شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳  |  Saturday, 05 October 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۲ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیباچه -زهرا فرود: سینمای ایران اگرچه به جریان داشتن آشفتگی در عرصه اکران عادت کرده و سالهاست با این مساله در حال دست و پنجه نرم کردن است، اما انگار این روزها چرخه اکران با عدم توجه کافی به نظامنامه اکران باعث بوجود آمدن چالش و ناراحتی برای برخی از اهالی سینما شده و دور از حقیقت نیست که بگوییم با بها دادن بیشتر به یک سبک نمایشی و یا ارائه آمار و ارقام کاذب از فروش بلیت ها، نمی توان معضل چرخه اکران را مرتفع کرد؛ چون تنها راه برون رفت از این معضل، نظارت درست بر اجرای صحیح نظامنامه چرخه اکران و وجود تنوع سبک های نمایشی در حوزه اکران  است؛ در این باره با محمد عسگری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی " آسمان غرب " گفتگویی صورت گرفته که می خوانید:

ارائه آمار و ارقام کاذب نمی تواند منجر به سینمایی فعال و در حال گردش آنچنانی شود / برخی از سرمایه گذاران بلیط فیلمشان رامی خرند تا آمارسازی کنند!

محمد عسگری، کارگردان سینما که هم اکنون فیلم سینمایی " آسمان غرب " را در حال اکران دارد،  به دیباچه گفت: در خصوص نظامنامه ی اکران فیلم، معتقدم نظارت صحیح بر اجرای درست آن مهترین بخشی است که می طلبد نسبت به آن توجه زیادی به خرج داد؛ یعنی اگر در اجرای مفاد این نظامنامه تخلفی شکل گرفت با اغماض و مماشات با آن برخورد نشود.به عنوان مثال موضوعی که من بارها از زبان سینماگران شنیده ام این است که برخی از سرمایه گذاران به هنگام اکران فیلم‌های خود، در روزهای نخست اقدام به خرید بلیط های سینما می کنند، در صورتی که  سالن سینماها خالی از تماشاگر است و فیلم بدون حضور تماشاگران اکران می شود  همچنین حتی در سامانه ی فروش، بلیطی برای خرید وجود ندارد.

او افزد: تا زمانی که با ایجاد آمار و ارقامی کاذب، رکوردهای آنچنانی ثبت می شود، تا عملا با تبلیغات ریاکارانه فروش فیلم را افزایش دهند، مشکل اکران حل نخواهد شد. وجود دستگاه نظارتی جهت بررسی اجرای اساسنامه ی اکران فیلم،  از موضوعات بسیار مهمی به شمار می رود که نباید نسبت به آن کم توجه بود.

ارائه آمار و ارقام کاذب نمی تواند منجر به سینمایی فعال و در حال گردش آنچنانی شود / برخی از سرمایه گذاران بلیط فیلمشان رامی خرند تا آمارسازی کنند!

او که فیلم سینمایی اتاقک گلی را در نوبت اکران دارد بیان کرد: به نظرم مثلا بهتر بود که در نظامنامه ی اکران فیلم، جایگاهی برای فیلم هایی که به صورت ویژه موضوعات تربیتی را محتوای خود قرار داده اند و ماموریت فرهنگسازی دارند، ایجاد می شد. در حقیقت بند ۲۸-۳  نظامنامه جدید اکران که اشاره به وظایف شورای راهبردی اکران فیلم ( پیشنهاد شیوه‌های حمایتی از اکران فیلم های سینمایی دارد) می تواند این شرایط را برای حمایت از فیلم هایی که موضوع تربیتی دارند را فراهم نماید و جزییات و قدرت عمل این حمایت بایستی در نظامنامه به صورت قانون درج شود.

این فیلمساز در پایان گفت: به هر حال این نظامنامه با محدود کردن برخی از ژانرها و حمایت از دیگر گونه های سینمایی می تواند به رشد و شکوفایی هنر سینما کمک شایان ذکری را انجام دهد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با پوریا هومان، مدرس موسیقی و نویسنده کتاب" قطعات ساده برای هندپن"

کتاب "قطعات ساده برای هندپن" جامع و راحت نوشته شده و هر کسی در هر سطحی می‌تواند از آن بهره ببرد

۱۶:۵۸  -  ۱۱ مهر ۱۴۰۳
ملی پوش چوگان بانوان در گفت‌وگو با «دیباچه» طرح کرد؛

حضور چوگان در المپیک را باید به فال نیک گرفت/ برای ما فرقی ندارد که حتماً به مسابقات برون مرزی اعزام شویم!

۲۰:۰۶  -  ۰۸ مهر ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با " سید مهدی مفیدی"، گوینده و مجری تلویزیون

برنامه " صبح بخیر ایران " قرار نیست نقش " خندوانه " را بازی کند!

۲۰:۰۱  -  ۰۸ مهر ۱۴۰۳
حزب الله زنده است

شهادت سید حسن نصرالله، سید مقاومت

۱۷:۵۸  -  ۰۷ مهر ۱۴۰۳
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان در گفتگو با دیباچه:

نماد هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان «لک‌لک» است/ برگزاری مراسم شادی‌پیمایی در سطح شهر مریوان

۱۸:۵۲  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۳
صحبت‌های انتقادی "حمید بهمنی"نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با دیباچه

دست‌های پنهان در پشت پرده‌ی اکران فیلم ها، زیرآب آثار دفاع مقدسی را می‌زنند / برای ساخت فیلم، باید وارد یک کارزار جنگی شد!

۰۹:۰۰  -  ۰۷ مهر ۱۴۰۳
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با دیباچه عنوان کرد:

توجه جدی آموزش و پرورش به توسعه هوش مصنوعی در مدارس / افزایش ۵ درصدی در سهم آموزش‌های هنرستانی

۱۹:۰۴  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۳
آخرین اخبار