دیباچه -زهرا فرود: "مجید کریمی" بازیگر، مستندساز، مدرس و کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی" نفرین آرتا"را بر روی پرده سینماهای کشور دارد، سالهای زیادی است که در حوزه تحقیق و پژوهش پيرامون موضوعات تاریخی مشغول فعالیت بوده و مدت ۱۶ ساله که پا به مسیر تولید مستندهای تاریخی گذاشته و طی این سال ها توانسته حدود۳۲ مستند سینمایی با گونه تاریخی را در کارنامه کاری و هنری خود ثبت کند.
کریمی ۵ سال است که جهت تولیدات تاریخی خود را به سمت ساخت آثار باستانی و باستانشناسی سوق داده و تولید مستند " دفینه " یکی از آثار بارز او در این زمينه به شمار می رود؛ فیلم سینمایی "نفرین آرتا" اولین تجربه سینمایی مجید کریمی است. همچنین او در مقام بازیگر در فیلم های سینمایی و سریال هایی چون آتش در گلستان، بانوی سردار، نفرین آرتا، باران اسیدی، مثل یک پروانه، سریال این يک دادگاه نیست، هفتمین پیشوا، دالی و سریال های عرصه کودک و وجوان نقش آفرینی داشته است.
او که ۱۲ سال است در رشته فیلمسازی در دانشگاه هاي مختلف مشغول به تدریس است می گوید: تمدن آرِتا یا همان تمدن جیرفت، مهمترین و کهن ترین تمدن بشری است و این موضوع بزودی و در سال آینده بواسطه تحقیقات ۲۲ ساله پروفسور مجید یوسف زاده، اعلام خواهد شد و به این ترتیب تاریخ هنر در دنیا تغییر خواهد کرد؛ یعنی دیگر کهن ترین تمدن بشری تمدن بین النهرین نیست، بلکه تمدن جیرفت یا تمدن آرِتا در ایران است .
مجیدکریمی کارگردان فیلم سینمایی " نفرین آرتا " به خبرنگار دیباچه گفت: در واقع معاونت سینمایی موظف است تا براساس ذائقه مخاطبان، تولیدات سینمایی با گونه ها و ژانرهای متفاوت را برای قرار گرفتن در چرخه اکران طبقه بندی کند، تا بتواند پاسخگوی همه ذائقه های هنری باشد، اما به نظرم هم اکنون تامین خوراک فرهنگی و نیز تعیین سطح ذائقه مخاطب از حوزه معاونت سینمایی خارج شده و به دست سینماداران افتاده و از آنجا که آنها اغلب به گیشه توجه دارند، بیشتر تولیدات طنز و کمدی را وارد چرخه اکران می کنند و از اکران گونه های ديگر سینمایی سر باز می زنند؛ یعنی مالکان فیلم های فرهنگی و اجتماعی و... که قصد اکران آثار خود را دارند، ملزم به پشت سرگذاشتن یکسری چالش ها می شوند، در حالیکه این سازمان سینمایی است که باید اکران کارها را بدست گیرد و وجود تنوع ژانری را با تعیین یک شاکله مهندسی شده در چرخه اکران نهادینه نماید .
او افزود: از طرفی وقتی به سینماداران بابت اکران زیاد یک ژانر سینمایی اعتراض می گردد، آنها مدعی می شوند که تنها تولیدات طنز است که می تواند درآمدزایی و گیشه خوب را تضمین نماید و همینطور با درآمد از این نوع گونه سینمایی می توان دغدغه های مالی نظیر پرداخت هزینه های کارکنان، هزینه های آب و برق مصرفی و...را مرتفع ساخت، در صورتی که معتقدم چنین ادعایی کاملا اشتباه است، در واقع ژانر کمدی اصلا بد نیست، اما این فیلم هایی که با عنوان طنز اکران می شوند، کمدی هزل و هجو و سخیف هستند و از کمدی موقعیت، شایسته و خوب فاصله زیادی دارند؛ به هر حال نباید صرفا بیشتر فضای اکران را به این گونه سینمایی اختصاص داد و بعد ادعا کرد که این روزها ذائقه مخاطب به سمت طنز گرایش یافته، چون این ذائقه تماشاگر نیست، بلکه این ترغیب را سینماداران و مدیران سینما با اکران ممتد فیلم های کمدی ایجاد کرده اند و با اینکار سطح سلیقه مخاطب را پایین آورده اند، پس دور از واقعیت نیست که بگوییم عدم وجود تنوع ژانری ، کوتاهی ای به حساب می آید که از سوی معاونت سینمایی صورت گرفته، چون این حوزه برنامه مدونی را برای عرصه اکران ندارد.
کریمی، که ساخت تله فیلم، سریال و مستندهای بسیاری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده بیان کرد: طی ۵ سال گذشته مسیر مستندهایم به سمت تولیدات تاریخی گرایش یافت و در همین حین در راه تحقیق و پژوهش برای ساخت مستند "دفینه" متوجه موضوع مهمی شدم، مبنی براینکه تمدنی در سرزمین ما و در خطه اَنشان وجود دارد، تحت عنوان تمدن آرِتا یا همان تمدن جیرفت که مهمترین و کهن ترین تمدن بشری است و این موضوع سال آینده بواسطه تحقیقات ۲۲ ساله پروفسور یوسف مجید زاده اعلام خواهد شد و بواسطه آن تاریخ هنر تغییر خواهد کرد؛ یعنی دیگر کهن ترین تمدن بشری تمدن بین النهرین نیست، بلکه تمدن جیرفت یا تمدن آرِتا در ایران است .در کل اهمیت این موضوع باعث شد که بنده بجای ساخت یک فیلم عاشقانه، طرح و فیلمنامه اثر "نفرین آرتا" را به تهیه کننده پیشنهاد دهم و در ابتدا وی مخالف تولید این اثر شد چون بر این باور بود که به احتمال زیاد نفرین آرتا، با شکست گیشه مواجه می شود، ولی درنهایت با بازنویسی فیلمنامه از سوی علی شاه حاتمی و اخذ پروانه ساخت، کار تولید آن را شروع کردیم.
کریمی، در ارتباط با اثر" نفرین آرتا" اظهارداشت: این فیلم با بضاعت کمی ساخته شد، اما با این حال بجز یک یا دو لوکیشن، مابقی فضاهای آن بِکر و جذاب هستند و تاکنون در هیچ اثر نمایشی ای از آنها استفاده نشده و بنده بواسطه ۳۰ سال تجربه در زمینه پژوهش و ساخت مستند، از شهرهای زیرزمینی، غارهای مختلف و مکان های بِکرِ جیرفت و کرمان شناخت خوبی پیدا کرده ام و به این واسطه از این لوکیشن های بکر که کشف نشده اند و کسی هنوز به آنجا راه نیافته، از جمله شهر زیرزمینی رباط آغاج در خمین، غار چال نخجیر دردلیجان و غارنمکی گرمسار برای ساخت این فیلم بهره بردم و تازگی آنها بقدری است که در هنگام اکران مردمی، سوال می کردند که آیا این فضاها واقعی است؟ در کل نوع روایت این فیلم بی اغراق، جدید است چون آنچنان در ارتباط با موضوعات گنج و گنج یابی در قالب ساختار داستانی و سینمایی آثاری نداشته ایم.
او در ارتباط با موضوع به روز کردن موضوع تاریخی "نفرین آرتا" افزود: این فیلم را با یک هفتم بودجه یک کار سینمایی تولید کردم و بودجه زیادی نداشتم در حالیکه اگر هزینه کافی در دسترسم بود، می توانستم خیلی بهتر این فیلم را بهلحاظ تجهیزات موردنیاز، تجهیزات و تمهیدات مقابل دوربین، جلوه های ويژه بصری و میدانی در مسیر تولید هدایت کنم و سکانس های مرتبط با تله های مکانیکی و فیزیکی را بهتر ترسیم و مصور سازی کنم البته شاید تا همین حد هم برای مخاطب راضی کننده باشد، اما خودم آنچنان که باید رضایت ندارم و معتقدم بدلیل کمبود سرمایه نتوانستم موفق عمل کنم.
اودر ارتباط با اینکه موسیقی چقدر از بار روایی "نفرین آرتا" را بردوش کشیده ادامه داد: موسیقی در روایت ماجرای این فیلم سهم زیادی را به خود اختصاص داده و ساخت آن را سعید شبانی نژاد بر عهده داشته و صداگذاری کار نیز واقعا پا به پای ساخت موسیقی پیش رفته و در واقع صداگذاری کمک شایانی به فضای موسیقایی فیلم نمود.
کارگردان نفرین آرتا و مستند شاخص دفینه تصریح کرد: این فیلم کاملا وفادارانه به فیلمنامه مسیر تولید را سپری کرد، اگر چه مجبور شدم تغییراتی در مرحله تدوین روی کار انجام دهم؛ یعنی بخش هایی از برخی سکانس ها را کوتاه کنم، البته آنهم بدلیل اینکه سینماداران به بهانه بلند بودن کار، از اکران آن سر باز نزنند.در کل فیلم در حدود ۹۱ دقیقه به سرانجام می رسد. لازم بذکر است بگویم مدیران و مسئولان میراث فرهنگی صرفا در زمینه لوکیشن و استفاده از فضاهای میراث فرهنگی کمک خوبی با پروژه نفرین آرتا داشتند، ولی با وجود آنکه آقای ضرغامی رسانه ای بود، به این فیلم هیج کمک مالی نکردند.
کریمی در پایان گفت: بعد از پشت سر گذاشتن دو سال و نیم کار پس تولید نفرین آرتا و رساندن آن به چرخه اکران، مشغول تولید مستندی سینمایی تحت عنوان "در سپهر ایران" شدم که محتوای فیلمنامه آن به سرگذشت نور در معماری دورههای مختلف ایران نگاه دارد .
به عبارتی فیلمنامه" درسپهر ایران" جایگاه و نقش نور را در معماری دوران قبل از ایران باستان تا دوره اسلامی و دوره کنونی را مورد بررسی قرار میدهد . واکاوی نور در بناهای مختلف ایران باستان، در کلیساها مساجد، در مهرکدهها و فضاهایی که نور در معماری آنها نقش مهمی دارد از بخشهای دیگر این مستند هستند .
گفتنی است پایگاه خبری دیباچه این آمادگی را دارد تا بر اساس رسالت خبری خود، اظهارات اشخاصی را که در این مصاحبه اسمی از آنها برده شد را منعکس نماید.
انتهای پیام/