پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۰۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
آیدین آغداشلو گفت: اگر وضعیت موزه هنرهای معاصر همین‌طور پیش برود، این موزه سر پا نخواهد ماند و به‌زودی در آن را می‌بندند.

دیباچه :

این نقاش پیشکسوت در بررسی موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی، اظهار کرد: موزه‌ای به این اهمیت را در هیچ جای دنیا به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند. بخش خصوصی فقط می‌تواند با کمک‌رسانی و در اختیار قرار دادن پول و امکانات، در کار موزه‌ها مشارکت داشته باشد. موسساتی که پول کافی دارند، می‌توانند بار موزه‌ها را سبک کنند و به آن‌ها پول و خدمات ارائه کنند. در غیر این صورت، واگذاری کامل موزه به این‌گونه موسسات عملا غیرممکن است.

او ادامه داد: دو عکس از موزه آزادی، قبل و بعد از واگذاری آن به بنیاد رودکی برای من فرستاده شده که نشان می‌دهد بنیاد رودکی وقتی این مکان را تحویل گرفته، آنجا را به مکانی مثل زیرگذر مترو تبدیل کرده است. اگر قرار باشد همان سلیقه در موزه هنرهای معاصر اعمال شود، کار اشتباهی است.

ایسنا نوشت آغداشلو همچنین بیان کرد: بخش‌های خصوصی و موسسات، به هیچ عنوان نمی‌توانند در اداره موزه‌ها دخالت و اظهار نظر کنند. در صورت اظهار نظر و دخالت با سلیقه‌ای منحط، کاربری موزه تغییر خواهد کرد. پیش از این هم من درباره مقبره فردوسی یادداشتی نوشتم و در آن هشدار دادم که تا دمِ قبر فردوسی را ویترین زده‌اند! دولت باید در چنین مسائلی دخالت کند و اجازه ندهد این‌گونه اتفاق‌ها بیفتد.

این هنرمند ادامه داد: هر موسسه‌ای که تمایل دارد کار فرهنگی بکند، می‌تواند بدون اعمال سلیقه، در خرج و مخارج موزه‌ها مشارکت داشته باشد و خدماتش را تقدیم و ارائه کند. این‌که وزارت ارشاد موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی را تکذیب کرده اتفاق خوبی است اما امیدوارم این تکذیب عملی و اجرایی شود و در طولانی‌مدت دوام داشته باشد.

دیباچه - آیدین آغداشلو

او به وضعیت موزه هنرهای معاصر اشاره و بیان کرد: موزه هنرهای معاصر دخل و خرج و پولی ندارد و فقط بودجه کمی از سوی دولت برای آن در نظر گرفته می‌شود که کافی نیست. باید فکری به حال این موزه کرد. این موزه به ردیف بودجه‌ای مشخص نیاز دارد تا بتواند سر پا بماند. در حال حاضر هیچ درآمدی وجود ندارد که صرف مخارج موزه شود.

آغداشلو اضافه کرد: اگر همین‌طور پیش برود، این موزه سر پا نخواهد ماند و به‌زودی در آن را می‌بندند که البته این اتفاق، خیلی بهتر از واگذاری موزه است.

مدتی است که اخباری غیررسمی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شده که واکنش‌هایی را از سوی هنرمندان و انجمن‌های هنری به‌دنبال داشته است. معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 21 فروردین‌ماه با انتشار اطلاعیه‌ای «واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی - هنری رودکی» را تکذیب کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲