پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۰۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی شه» با اشاره به بهره گیری از دو شیوه فاصله گذاری برشت و نمایش ایرانی درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی صحبت کرد.

دیباچه:

کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش پیش از این در شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفته بود که در آن دوره جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و جزو ۵ نمایش برگزیده ای بود که برای اجرای عمومی ارایه شد. در آن زمان قرار بود نمایش را در تالار مولوی به صحنه ببرم اما این تالار درگیر تعمیرات و بازسازی شد و به این ترتیب اجرای ما نیز به تعویق افتاد. البته سالن های دیگری هم بودند که متقاضی اجرای این نمایش شدند اما من ترجیح می دادم در سالنی بزرگ، این نمایش را اجرا کنم که نهایتا قرار بر این شد که کار در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود.

دیباچه-حساب پرداخت نمیشه


وی ادامه داد: من این نمایشنامه را خیلی دوست دارم و ۴ سال برای اجرای آن صبر کردم. با وجود اینکه کمک هزینه ای که به من پرداخت می شود اندک است و به دلیل نداشتن کارگاه دکور و لباس هزینه هایمان چند برابر شده اما حاضرم برای این نمایش هزینه کنم و همه تلاشم را کرده ام تا این اثر نمایشی در همه ابعاد یک کار حرفه ای باشد و نمی گذارم تهیه کننده مقروض شود.

مهدوی درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی توضیح داد: در چهار نمایش قبلی ام تلفیقی از شیوه فاصله گذاری برشت و نمایش ایرانی را مدنظر قرار دادم و در اجرای «حساب پرداخت نمی شه» نیز علاوه بر بهره گیری از این دو شیوه، کمی هم به سمت کمدیا دلارته پیش رفته ام. از ۱۲ سال قبل که نمایشنامه «حساب پرداخت نمی شه» را خواندم مدام تصمیم داشتم که آن را به صحنه ببرم که البته آن را برای جشنواره های مختلفی هم آماده کردم که در نهایت به اجرا نرسید. در تمام این سال ها من شیوه های مختلفی از اجرا را روی این متن نمایشی امتحان کردم اما از آنجا که در سال های اخیر رویکردم به نمایش ایرانی و فاصله گذاری برشت بیشتر شده در اجرای این اثر نیر همین شیوه ها را به کار گرفتم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته همه آثار داریو فو نویسنده نمایشنامه را مطالعه کرده است، عنوان کرد: همیشه متن های داریو فو را می خواندم و در طول این سال ها فیلم های زیادی از اجراهای این نمایشنامه که متعلق به کشورهای مختلف و با فرم و شیوه های گوناگون اجرایی بوده است، دیده ام. اغلب اجراها به سمت کمدی رئال پیش رفته اند اما تلاش من این بوده که تجربه متفاوتی از این نمایشنامه ارایه دهم.

وی متذکر شد: داریو فو در مصاحبه هایش عنوان کرده که نمایشنامه هایش باید با شرایط اجتماعی و جغرافیایی کشوری که آن نمایش در آن اجرا می شود به صحنه بروند چون شیوه کاری او بر اساس بداهه پردازی شکل می گیرد و من نیز بر اساس صحبت های این نویسنده، کار را دراماتورژی کردم. البته دیالوگ ها تغییر زیادی نکرده ولی در شیوه کارگردانی قواعد رئالیستی زیاد رعایت نشده و با تغییر فضاسازی به شیوه فاصله گذاری، کار اجرا می شود.

وی درباره استفاده از کمدیا دلارته بیان کرد: شیوه نگارش و اجرای این نمایشنامه کمدیا دلارته نیست اما من در طراحی لباس شخصیت ها و شیوه بازی برخی کاراکترها از این روش استفاده کردم. این نمایشنامه آنقدر موقعیت های کمدی و بامزه دارد که مخاطب حتی با خواندن اثر نیز با آن ارتباط برقرار کرده و لبخند روی لب‌هایش می نشیند.

مهدوی درباره انتخاب بازیگران نمایش نیز بیان کرد: متاسفانه این روزها فضای مجازی باعث شده که بسیاری از افراد بدون داشتن دانش و تخصص کافی درباره خیلی از مسائل اظهارنظر کنند. در همین راستا نیز هنوز نمایش ما روی صحنه نرفته بود که عده ای از روی پوستر درباره بازیگران و انتخاب آنها اظهارنظرهای غیرتخصصی می کردند. شهرام قائدی از بازیگران شناخته شده تئاتر و تلویزیون است که ویژگی های طنز در بازی اش وجود دارد و بسیار مناسب حضور در این نمایش بود. او از بچه های قدیمی تئاتر است و کارش را با مهسا مهجور از تئاتر آغاز کرده است.

کارگردان نمایش «شانس داشتن ته دیگ» اضافه کرد: مهسا مهجور نیز یکی دیگر از بازیگران این نمایش است که از هنرمندان قدیمی تئاتر به حساب می آید و در گذشته از جمله هنرجویان گلاب آدینه بوده است. از آنجا که این نمایش اثری زن محور است نیازمند حضور بازیگر توانایی است و من خرسندم که مهسا مهجور با وجود بارداری اش در این نمایش بازی می کند و ارتباط خوبی با نقش برقرار کرده است.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: بقیه بازیگران نمایش نیز از جمله معصومه شیخ زاده و علیرضا مهران نیز از بازیگران قدیمی تئاتر هستند. فرامرز قلیچ خانی نیز از جمله هنرمندانی است که در اکثر کارهای من حضور داشته است. در این اثر ما از پیمان صفرزاده و مهدی حاجت پور دو بازیگر جوان تئاتر نیز بهره برده ایم که در کنار ما حضور دارند. همچنین قرار است غزاله جزائری نیز در میانه های اجرا به ما بپیوندد و چون معصومه شیخ زاده سفری در پیش خواهد داشت جزائری نقشش را برعهده خواهد گرفت. خوشبختانه در همین روزهای ابتدایی بازخوردهای نمایش بسیار خوب بوده و مطمئنا از این پس نیز دانشجویان و علاقه مندان تئاتر به دلیل شناخته شده بودن این نمایشنامه به دلیل کار خواهند آمد.

«حساب پرداخت نمیشه» به کارگردانی کاوه مهدوی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از ۱۸ فرودین ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

مهر نوشت: «حساب پرداخت نمیشه» نمایشنامه‌ طنزی است که از یک موقعیت اجتماعیِ ساده شکل می‌گیرد. گرانیِ ناگهانی شیر در یکی از شهرهای ایتالیا باعث اعتراض زنان می‌شود. آن‌ها می‌خواهند شیر را به همان قیمت گذشته بخرند و همین مساله باعث بروز هرج و مرج و چالش هایی بین زنان با همسرانشان می شود ...

مهسا مهجور، شهرام قائدی، علیرضا مهران، فرامرزقلیچ‌خانی، معصومه شیخ زاده، غزاله جزایری، پیمان صفرزاده، مهدی حاجت پور در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲