پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
هادی جداری متولد 1367 در شهرستان مرند(آذربایجان شرقی) در یک خانواده هنرمند بدنیا آمده است.پدرش در دوران جوانی نوازنده ساز بالابان بوده و برادران بزرگتر وی نیز موزیسین بودند.از همان دوران کودکی در نزد برادرش حسن جداری که نوازنده حرفه ای ساز فلوت است شروع به یادگیری این ساز کرد و بعد از چند سال با ساکسفون آشنا شد و نزد استاد فرهاد ممقانیه مراحل مقدماتی این ساز یاد گرفت.

اختصاصی دیباچه:

*چطور شد که ساکسفون را برای ادامه فعالیت موسیقی خودتان انتخاب کردید؟

از آنجایی که برادرم نوازنده قهار ساز فلوت هستند، من نیز علاقه مند به سازهای بادی شدم و این ساز را انتخاب کردم . اگر دوباره به آن دوران برگردم بازهم ساکسفون را برای نواختن انتخاب میکنم.

*آیا شما در این حوزه تدریس می کنید؟

فعلا تدریس نمیکنم، چون احساس می کنم زمانی باید تدرس کنی که حرفی برای گفتن داشته باشی.

*در مورد نحوه آشنایتان با گروه سون و مازیار فلاحی برایمان بگویید؟

با گروه سون بخاطر آهنگ ادعا آشنا شدم که آنها دوست داشتند این آهنگ در کنسرتهای سون اجرا شود. در آن زمان به لطف خدا همکاری خودم را با این گروه به صورت حرفه ای شروع کردم. واقعا یک وابستگی عجیبی به گروه سون و بچه های این گروه دارم. با گروه آقای فلاحی هم بخاطر قطعه ای که در آلبوم ماه هفتم کلارینت نواخته بودم آشنا شدم.

*به طور حرفه ای با چه خوانندگانی کار کردید؟

خوانندگان بسیاری در تبریز مثل استاد مسعود امیرسپهر و گروه باریش فعالیت کردم ،اما در تهران نیز آقایان بابک جهانبخش،محمد علیزاده،علی عبدالمالکی،سعید شهروز،مازیار فلاحی وهمچنین گروه آراز (رحیم شهریاری) وگروه سون فعالیت می کنم.

*اجرای کنسرت در تهران بهتر است یا شهرستان؟

طبیعتا کنسرتهای تهران بهتراز شهرستان است، درتهران سالن مشخصی برای اجرا وجود دارد و از لحاظ صدابرداری نیز تهران بهتر از شهرستان است، اما ما برای اجراهای شهرستان با وجود تمام محدودیتها و خستگی راه همان انرژی را صرف میکنیم،من کنسرتهای شهرستان را دوست دارم و از مردم انرژی خاصی می گیرم.

*چرا در تور کنسرت اروپای مازیار فلاحی حضور نداشتید؟

با گروه سون تور اروپا داشتیم و لغو شد و من آمادگی خودم را برای تور آقای فلاحی دیر اعلام کردم که متاسفانه قسمت نشد که با دوستان در تور اروپا باشم.

*باتوجه به مسئولیت نوازندگان،آیا دستمزد نوازندگان بعد از اتمام کنسرت مبلغ چشمگیری است؟

دستمزد نوازندگان نسبت زحمتی که میکشند متاسفانه کم است و این مشکل را بیشتر نوازندگان ما دارند.

 

421212246_50279_1603191289731208564


*جایگاه ساکسفون در موسیقی ما؟

خدارو شکر در کشور ما نیز ساز ساکسفون تبدیل به ساز شناخته شده ای شده است و امیدوارم ساکسفون به زودی به جایگاه بهتری درموسیقی برسد.

*از نواختن چه قطعه ای با ساکسفون لذت می برید؟

من شخصا قطعات ریتمیک و اکتیو را برای نواختن در کنسرتها دوست دارم، اما با این ساز قطعات slow   بسیار زیبا و احساسی میشود که موقع نواختن حس خوبی به من می دهد .

*اساسا تقلید در آثار هنری را چگونه می بینید؟

تقلید در آثار هنری همیشه بوده و هست، اما من با کپی کردن مخالف هستم، ولی به  عقیده من بعضی از قطعات هنرمندان بزرگ آنقدر زیبا و جاودانه است که تقلید و الهام گرفتن از آنها و بهره گرفتن از تجربیات آنها به ما کمک می کند.

*قبل از برگزاری کنسرت چقدر به فکر ایجاد هیجان در سالن با سازتان هستید؟

بچه های گروه همیشه به من می گویند که هیجانم بسیار بالایی داری و من هرچقدر که خسته باشم باز هم در اجراهایم سعی می کنم اکتیو باشم و هیجان را به مردم عزیزمان منتقل کنم.

*از خاطراتتان در کنسرت برایمان بگویید؟

با همه گروه هایی که کار کردم خدارو شکر خاطرات خوبی دارم،اما چون من بیشتر فعالیت موسیقیم را با بچه های گروه سون سپری می کنیم خاطرات خیلی خوبی با این گروه دارم. یکی از خاطراتم در کنسرت کیش بود، زمانی که برای اجرای سولو ساکسفون بر روی صحنه می آمدم پله های سن را ندیدم و نزدیک بود زمین بخورم. خیلی ها متوجه نشدند وفقط بچه های گروه متوجه شدند که اتفاقا یک ویدئو در اینستاگرام دیدم که این قسمت رو به اشتراک گذاشته بودند.

*ساکسفون را می شود با ساز دیگری ترکیب کرد؟

ساکسفون از جمله سازهایی که هم صدایش برای سولو و نواختن overtor  قطعات خوب است و هم با ترکیب با سازهای ترومبون و ترومپت برای سکشن بادی خیلی خوب باهم ترکیب می شوند و در گروه سون هم از این ترکیب سکشن بادی استفاده می کنیم.

*ساکسفون ساز هزینه داری است؟

متاسفانه ساکسفون در کل دنیا ساز پر هزینه ای است، اما در حال حاضر ارزان قیمت ترین ساکسفون از 2 میلیون تومان شروع میشود تا 30 الی 40 میلیون تومان ادامه دارد.

*از مشکلات این ساز برایمان بگویید؟

محدودیت تمرین دارد. بخاطر اینکه خیلی از دوستان در آپارتمان زندگی می کنند و در شرایط سختی تمرین میکنند.

*ساکسفون فشار زیادی به ریه ها وارد می کند برای زدن این ساز باید تمرینات خاصی انجام داد؟

اکثر سازهای بادی فشار زیادی به دستگاه تنفسی وارد میکنند،اما اگر بصورت صحیح از دیافراگم نفس بگیرید معمولا مشکلی پیش نمی آید، اما درکل فشار زیادی به نوازنده وارد میکند.

 

421207494_45633_16068856177832741500


*ساکسفون را باید از سن خاصی شروع کرد؟

سن خاصی برای ساکسفون تعیین نشده  است، اما از سنی که بتوانی فوت کنی و ساز را دستت بگیری، می توانی این ساز را شروع کنی. من از 13 سالگی ساکسفون را شروع کردم.

*درباره آلبومی که قرار بود انتشار دهید توضیح دهید؟

آلبوم اینسترومنتال نصف کار این آلبوم انجام شده است،اما بخاطر نبود اسپانسر و مسائل مالی روند این آلبوم کند پیش می رود. منتظر اسپانسر هستم ،بنظر خودم این آلبوم کار خوبی می شود و امیدوارم مورد پسند مردم واقع شود.

*این آلبوم از چه زمانی تهیه وچه زمانی انتشار می یابد؟

تولید آلبوم از 2/5 سال پیش شروع شده است، بعضی از قطعات را  با نوازندگان تبریز انجام دادیم الباقی قطعات رابا نوازندگان تهران که لطف کردند کارهای نوازندگی و تنظیمات را انجام دادند پیش بردیم.

*چه کسانی در این آلبوم همراه شما بودند؟

تنظیم کننده های قطعات آلبومم از تنظیم کننده های نامی کشور هستند. استاد فتحی،استاد علیاری،آقای نوید اسکندر و از بچه های تبریز آقای مهدی فهیمی ، آقای سعید بقالی و دوست عزیزم حامد کوه کمری در این آلبوم حضور دارند.

*اسم آلبوم چیست؟

اسم آلبوم را تا وقت رونمایی عنوان نمی کنم.

*هدف اصلی آلبوم چه چیزی است؟

هدفم از تولید این آلبوم این است که بگویم با اینکه ساکسیفون ساز غربی است ،اما با این ساز کارهای زیادی انجام می شود و اصلا ساز محدودی نیست. با ساز کاملا غربی قطعات شرقی،ترکی و آذری کار کردم و امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را در این حرفه ادا کنم.

*هزینه تولید آلبوم چقدر است؟

هزینه تولید آلبوم بسیار سنگین است ، واقعیت را بخوایید چون من هنوز اسپانسر ندارم هزینه تولید این آلبوم برایم بسیار زیاد است. هزینه استودیو،نوازنده و تنظیم کننده هر قطعه بسیار مبلغ بالایی دارد. با این حال دوستانم دراستودیو و نوازنده ها و تنظیم کننده ها خیلی مراعات حال من را می کنند ولی باز هم تکرار میکنم بدون اسپانسر هزینه های آلبوم بسیار سنگین است. چون درایران واقعا بازدهی مالی ندارد و در حد یک اثر هنری می ماند و صرفا جنبه ی معنوی برای نوازنده دارد.

 

421831969_41325_9454950969267205047


*دغدغه این روزهای نوازندگان ؟

دغدغه نوازنده ها معمولا نبود پشتوانه مالی محکم است. گاهی اوقات کنسل شدن کنسرتها و در بعضی مواقع ممنوع الکار شدن خواننده ها که تاثیرات بدی برای نوازنده دارد.

*در این حرفه الگوی خاصی دارید؟

اولین الگوی من برادر بزرگم استاد حسن جداری هستند که نه تنها در عرصه ی موسیقی بلکه در کل زندگی هم سرمشق من بوده و هستند. همچنین اساتید عزیزم که دستشان را میبوسم، استاد ایمان جعفری،استاد حسین شریفی،استاد حسن فراهانی ،استاد هومن نامداری و دوست خوبم یاشار خسروی،... که همیشه الگوی من بودند.

حرف آخر؟

تشکر ویژه دارم از همسر عزیزم که همیشه در کارهای هنری همراه من بوده و بسیار من را کمک و حمایت می کند. خسته نباشید به سایت دیباچه و همه کسانی که در عرصه هنری و پیشرفت این هنردر کشورمان زحمت میکشندو خواستار حمایت های بیشتر و بهتر برای نوازنده ها و هنرمندان  بابت ارائه اثرات هنری بیشتر و با کیفیت بالا هستند.

اسامی زیر را کوتاه پاسخ دهید؟

آرش قنادی:یک برادر بزرگ

مازیار فلاحی:مرد احساس

ساکسفون:زندگی

شهرت:همه دوست دارند، ما هم دوست داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲