چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳  |  Wednesday, 18 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۰۹ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه، "بابک خواجه پاشا" کارگردان سینما که هم اکنون فیلم " در آغوش درخت" را در سینماهای کشور در حال اکران دارد معتقد است: با محدود و یا کاهش نمایش آثار کمدی در چرخه ی اکران، نمی‌توان ذائقه ی مخاطبان را از رغبت به سمت تماشای آثار طنز و کمدی تغییر داد، چرا که این تغییر مستلزم اعمال برخی تغییرات عمیق و اصلاح اصولی و درست است که به نظرم در این راستا خانواده‌ها و آموزش و پرورش بهترین گزینه هستند و باید پا به میدان بگذارند. 

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

"بابک خواجه پاشا" کارگردان سینما به خبرنگار دیباچه گفت: معتقدم مشکل اصلی فروش فیلم ها که  مدتهاست بیشتر به سمت و سوی آثار طنازانه و کمدی گونه متمرکز شده و تا حدی بیشترین سهم چرخه گیشه و اکران را به خود اختصاص داده اند، با محدود و کم کردن اکرانشان حل نخواهد شد؛ در واقع، مخاطبِ اینگونه تولیدات با نبود آثار کمدی، گرایشی به سمت سبک های ملودرام، تاریخی یا سایر ژانرهای نمایشی، پیدا نمی کنند، چون به نظرم مخاطب سینمای امروز، دچار نوعی تغییر ذائقه شده که برای اصلاح آن باید یک فعالیت فرهنگی مستمر طراحی و اعمال گردد.

اوافزود : در واقع معتقدم رغبت و گرایش به سمت آثار کمدی از دوران کودکی در مخاطب سينماي امروز نهادینه شده و برای نمونه بارز آن، می توان به اردوی دانش آموزی اشاره داشت؛ یعنی وقتی مدرسه ای برای دانش آموزان خود اردوی سینما در نظر می گیرد و بواسطه این تفریح،  برای آنها در راستای تامین خوراک فرهنگی و هنری ، تماشای آثار کمدی را برمی گزیند، در واقع با این عملکرد ناخوداگاه در مسیر شکل دادن به ذائقه فرهنگی و هنری  آنها گام برداشته است .

"خواجه پاشا" که هم اکنون  فیلم "در آغوش درخت " را در سینماهای کشور در حال اکران دارد ادامه داد: برای تغییر ذائقه ای که صرفا گرایش به تولیدات طنز و کمدی یافته، باید تمهیدی اساسی اتخاذ کرد؛ یعنی باید طوری برنامه ریزی گردد که بواسطه آن مخاطب سینما متوجه شود که آیا خندیدن صِرف می تواند آن تاثیری  که خاستگاه هنر است را روی تماشاگران داشته باشد؟

در کل هم اکنون مخاطب سینما به دنبال یک تاثیر آنی و یک آرامش آنی است که آن را در تماشای تولیدات کمدی جستجو می کند؛ نه بدنبال اثری که تاثیرات آن در طولانی مدت نمایان می شود و نه دنبال آثاری که به اصلاح سبک زندگی کمک کند و همه اینها به این دلیل است که چنین مباحثی در جامعه نهادینه نشده، پس لازم است  مسیر رفته را باز گردیم و در این راستا و فرهنگ سازی درست در زمینه اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، خانواده ها و آموزش و پرورش می توانند تاثیرات بسزایی داشته باشند.

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

 او خاطرنشان کرد: به نظرم با کم کردن اکران آثار کمدی در هر فصل و هر چرخه، امکان اینکه مخاطبان به سمت سبک های دیگر نمایشی گرایش پیدا کنند وجود ندارد . البته شاید با تولید آثار فاخر در ژانرهای تاریخی، ملودرام، اکشن و ترس و ...ونیز پرداخت بهتر در فیلمنامه این ژانرها، بتوان مخاطب را مجدد به سمت تماشای سبک های مختلف نمایشی سوق داد.

گفتنی است فیلم سینمایی « آبی روشن » به کارگردانی "بابک خواجه پاشا" هم اکنون به صورت محدود، در برخی از سینماها در حال اکران است.

گفتگو از : زهرا فرود

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
"بابک خواجه پاشا" کارگردان فیلم " در آغوش درخت" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

۰۹:۰۵  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "جواد قارایی "کارگردان و تهیه کننده موفق مجموعه" ایرانگرد"

صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از تولید " ایرانگرد کوچک " حمایت نکردند / آقای مدیرعامل، به یکباره حتی جواب زنگ‌هایم را نداد!

۱۶:۳۰  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی و هنری بنیاد شهید در گفتگو با دیباچه:

نمایشگاه تصویرسازی شهدای مدافع حرم تا پایان هفته دفاع مقدس در ایستگاه‌های مترو تهران برگزار می‌شود/ استقبال بی‌نظیر مردم از برگزاری نمایشگاه

۰۹:۰۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
سینا حجازی خواننده مطرح کشورمان خبر داد

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از میان ما رفت

۱۸:۲۶  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
آیا صدا و سیما می‌تواند جای خالی عطاران و مدیری را پر کند؟

شیرین کاری جدید اکبر عبدی، کمدین همه فن حریف در سریال جدید منوچهر هادی + عکس

۱۵:۱۴  -  ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها