را نمی‌پسندم.

او ادامه داد: مشکل حاتمی‌کیا این است که همیشه شروع فیلم‌های او بسیار عالی است و پایان فیلم‌های او نیز بسیار عالی است اما در این بین باید قدری به سناریو بیشتر توجه کند. با این همه فکر می‌کنم حیف حاتمی‌کیاست که با این سطح از توانایی به سناریو کم توجهی کند و همین نکته باعث شود که او به تکرار بیفتد اما به هر صورت حاتمی‌کیا کارگردانی کارکشته است.

دیباچه - بادیگارد

فرهنگ در پاسخ به این نقطه نظر که برخی معتقدند "حواشی خاصی که گاه پیرامون ابراهیم حاتمی‌کیا شکل می‌گیرد، باعث جلب توجهات به آثار او می‌شود و دیده شدن فیلم‌هایش بسیاری از مواقع مرهون این حواشی است تا سطح کار او؛" مطرح کرد: من بر عکس این ادعا معتقدم این حواشی به کارهای او ضربه می‌زند. در همین جشنواره‌ی فجر اخیر حواشی خاصی برای حاتمی‌کیا پدید آمد که به نظرم رسید شاید خود حاتمی‌کیا نیز از این حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی چندان پرهیز نمی‌کرد و طوری نشان می‌داد که گویا او هم این حواشی را می‌پسندد. به نظر من این حواشی کارش را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و باعث می‌شود به جای آن که به کار او توجه شود، حواشی مورد توجه قرار گیرد. به نظر من جشنواره‌ِ فجر همین امسال به فیلم حاتمی‌کیا ضربه زد. از نظر من فیلمی که حاتمی‌کیا ساخته بود آنقدر قوی بود که در کاندیداهای دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی قرار بگیرد اما همین حواشی باعث شد که به کار او کم‌توجهی شود. از نظر من «بادیگارد» امسال بسیار قوی‌تر از «چ» بود و شخصاً نتوانستم با «چ» ارتباط برقرار کنم. در هر صورت می‌توان گفت این حواشی که پیرامون کارهای ابراهیم حاتمی‌کیا شکل می‌گیرد، ممکن است هم به کارش و هم به جریان فکری او آسیب بزند و به نظر من او تا آن حد قدرتمند است که هرگز نیازمند به حواشی نیست.

این کارگردان درباره‌ی اینکه برخی معتقدند «بادیگارد» نسخه‌ی دوم «آژانس شیشه‌ای» است، گفت: حاتمی‌کیا یک جهت خاص فکری دارد و طبیعی است که در آثار مختلف خود، همین مسیر را طی کند. این به نظر من چندان مهم نیست که منتقدان چه می‌خواهند و دوست دارند یک فیلمساز در حوزه‌های مختلفی کار کند یا سیر طبیعی افکارش را داشته باشد و در حوزه‌ی مورد علاقه‌اش کار کند. آنچه به نظر می‌تواند برای حاتمی‌کیا یک تهدید محسوب شود، این است که مبادا او به تکرار بیفتد. حاتمی‌کیا کارگردان و نویسنده‌ای توانمند است و توانایی زیادی در نوشتن نقش‌ها دارد اما روی خود سناریو حیف است که حاتمی‌کیا به تکرار بیفتد و این تکرار از حیث مفهوم است. او این لیاقت را دارد که بتواند با کارهای خود، جهش و خون تازه‌ای در فیلم‌هایش داشته باشد.

داریوش فرهنگ در پایان گفت: حاتمی‌کیا کارگردانی بسیار توانمندی است. او نقش‌ها را بسیار خوب می‌نویسد و بسیار خوب می‌پروراند و همین باعث می‌شود که بازیگران نیز به ایفای نقش در آثار او علاقمند شوند. حاتمی‌کیا در کنار سه، چهار نفر دیگر از آن دسته فیلمسازانی است که هر وقت هر فیلمی و هر شرایطی بوده است، توانسته‌اند فیلم خود را بسازند و حرف خود را بگویند. امیدوارم حاتمی‌کیا با این توانایی به حواشی کمتر توجه کند تا بیشتر به اصل آثار او توجه شود و فیلمسازی او مورد توجه قرار گیرد. این حواشی باعث می‌شود اصل فیلم فراموش شود.
برچسب ها: دیباچه ، بادیگارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲