به گزارش دیباچه، "حمید بهمنی"نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه سینمای ایران در راستای هویت ملی وام دار فرهنگ دفاع مقدس است می گوید: اگر چه برای تولیداتی با سبک دفاع مقدس تبلیغات خوبی از رسانه ملی صورت می گیرد، اما در عرصه اکرانِ این گونه ی سینمایی، دست های پنهانی وجود دارد که زیرآبِ این آثار را می زنند.
حمید بهمنی نویسنده و کارگردان سینما، این روزها مشغول آماده سازی شرایط تولید اثر جدید خود با عنوان" نبرد غیرممکن" برای حضور در جشنواره فیلم فجر است؛ این درحالی است که فیلم او سال گذشته به جشنواره چهل و دوم فیلم فجر نرسید ( اینجا )، اما ظاهرا معادلات طور دیگری رقم خورده و امسال جشنواره فیلم فجر می تواند میزبان فیلم او باشد.
« بهمنی » در ارتباط با وضعیت تولید آثار برگرفته از سالهای جنگ تحمیلی به دیباچه گفت: سالها پیش، مقام معظم رهبری یک تعبیر زیبایی ازفرهنگ دفاع مقدس را بیان کردند که شاید بتواند پاسخ خوبی برای تولیدات نمایشی عرصه دفاع مقدس باشد؛ ایشان فرمودند که فرهنگ دفاع مقدس مثل یک اقیانوسی است که ما از آن جرعه جرعه برداشت می کنیم، حالا براین اساس می توانیم بگوییم ما هرچقدر هم درباره فرهنگ دفاع مقدس و اتفاقات و جریانات آن برهه، زوم و نقل قول کنیم درمی یابیم چه اتفاقات شگرفی رخ داده که ما هنوز با گذشت حدود۴۰ سال از آن دوره در پرداختن به آنها هنوز اول راه هستیم و در واقع تاکنون کارهای زیادی در قالب تولیدات نمایشی برای سینمای دفاع مقدس ارائه نشده است.
"بهمنی"در ارتباط با تولیدات عرصه سینمای دفاع مقدس بیان کرد: با این گفته که تولید اثر در حوزه دفاع مقدس از آن جهت که حمایت از این سبک صورت می گیرد آسان است مخالفم؛ در واقع اصلا اینگونه نیست ،هر فیلمسازی که در این عرصه فعالیت می کند با چالش، فشار وسختی های زیادی روبرو می شود در واقع انگار برای ساخت فیلمی با این سبک و سیاق باید وارد یک کارزار جنگی شد؛ در کل باید بجنگیم تا اثر خودمان را به سرانجام برسانیم؛ البته درست است که هزینه های این آثار از سوی سازمانها، نهادها و برخی از ارگانها تأمین می شود، ولی این امر بدان معنا نیست که کار در این حوزه آسان است؛ مثلا من برای تولید" نبرد غیر ممکن "۹ سال است که در حال دوندگی هستم، در صورتیکه فیلم های شخصی در سبک هایی همچون ژانر اجتماعی هم زود ساخته می شوند، هم از گیشه خوبی بر خوردار هستند و هم اکران خوبی دارند؛ ولی ساخت آثار دفاع مقدسی، ضمن زمان بر بودن،از هزینه های بالایی برای تولید بر خوردارند و از طرف دیگر برخورد خوبی با اینگونه آثار نمی شود، به آنها اکران مناسب نمی دهند و از تبلیغ مناسبی نیز بهرمند نیستند و مافیایی که در حوزه پخش وجود دارند اجازه نمی دهند، ظهور و رونمایی از اینگونه فیلم ها صورت گیرد.
کارگردان فیلم های سینمایی" گلوگاه شیطان " و" آن مرد آمد" ادامه داد: اگر چه برای تولیدات عرصه دفاع مقدس در رسانه ملی تبلیغاتی انجام می شود اما در عرصه اکران دست های پنهانی وجود دارند که زیرآب این آثار را می زنند.
او در این باره که برخی سینماگران معتقدند: سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و در واقع این سبک زیر شاخه سینمای اجتماعی است تصریح کرد: از نظر من سینمای دفاع مقدس، ملی ترین، جدیدترین و یکی از بهترین ژانرهایی است که بعد از انقلاب در سینمای ما شکل گرفته است؛ ما در تاریخ سینمای قبل از انقلاب، به معنای واقعی فیلم جنگی نداشتیم؛ ما تمام هویت ملی خود در سینما را در فرهنگ دفاع مقدس پیدا کردیم؛ مفاهیمی که در جنگ پیدا کردیم، در واقع مفاهیمی بود که در بین مردم به آنها دست یافتیم؛ مفاهیمی که باعث شد ما اتحاد و همدلی بیابیم، موضوع ایثار، از خودگذشتگی، شهادت طلبی، اتّحاد طلبي، همیاری و همبستگی، چیزهایی بود که هم اکنون در فیلم های اجتماعی آنطور که باید نمی بینیم؛ این سینمای دفاع مقدس و فرهنگش بودکه این موضوعات را به سینمای ما هدیه داد. اتفاقا این سینمای دفاع مقدس بود که سبب شد سینمای اجتماعی و سینمای بعضا هنری و روشن فکری ما در برخی بخش ها خوب جلوه کند؛ به عبارتی هرموقع سینمای دفاع مقدس در ژانرهای مختلف وارد شده، آن ژانر ویا اثر را به یکی از موفق ترین سبک های سینما مبدل کرده.
این کارگردان سینما تصریح کرد: مثلا وقتی در حوزه آثار سیاست گونه وارد شده، اثر موفقی همچون "آژانس شیشهای" را برجای گذاشته یا در ژانر تراژدیک وارد شده، فیلم موفق "شیار ۱۴۳" و"از کرخه تا راین "را به یادگار گذاشته ،با ورودش به آثار حماسی تولیدات مانایی چون "مزرعه پدری " ساخته مرحوم ملاقلی پور را ثبت کرده و همه ی اینها یعنی شاخصه سینمای دفاع مقدس، آنچنان با اهمیت است که براحتی هر کسی نمی تواند نزدیکش شود، چه برسد به آنکه مدعی شود سینمای دفاع مقدس از سینمای اجتماعی وام گرفته؛نه اینطور نیست، وقتی فرهنگ دفاع مقدس را ورق می زنیم، با مباحثی مواجه می شویم که اصلا درسینمای اجتماعی ما وجود ندارد؛ در کل کسی که از جان خودش می گذرد و دریک محیط بحرانی جان همرزمانش را به جان خود ترجیح می دهد و...از مواردی هستند که باید گفت این موارد در کجای سینمای اجتماعی به چشم می خورد؟ کسی که زندگی، زن و بچه خود را فدا می کند تا مملکتش آسیب نبیند، در کدام قسمت سینمای اجتماعی قرار دارد؟ همچنین با نگاهی به شهدای مدافع حرم نیز درمی یابیم آنها نیز به نوبه خود در فرهنگ سینمای دفاع مقدس سهیم شده اند؛ در نهایت می طلبد عنوان شود که سینمای دفاع مقدس، سینمایی بِکر و تازه است .
« بهمنی »، پیرامون اولویت اکران های نوروز و تعلق گرفتن آن به آثار دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اینکه هر فیلمی که شایستگی این را داشته باشد که بعد از جشنواره فجر در اولویت اکران نوروز قرار بگیرد، امری بدیهی است؛ البته به شرط آنکه مافیای پخش اجازه دهد، به شرط آنکه پای دست های آلوده ای که درحوزه اکران سینما وجود دارد به میان نیاید؛ به طور کل فیلم های عرصه دفاع مقدس نیز می توانند به عنوان یکی از گزینه های اکران نوروزي و فیلم های پرفروش سینما قرار گیرند.
گفتگو از : زهرافرود
انتهای پیام/