دیباچه-زهرا فرود: رامبد جوان، مجری بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که بعد از خندوانه، مدتی است که از فضای کار هنری فاصله گرفته بود و این روزها فیلم سینمایی " زودپز " را در سینماهای سراسر کشور در حال اکران دارد می گوید : " خندوانه، خانه و زندگی من است و خانواده بزرگ آن همچون خانواده ام محسوب می شود، فعلا قصد ساخت آن را ندارم، با اینکه دلتنگش هستم."
او این روزها مشغول تولید برنامه ای با عنوان کارناوال است؛ برنامه ای که شباهت زیادی به استعداد یابی دارد و به عقیده "جوان" رسما یک جشنواره بزرگ هنری با شاخه های مختلف، بِکر و دیدنی است.
در ارتباط با این کارناوال و زودپز، خبرنگار دیباچه با این هنرمند مطرح کشورمان، گفتگویی انجام داده که می خوانید:
رامبد جوان، کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی" زودپز" را روی پرده دارد، در ارتباط با صحنه موشک باران زایشگاه در فیلم زودپز گفت :با با ضبط این صحنه بارها گریه کردم؛ در واقع این سکانس از واقعیتی الهام گرفته شده که در سال 1366 در تهران به وقوع پیوسته و در آن از نوزاد یک روزه تا پیرزن ۷۰ ساله همگی به شهادت رسیدند .
وی افزود : بنده در سال 66، شانزده ساله بودم و به یاد دارم که در نزدیکی محل سکونت ما، موشک به خانه ای اصابت کرد که در آن خانه بواسطه تولد یک کودک، بچه های زیادی دعوت بودند که متاسفانه شادی تولد به اتفاقی غمگین مبدل شد و در زودپز که یک اثر کمدی با رگه های تلخ است، این موضوع را به شکل دیگری ترسیم کردم.
جوان ادامه داد: آنچه که هم اکنون مخاطب از زودپز روی پرده می بیند، همه در فیلمنامه اولیه نگارش شده بود اما در حین فیلمبرداری، بازنویسی جدی روی قصه برخی از صحنه ها و سکانس ها صورت گرفت؛ در واقع وجود رگه های تلخ در این اثر، بخشی از تاریخ کشورمان است که با حفظ جایگاه خود در فیلمنامه اولیه و بدون تغییر، در بطن داستان جریان یافتند.
او بیان کرد: زودپز، کاری کمدی است و دور از اغراق لحظات شیرین بسیاری را در بطن خود جای داده و زوج محسن تنابنده ونوید محمدزاده از بهترینها هستند که در این فیلم، در کنار یکدیگر سعی کرده اند در خلق سکانس های سخت و پیچیده سهیم باشند؛ در واقع این دو در کنار هم برشی از یک سکانس بسیار جدی و تاثیرگذار را رقم زده اند.
رامبد جوان، درباره عدم استفاده از هوش مصنوعی به جای ترسیم و تصویر برداری از صحنه ها و سکانس های سخت در "زودپز "بیان کرد: باتوجه به موضوع و محتوای زودپز، این اثر از سکانس های پیچیده و خاصی برخوردار بود و به نوعی روایت داستان آن به چیدمان خاصی احتیاج داشت؛ از این رو هم بستر مناسب نبود که بتوانیم از هوش مصنوعی در ساخت آن بهره ببریم و هم استفاده از هوش مصنوعی تابع شرایطی است که در زمان تولید فیلم برای ما مقدور نبود؛ همچنین حتما نیاز بود که کارتصویربرداری و ثبت و ضبط سکانس ها بصورت فیزیکال و در صحنه انجام شوند.
او در ارتباط با صحنه موشک باران این فیلم گفت :در زودپز، علاوه بر موشک هایی که با لیاقتشان موجب تخریب و انفجار می شوند، موشکی داریم که با وجود اصابت به یک ساختمان، عمل نمی کند و به داخل خیابان سقوط می کند و ما وقت زیادی را برای ساخت بخش هایی از این موشک گذاشتیم تا کار طبیعی از آب درآید. در کل این فیلم کار سختی بود و ویژوال افکت های زیادی طلبید؛ مثلا یکی دیگر از صحنه های واقعی این فیلم چرخش ماشین در هوا و منفجر شدن آن است و ما برای این عملکرد، بجای بهره گیری از ترفندهای سینمایی، سیستمی را تعبیه کردیم که بواسطه آن توانستیم این ماشین را با وجود سرنشین، در هوا نگه داریم، اما بک راند این صحنه که تقریبا از سکانس های آخر کار بود را تولید کردیم.
جوان، اظهار داشت: تقریبا بعد از دور کردن دوساله خود از کار، درست زمانی که انرزی زیادی برای کار در من موج می زد و دلتنگ حرفه ام بودم، پیشنهاد کارگردانی "زودپز" به من داده شد، این پیشنهاد با وجود عوامل خوب و حرفه ای برایم غیرمنتظره و جذاب بود و در حقیقت اصلا برنامه ریزی برای کار نداشتم، ولی کارگردانی زودپز، همچون اتفاقی بود که در برهه ای که اصلا تمایل به کار نداشتم، به من پیشنهاد شد و من نیز باعشق و علاقه آن را پذیرفتم. همچنین درباره چگونگی و چرایی انتخاب نوید محمدزاده و محسن تنابنده در این فیلم باید بگویم این فیلم روز های اول تولید خود را با کارگردان دیگری سپری کرده بود، اما چند روزی به خواست منصور سهراب پور، تهیه کننده زودپز،این کار متوقف شد و بعد از توقف سه روزه، با بنده تماس می گیرند و من به عنوان کارگردان جدید به کار ملحق می شوم و با اضافه شدن به گروه تولید با یک پیش تولید کوتاه، کار ساخت فیلم را بدون بهره گرفتن از پلان های کارگردان قبلی کار ،زودپز را در مسیر تولید قرار دادم.
در واقع طراحی ها، نوع گریم و لباس ها را نیز تغییر دادم؛ به گونه ای که حتی سناریو هم دستخوش تغییر قرار گرفت؛ در کل نوید محمد زاده و محسن تنابنده از قبل برای کار دعوت شده بودند و بنده در چیدمان درست و دقیق تهیه کننده زودپز، دخالتی نداشتم.
کارگردان آثاری چون" نگار"،" ورود آقایان ممنوع"، "پسر آدم دختر حوا" ،"توطئه فامیلی "و "مسافران "بیان کرد : بخش زیادی از افرادی که در سینما کار میکنند، واقعاً فیلم را برای سالن سینما و روی پرده طراحی میکنند و خودم یکی از افرادی هستم که خیلی با علاقه و عشق این کار را انجام میدهم و پلانهایی که میگیرم، لنزهایی که استفاده میکنم، میزانسنها و طراحی پشت و جلوی دوربین بسیار برایم مهم است، به گونهای که سعی میکنم تمام این عملکردها را صرفا در چارچوب نمایش بر روی پرده به سرانجام برسانم؛ یعنی زمانی که اثر را تماشا میکنیم، کاملاً متوجه این خواهیم شد که ساختار آن با ابعاد و ساختار نمایش در تلویزیون متفاوت است و این موضوع از تعهدات سینماگران به مخاطب و حرفه فیلمسازی است .
او در ارتباط با "خندوانه" گفت: ظاهر سازمان صدا و سیما نشان از آن دارد که متمایل به ساخت ادامه خندوانه است، اما بعید میدانم تیم مدیریتی که اخیراً در سازمان مشغول به کار هستند، آنچنان تمایلی برای همکاری با ما داشته باشند؛ ولی جدیداً در راستای ادامه ساخت خندوانه، اشارهای شد و بدیهی بود که بنده قبول نکنم. در واقع پای هیچگونه اصرار و پیگیری ای نیز به میان نیامد، گویا رسانه تلویزیون هم تمایلی برای ساخت خندوانه ندارد.به نظرم تیم جدیدی که هم اکنون در سازمان مشغول به کار هستند، بیشتر متمایل به سلبریتی زدایی در ساختار تلویزیون هستند، یعنی ابراز می کنند که ما بدون سلبریتی ها هم می توانیم برنامه های بسیار جذاب و موفقی را ارائه دهیم. به هر حال بنده همیشه دلتنگ خندوانه خواهم بود و اینکه بتوانم در فضایی باشم که در آن ارتباط گسترده ای با مردم داشته باشم؛ در واقع "خندوانه"، خانه و زندگی من محسوب می شود و خانواده بزرگ آن همچون خانواده ام هستند و با ارتباطی که ما در طول ۸ سال پخش خندوانه با تماشاچی هایمان گرفتیم، آنقدر تجربه بی نظیر و فوق العادهای محسوب می شود که فکر نمی کنم دیگر بتوان براحتی شبیه آن را بدست آورد؛ خندوانه، ارتباطی بود که در زمان شکل گرفت، برنامه ای لحظه ای و هیجانی نبود، عمقی دارد که رسیدن به آن نیازمند زمان و تجربه های موفق و غیر موفق است.
رامبد جوان، در ارتباط با کار جدید خود گفت: فضای کار جدید باعنوان کارناوال که برای پخش از شبکه نمایش خانگی تولید خواهد شد، ارتباطی به حال و هوای خندوانه ندارد و پروژه سخت و پیچیده ای است و محمد شریفی که کار تهیه برنامه" اسکار" مهران مدیری را در کارنامه کاری خود دارد،تهیه کنندگی کارناوال را برعهده گرفته و این کار از یک تیم خوب و اتاق فکر حرفه ای برخوردار است؛ محتوای آن نیز به اینگونه است که ۱۶ هنرمند به کارناوال دعوت می شوند و از آنها خواسته می شود تا بروند و با ایده، دغدغه، موضوعات، سلیقه ها و توانمندی های خود گروهی بچینید و روی استیج کارناوال و در فرمت برنامه رقابت کنند؛ این برنامه با حضور ۵۰۰ تماشاچی در استودیو ضبط می شود، که شرکت کنندگان باید از تماشاچیان رای جمع کنند. در واقع فضای کارناوال، شیبه برنامه های استعدادیابی است، با این تفاوت که ما در آن با افراد حرفه ای مواجه هستیم و داوری به معنای کارشناس در کارناوال وجود ندارد و در انتهای هر برنامه از طریق رای تماشاچیان دو نفر برگزیده خواهند شد و نفرات برگزیده با تماشاچیان، همچون کنفرانس جشنواره ها به گفتگو می پردازند .
این کمدین موفق کشورمان، در پایان گفت: کارناوال در واقع رسما یک جشنواره بزرگ هنری با شاخه های مختلف است؛ یعنی در این برنامه آیتمی مفصل درارتباط با موسیقی خواهیم داشت همچنین نمایش، فضای کمدی گونه، نمایش های تراژدی و معمایی -جنایی و پادکست جنایی تصویری، از دیگر بخش های جذاب، بِکر و دیدنی کارناوال هستند.
انتهای پیام/