پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۶۸۴۷
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۰۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
نویسنده سریال نوروزی «زعفرانی» درباره‌ی بازخورد مجموعه‌های نوروزی «زعفرانی»، «بیمار استاندارد» و «قرعه»، اظهار کرد: نه در سریال ما و نه در دو سریال دیگر هیچکدام نمی‌توانیم بگوییم کار بزرگی کرده‌ایم. ما نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید مخاطب را راضی نگه داریم و مخاطب یک خاطره به یادماندنی در ذهنش از مجموعه‌های نوروزی داشته باشد.

دیباچه:

سعید جلالی با اشاره به وضعیت تلویزیون در سال‌های اخیر که با کمبود بودجه مواجه شده است، یادآور شد: متأسفانه تفاوت بزرگی که در ویژه‌ برنامه‌های نوروزی به چشم می‌خورد، سال به سال دریغ از پارسالیم و هر سال نسبت به گذشته اتفاق ویژه‌ای صورت نمی‌گیرد و این شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که با برنامه‌های شاد و ویژه می‌آیند و مخاطب است که کنترل تلویزیون در دستش است و هر برنامه‌ای که جذاب باشد را نگاه می‌کند. ما اگر ادعا داریم، باید قدرت رسانه‌ای خودمان را افزایش دهیم. متأسفانه بعید می‌دانم کسی بگوید در برنامه‌های نوروز امسال در تلویزیون اتفاق ویژه‌ای شکل گرفت.

این نویسنده سریال‌های تلویزیونی همچنین با اشاره به ویژه‌برنامه‌های تحویل سال یادآور شد: بسیاری از این برنامه‌های گفت‌وگو محور یکنواخت بودند با حضور مهمانانی که به شکل اتوبوسی از این شبکه به آن شبکه می‌رفتند و فقط مجری بود که تغییر می‌کرد.

دیباچه-زعفرانی


جلالی همچنین درباره‌ی اینکه تلویزیون تا چه میزان توانست در ایام نوروز با توجه به تعطیلی بسیاری از رسانه‌ها مخاطب را به ویژه در حوزه خبر به سوی خود جلب کند، اظهار کرد: واقعیت این است که در ایام عید مخاطبان خیلی به دنبال خبر نیستند و بخش اعظم کشور تعطیل می‌شود و اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ بنابراین ضرورتی برای دنبال کردن اخبار برای مخاطب وجود ندارد. اما فکر می‌کنم بخش خبری 20:30 در ایام عید پخش می‌شد و در همین حد که مخاطب را راضی نگه دارد، کافی بود.

این نویسنده سپس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی برنامه‌هایی همچون «دورهمی»، «خنده‌بازار» و «شب کوک» نیز مطالبی را عنوان کرد و گفت: اساسا الگوبرداری هیچ اشکالی ندارد. اینکه که یک برنامه تلویزیونی از یک برنامه خارجی الگو گرفته باشد، در همه نقاط دنیا رواج دارد. اما اشکال زمانی است که الگوبرداری در سطح ضعیف باشد. این اتفاق درباره برنامه «خندوانه» و «دورهمی» خوب شکل گرفت. برنامه «خندوانه» که پیش از این تجربه موفقی داشته است و برنامه «دورهمی» هم تا به اینجای کار بد نبوده است؛ به هر حال کاری نوپاست. این دو برنامه جزو موفق‌ترین برنامه‌هایی بودند که در ایام نوروز مخاطب را جذب کردند.

 

جلالی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اعتقاد بر اینکه برنامه «شب کوک» یک سقوط برای تلویزیون بود، اظهار کرد: تلویزیون اگر قرار است برنامه سطح پایینی را از یک برنامه ماهواره‌ای الگوبرداری کند بهتر است این کار را نکند. برنامه «شب کوک» کاری بود در سطح پایین چه به لحاظ محتوا، چه اجرا و چه دکور کپی‌برداری شد.

او سپس با اشاره به این برنامه یادآور شد که بسیاری از برنامه‌ها در ایام عید به همین شکل از تلویزیون به روی آنتن رفتند و سپس گفت: به نظرم تلویزیون از این طرف بوم افتاده است و بیشتر باعث مضحکه می‌شود. اگر تلویزیون قرار است برای 70 میلیون مخاطب برنامه‌ای در سطح پایین را کپی‌برداری کند اگر نسازد حرمت خود را بیشتر حفظ می‌کند.

او سپس درباره پیشنهادش به تلویزیون در سال جدید با اشاره به تزریق بودجه و اهمیت آن یادآور شد: با وجود مشکلات مالی نمی‌شود کار ماندگاری ساخت. من اگر صاحب قصه خوب هستم باید بودجه‌ای باشد که این قصه خوب و ماندگار ساخته شود. متأسفانه کارهای مناسبتی جزو معدود کارهایی هستند که بودجه در بدترین شرایط به آن‌ها تزریق می‌شود و چون کارها با فاصله کمی در مناسبت‌ها شروع به تولید می‌کنند همیشه این شتابزدگی وجود دارد.

این نویسنده در همین زمینه درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون گفت: همه کارهای نوروزی با شخصیت بودند اما تأثیرگذار نبودند و هیچ‌کدام در حد و اندازه عید نبودند. مخاطب زمانی می‌تواند شاهد سریال‌های خوب شود که تلویزیون بودجه خوبی را به تولیدکننده تزریق کنند. به هر حال اگر مشکلات مالی برطرف شود شاید شاهد تولیدات خوبی باشیم.

ایسنا نوشت: جلالی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود درباره بازخورد مجموعه «زعفرانی» که از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت اظهار کرد: اتفاقاتی که در ارتباط با مجموعه «زعفرانی» افتاد باب میل من نبود و آن‌طور که دوست داشتم کار پیش نرفت. اختلاف سلیقه من و کارگردان باعث شد چیزی که باب میل من باشد، شکل نگیرد و دفاعی از این کار ندارم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲