جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۶۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر به دنبال معرفی بهتر ایران و همچنین کم کردن هزینه‌ها و تشریفات اضافی هستند.



دیباچه:

نشست خبری سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر، امیر اسفندیاری معاون، علیرضا شجاع‌نوری دبیر این نشست‌ها و گفت‌وگو‌ها و رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در پردیس چارسو برگزارشد.

رضا میرکریمی با اشاره به دلایل پذیرش دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: من با این هدف برگزاری این جشنواره را قبول کردم تا تلاش کنیم یک گام جشنواره را به جلو ببریم. زیرا بخش بین‌الملل جشنواره در سال‌های گذشته به سمتی رفته بود که حتی احتمال حذف کلی آن وجود داشت.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر از دو بخش عمومی و تخصصی تشکیل شده که بخش عمومی آن به نوعی بخش ملی است و بخش بین‌المللی و جهانی بخش تخصصی جشنواره است.

میرکریمی با اشاره به قدرت سینمای ایران در دنیا گفت: سینمای ما در دنیا بسیار شناخته شده است به همین دلیل جشنواره‌ای که ما برگزار می‌کنیم باید قوی باشد و چیدمان آن نیز نباید شبیه کشورهای همسایه باشد. من به دنبال این بودم که در این جشنواره نشان دهم ما برخلاف آنچه که گفته می‌شود می‌توانیم کار گروهی انجام دهیم و کار گروهی ما نیز می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

وی ادامه داد: جشنواره جهانی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند موفق باشد مگر آنکه اهداف ملی خود را پیگیری کند و ما نیز باید اهداف ملی خود را دنبال کنیم و امسال براساس این اهداف از مهمان‌های خارجی دعوت کردیم و آن‌ها نیز از این دعوت‌ها استقبال کردند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه تغییراتی در بخش‌های مسابقه صورت گرفته؛ گفت: امسال تمرکز ما  روی کم کردن جوایز و تخصصی‌گرایی بود لذا فقط یک بخش مسابقه به نام سینمای سعادت داریم که ۱۵ فیلم در آن به نمایش درمی‌آید و از این ۱۵ فیلم سه فیلم ایرانی و ۱۲ فیلم خارجی است. همچنین سه فیلم کوتاه و مستند نیز به نمایش درمی‌آید.

دیباچه-جشنواره فیلم فجر


وی ادامه داد: در بخش جوایز دو جایزه اصلی به عنوان جایزه زرین و جایزه بهترین فیلم بلند اهدا می‌شود و بقیه جوایز جایزه‌های سیمین (نقره‌ای) است و یک جایزه هم در بخش بهترین دستاورد اهدا می‌شود. همچنین جایزه مصطفی عقاد به جایزه محمد رسول الله تغییر کرده و جایزه این بخش با توجه به رهنمود‌ها و احادیث پیامبر گرامی اسلام (ص) اهدا می‌شود.

میرکریمی با اشاره به بخش دارالفنون که امسال برگزار می‌شود؛ گفت: مدیریت این بخش با مازیار میری است و هدف آن استعدادیابی است و مخاطب هدفش افرادی است که یا فیلم ساخته‌اند و یا مطالعات بسیار جدی دراین زمینه داشته‌اند. در این بخش به استعدادهای داخلی و همچنین کشورهای همسایه همچون افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، عراق توجه شده است. همچنین یک سازمان داوطلبان همکار با جشنواره فیلم فجر نیز از میان علاقه‌مندان تشکیل می‌شود.

وی با تاکید براینکه امسال جشنواره تشریفات ندارد؛ گفت: زمانی که برای فردی کارت جشنواره صادر می‌شود و داخل کاخ وارد می‌شوند همه با هم برابر می‌شوند و از امکانات یکسان استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال‌های بعد نیز در این سمت حضور دارد یا خیر گفت: من هر سمتی را که قبول می‌کنم برای آن برنامه درازمدت دارم و البته شروطی نیز برای پذیرش آن مطرح می‌کنم. یکی از اصلی‌ترین شروط من استقلال رای بود که ایوبی نیز آن را پذیرفت.

میرکریمی افزود: امسال ما هیات انتخاب فیلم نداشتیم بلکه مشاورینی داشتیم که فیلم‌ها را انتخاب کردند. البته همه فیلم‌ها را من خودم تماشا می‌کردم.

وی ادامه داد: غرفه‌های بازار امسال توسط شاه‌ابراهیمی طراحی شده و میهمانان نیز درست و هدفمند انتخاب شده‌اند و ما به کسانی که در سال‌های قبل به شناخته شدن سینمای ایران و خرید فیلم‌های ایرانی توجه ویژه کرده‌اند امکانات ویژه داده‌ایم و تمام هزینه‌های آن‌ها را با هدف تشویق خرید بیشتر فیلم‌های ایرانی پرداخت کرده‌ایم.

میرکریمی با اشاره به اینکه سینمای ایران با اعتبار خود سینماگران دنیا را دعوت می‌کند نه با پول گفت: برخی کشورهای منطقه که اعتباری در سینمای دنیا ندارند تلاش می‌کنند با هزینه‌های زیاد سینماگران معتبر را به کشور خود بیاورند و جشنواره برگزار کنند اما موقعیت خوبی داریم که این قدرت را به ما می‌دهد تا با استفاده از موقعیت سینما، سینماگران را دعوت کنیم.

وی درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: از ۱۲ ماه گذشته هر فیلم ایرانی که تولید شده و ثبت نام کرده باشد می‌تواند تقاضای حضور در جشنواره ارائه کند و ما خوشحال می‌شویم که فیلم‌سازانی که آثارشان درحال تولید است همچون اصغر فرهادی اگر تمایل داشتند و ثبت نام کردند، فیلم‌هایشان را در جشنواره ببینیم.

وی با اشاره به انتخاب عکس فیلم گاو به عنوان پوس‌تر جشنواره گفت: عزت‌الله انتظامی یکی از اولین جوایز بین‌المللی سینمای ایران را برای فیلم گاو گرفته است. ضمن اینکه این فیلم فیلم مهمی در تاریخ سینمای ایران است و ما قصد داریم آن را در یک مراسم مشخص در طول جشنواره به نمایش دربیاوریم.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که در جشنواره امسال حضور دارند از استانداردهای بالایی برخوردار هستند؛ گفت: باید یک رابطه بین بخشی بین سینما و سایربخش‌ها برقرار کنیم و به سمتی حرکت کنیم که جشنواره یک تصویر پاراناما و کلی از جهان و زیست بشری ارائه کند.

میرکریمی افزود: جشنواره‌های دنیا با یک تمرکز و یک مسئله جهانی برگزار می‌شود و ما نیز امسال به مسئله سوریه و داعش توجه ویژه داریم و هماهنگی شده است تا سه فیلمی که با این نگاه و با یک ساختار خوب ساخته شده‌اند در جشنواره به نمایش در بیایند.

وی درباره تفاوت نام بین‌المللی و جهانی گفت: واژه بین‌المللی یک واژه جدید است و خیلی اصالت ندارد و بیشتر نگاه به واقعیت عینی دارد. آنچه برای ما اصالت دارد و قدیمی‌تر است و جهان شمول‌تر و همچنین خوش‌آهنگ‌تر است واژه جهانی است.

میرکریمی ادامه داد: در دنیا کسی برای ما فیلم نمی‌سازد و هر فردی برای فرهنگ خودش فیلم می‌سازد اما به دنبال آن هستیم که اشتراکات و قرابت‌ها را پیدا کنیم و فیلم‌هایی را نشان دهیم وجه مشترکی با ما دارند.

امیر اسفندیاری معاون بخش بین‌الملل نیز با تاکید بر اینکه امسال جشنواره به کیفیت اهمیت زیادی می‌دهد؛ گفت: در همین راستا ما توجه جدی به تسهیلات داشته‌ایم و حتی این تسهیلات نیز به میهمانان خارجی با خصت و دقت داده می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ۵ داور خارجی به عنوان داوران اصلی حضور دارند و در بین‌المذاهب هم دو داور خارجی و ایرانی حضور دارند. همچنین چهار تهیه‌کننده مشهور و یک سینمایی صاحب سبک کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنند. امسال در مجموع حدود ۲۰۰ میهمان خارجی در جشنواره حضور دارد.

وی با اشاره به بخش بازار گفت: برای بازار برنامه‌های ویژه‌ای داریم و ۴۰ الی ۵۰ غرفه در بازار امسال جشنواره فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ پیرامون اینکه اسامی میهمانان چرا اعلام نمی‌شود، گفت: سعی شده است که میهمان‌ها و همچنین فیلم‌های انتخاب شده براساس ارزش‌های فرهنگی و معیارهای سینمای ایران باشد. اما برای جلوگیری از بعضی حواشی و مشکلات اسامی میهمانان تا زمان صدور ویزا اعلام نمی‌شود.

وی ادامه داد: فیلم‌هایی که در جشنواره امسال حضور دارند بعد از سال ۲۰۱۵ ساخته شده‌اند و ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که کمترین جرح و تعدی برایشان به وجود بیاید. فیلم‌هایی که به زبان‌های غیرانگلیسی هستند با زیرنویس انگلیسی به نمایش درمی‌آیند و همه فیلم‌ها با زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: امسال میهمانانی از لهستان، قطر، کره جنوبی، تونس، یونان، گرجستان، هند، آلمان، سوئد، کرواسی، مالزی، کانادا، ژاپن، کویت، نروژ، ایتالیا، لبنان حضور دارند.

علیرضا شجاع‌نوری دبیر بخش نشست‌ها و گفت‌وگو‌ها نیز طی سخنانی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که کسی که به جشنواره می‌آید بتواند از آن حداکثر استفاده را کند و اینکه فقط در جشنواره فیلم خوب داشته باشیم و یا افراد مهمی حضور داشته باشند ولی نتوانیم از آن استفاده کنیم دلیل بر خوب بودن جشنواره نیست.

ایلنا نوشت: وی به نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف سینما اشاره کرد و افزود: ما به دنبال برگزاری یک جشنواره با تراز خوب هستیم و در این میان نقش رسانه‌ها و خبرنگاران سینمایی که با سوالات وپرسشگری خود تراز جشنواره را بالا می‌برند؛ بسیار مهم است.

شجاع‌نوری افزود: جلسات پرسش و پاسخ به دو شکل رسمی و غیررسمی برگزار می‌شود که شکل رسمی آن نشست‌هایی است که از پیش اعلام شده اما شکل دیگر نشست‌هایی است که گاهاً در کافه تریا برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌های تحلیل فیلم نیز برگزار می‌شود.

رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره با اشاره به اینکه با تمهیدات امسال گفت: امسال برای کاخ جشنواره برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و هدف اصلی آن صرفه‌جویی و به دور از تجمل‌گرایی است و یکی از دلایلی که من پذیرفتم در برگزاری این جشنواره مشارکت کنم ایده‌های نو و تازه‌ای بود که میرکریمی آن‌ها را مطرح کرد.

وی ادامه داد: سینمای ایران تنها سینمای آلترناتیو دربرابر سینمای آمریکا است. به همین دلیل از جایگاه مهمی در دنیا برخوردار است و ما نیز سعی داریم این جایگاه را ارتقاء دهیم.

کیانیان افزود: این جشنواره با نگاه به محیط زیست و حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود و براساس همین راستا ما اعلام کردیم که به جای اینکه گلی را ببرند و در جشنواره بگذارند به جای آن از گلدان استفاده کنند و من همین جا از گل‌هایی که بریده شده و بروی سن قرار داده شده عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: امسال ما به هیچ عنوان بولتن و کتاب نداریم تا کاغذی مصرف نشود و برای ساخت آن کاغذ درختی بریده شود و همه کار‌ها از طریق یک اپلیکیشن انجام می‌شود البته یک کتاب سیاه و سفید فقط در ابتدای جشنواره به شرکت‌کنندگان داده می‌شود که اطلاعات بخش‌های مختلف جشنواره و فیلم‌های جشنواره منتشر شده است.

وی ادامه داد: با هدف آشنایی میهمانان خارجی با شهر تهران و فرهنگ ایران ما تمام میهمان‌ها را به جای استقرار در هتل‌های گرانقیمت بالای شهر در هتل فردوسی که در مرکز شهر قرار دارد استقرار می‌دهیم زیرا از محل این هتل تا محل برگزاری فاصله زیادی نیست همچنین بین این دو محل موزه‌های زیادی وجود دارد که معرف فرهنگ و معماری اصیل ایرانی است.

کیانیان افزود: در بخش پذیرایی ما ساعت ناهار نداریم بلکه غرفه‌هایی همیشه وجود دارند که شرکت‌کنندگان و میهمانان می‌توانند هر زمان که دوست داشتند با استفاده از بن‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد پذیرایی شوند. همچنین به دانشجویان و افرادی که ثبت‌نام می‌کنند و در جشنواره حضور دارند؛ بن‌های پذیرایی و تسهیلات داده می‌شود. با توجه به توضیحاتی که دادم دیگر کاخ جشنواره کاخ نیست و با این دورهمی حتی شاید کوخ شده باشد.

وی ادامه داد: برای میهمانان خارجی تورهایی قرار داده‌ایم که می‌توانند بخش‌های مختلف شهر را ببینند و با فرهنگ و رسوم ایرانی آشنا شوند اما این تور‌ها فاقد اسکورت و تیم‌های امنیتی است و دسترسی رسانه‌ها به میهمانان آزاد است زیرا اگر برای میهمانان فضای امنیتی ایجاد کنیم به جای آنکه پیام مثبت برای ما داشته باشد بازخورد منفی دارد و آن‌ها تصور می‌کنند که ایران کره شمالی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب چارسو با توجه به فضای فرهنگی آن تاثیر منفی در نگاه میهمانان خارجی به ایران نمی‌گذارد؛ گفت: یک رسم غلطی از گذشته وجود داشت که ما در منازل خودیک اتاق را ویژه میهمان‌ها قرار می‌دادیم و همیشه آن اتاق شیک‌تر از سایر اتاق‌ها بود و بر همین اساس کسی به واقعیت‌های ما پی نمی‌برد.

وی ادامه داد: میهمانانی که به جشنواره می‌آیند باید ببینند که ما واقعاً چه شکلی هستیم. درست است شاید مشکلات فرهنگی وجود داشته باشد اما ما باید کار خودمان را درست انجام بدهیم. من هم وقتی چشم‌انداز شهر را از چارسو می‌بینم ناراحت می‌شوم اما باید تلاش کنیم این مسائل اصلاح شود. اگر هرکدام از ما و همینطور شهرداری تهران کار خود را درست انجام دهیم می‌توانیم وضعیت را اصلاح کنیم.

وی افزود: من مسئولیت کاخ جشنواره را قبول نمی‌کردم اما زمانی که متوجه شدم اشکان خطیبی در کنار من حضور دارند و قرار است بسیاری از کار‌ها را انجام بدهد پذیرفتم که در جشنواره حضور داشته باشم.

در ابتدای این نشست پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا کیانیان و رضا میرکریمی و اهالی رسانه رونمایی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار