شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳  |  Saturday, 21 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۰۹ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
کارگردان فیلم کوتاه «سایه گربه» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

دیباچه- معصومه شمسینی غیاثوند: فیلم کوتاه «سایه گربه» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بابک گودرزی، پس از پایان ۶ روز فیلم‌برداری در تهران و طی مراحل فنی، آماده نمایش و پخش شد. بابک گودرزی، دانش‌آموخته دوره کارگردانی در کانون سینماگران جوان است و «سایه گربه» اولین تجربه او در مقام کارگردانی فیلم کوتاه محسوب می شود که در مرحله انتظار برای راهیابی به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران به سر می‌برد. در خلاصه داستان «سایه گربه» آمده است: «زندگی یک خانواده به دلیل کبوتربازی پدر و عدم مسئولیت‌پذیری او در قبال خانواده در حال فروپاشی است. پدر، سعی می‌کند کبوتربازی را به پسر بیاموزد اما پسر راه دیگری را انتخاب می‌کند».

فیلم کوتاه «سایه گربه» درباره مرد کبوتربازی که در قبال خانواده مسئولیتی ندارد/ سینما یک کار هنری بسیار پرهزینه و زمانبر است

بابک گودرزی، در گفتگو با خبرنگار دیباچه از تجربه خود و چالش‌ها برای ساخت این فیلم می‌گوید: سینما یک کار هنری بسیار پرهزینه و زمان بر است و کسانی که تازه، وارد این هنر می‌شوند به تنهایی نمی‌توانند از عهده مدیریت حرفه‌ای پروسه تولید یک فیلم برآیند و هر سینماگر جوانی معمولا برای ورود به سینما باید بتواند نظر مساعد تهیه کنندگان سینما را به خود جلب کند و فیلم کوتاه بستر مناسبی است تا فیملسازانِ تازه کار توانایی و خلاقیت خود را به جامعه سینمایی نشان دهند.

وی افزود: موضوع این فیلم درباره مردی کبوترباز است که در قبال خانواده ی خود مسئولیت پذیری ندارد و همسر و فرزندش از عملکرد او رضایت ندارند. می‌خواستم فیلمی بسازم که چند وجهی باشد؛ نشان دهم که بعضی از ما انسان‌ها حقوق حیوانات را نادیده می‌گیریم. در سال‌های گذشته رفتارهایی از این دست و تجاوز به زندگی حیوانات و اسارت آنها را به دفعات از طریق رسانه‌ها دیده ام. از تخریب محیط زیست‌شان گرفته تا محبوس کردن آنها در باغ وحش‌های سراسر دنیاکه  همه این موارد باعث ایجاد ایده و در نهایت ساخته شدن این فیلم شد.

" گودرزی " در رابطه با ساخت این فیلم اظهار داشت: در کودکی به تماشای مستندهای زندگی حیوانات علاقه داشتم، چه آنهایی که در دریا و چه در خشکی زندگی می‌کنند. همیشه از دیدن شکار حیوانات به وسیله جانواران درنده وگوشتخوار حس بدی داشتم؛ این فیلم فرصتی به من داد که نشان دهم غریزه‌ای شبیه به جانوران شکارچی در میان ما انسان‌ها دیده می شود که می تواند به اشکال مختلفی خود را نشان دهد؛ از شکار حیوانات که در برخی کشورها به انقراض دسته جمعی حیوانات منجر شده و در شکلی دیگر به اسارت حیوانات برای سود جویی از آنها منتهی می‌شود. این سودجویی می‌تواند برای لذت بردن ما از دیدن آنها در قفس به بهای زندانی شدن آنها در تمام عمرشان باشد، البته این کار با نگهداری از حیوانات برای فراهم کردن غذا و زنده نگهداشتن آنها در محیطی که شاید به تنهایی نتوانند زنده بمانند متفاوت است.

او در خصوص فرآیند نوشتن فیلمنامه تصریح کرد: پس از نوشتن چندین فیلمنامه به ایده مرد کبوترباز و رابطه او با کبوترها رسیدم، سپس عناصر دیگر داستان نظیر پسر و مادر وارد داستان شدند؛ در حقیقت خط کلی داستان تقابل پسر و پدر و استقلال فکری پسر با وجود سن کم اوست. در مرحله پیش تولید یافتن حیوانات و لوکیشن مناسب چندین ماه طول کشید در مدت تصویر برداری برخی از پلان‌ها حذف شدند، بعضی به علت اینکه نمی‌توانستیم از حیوانات بازی مناسب آن پلان را بگیریم و کوشش ما برای ترغیب آنها به یک عکس‌العمل خاص به نتیجه نمی‌رسید، برخی دیگر از پلان‌ها به دلایل فنی و نبود امکانات، از روند دکوپاژ فیلم حذف شد و تعدادی از پلان‌ها نیز بنا به موقعیت دچار تغییراتی در نحوه بازی بازیگران و تصویر برداری شد.

گودرزی در خصوص انتخاب بازیگران برای نقش‌هایشان عنوان کرد: برای این فیلم نیاز به سه بازیگر داشتیم؛ برای بازیگر نقش پدر با توجه به شناختی که طی چند سال از آقای طیبان داشتم و سابقه بازیگری چند ساله در تئاتر و سینما، ایشان را برای این نقش مناسب دیدم؛ برای نقش مادر نیز دو گزینه داشتیم که در نهایت خانم قنبری انتخاب شدند. برای نقش پسر بهترین راه مراجعه به آموزشگاه بازیگری کودکان بود که کادری با تجربه کار با کودکان داشته باشند، به آموزشگاه بازیگری هنر و سینما مراجعه کردیم و با همکاری فوق العاده مسئول این مجموعه توانستیم از ده کودک تست بازیگری بگیریم و در نهایت آرتین مرادی برای این نقش انتخاب شد.

او درباره استفاده از تکنیک‌های خاص در فیلمبرداری برای این فیلم گفت: در برخی از پلان‌ها از زاویه‌های «لو اَنگِل یا های اَنگِل» بنا بر نیاز استفاده شد و یا استفاده از بَک گِراندِ محو و یا شکستن دیواره کادر مناسب بود. به دلیل اینکه عناصر داستان فیلم، بیشتر عمودی و در ارتفاع تصویر وجود داشتند، ما از نسبت تصویر 2:1 استفاده کردیم؛ ضمن اینکه برای سهولت در پس تولید و تدوین، از فرمت لاگ برای تصویربرداری استفاده شد، تا حجم نهایی پلان‌های گرفته شده کمتر باشد. تصمیم گرفتیم که بجز ابتدا و انتهای فیلم از موسیقی استفاده نشود و صداگذاری نیز برای هر چه طبیعی تر شدن فضای فیلم باشد به نظر من بازی بازیگران و اتفاقات هر پلان به اندازه کافی تاثیر گذار بود و شاید استفاده از موسیقی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و از اهمیت آن کاسته می‌شد.

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «سایه گربه» در رابطه با پیام اصلی فیلم گفت: مهمترین ویژگی این فیلم نشان دادن مفهوم رهایی و تلاش پسربچه است، پسربچه‌ای که مثل کبوترها در اسارت پدری سلطه‌گر است؛ پسری که می‌پذیرد تنبیه سنگین‌تری از جانب پدر را تحمل کند ولی باعث رهایی کبوتر شود از آنسو پدر با رفتارهایش به خانواده خود آسیب می‌زند و در نهایت عواقب این رفتار باعث صدمه به خود او نیز می‌شود. علاوه بر این فیلم کوتاه دو فیلمنامه کوتاه و بلند را در دست نوشتن دارم که اگر امکان تولید آن فراهم باشد به تولید آنها اقدام خواهم کرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
0
درود
موضوع جالبی داره و شاید ایده آن از کارما بیاد و اینکه هر دست آوردی خوب یا بد به خود انسان برمیگرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
"بابک خواجه پاشا" کارگردان فیلم " در آغوش درخت" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

۰۹:۰۵  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "جواد قارایی "کارگردان و تهیه کننده موفق مجموعه" ایرانگرد"

صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از تولید " ایرانگرد کوچک " حمایت نکردند / آقای مدیرعامل، به یکباره حتی جواب زنگ‌هایم را نداد!

۱۶:۳۰  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی و هنری بنیاد شهید در گفتگو با دیباچه:

نمایشگاه تصویرسازی شهدای مدافع حرم تا پایان هفته دفاع مقدس در ایستگاه‌های مترو تهران برگزار می‌شود/ استقبال بی‌نظیر مردم از برگزاری نمایشگاه

۰۹:۰۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
سینا حجازی خواننده مطرح کشورمان خبر داد

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از میان ما رفت

۱۸:۲۶  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
آیا صدا و سیما می‌تواند جای خالی عطاران و مدیری را پر کند؟

شیرین کاری جدید اکبر عبدی، کمدین همه فن حریف در سریال جدید منوچهر هادی + عکس

۱۵:۱۴  -  ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها