پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۹ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه، "سید حسین امیرجهانی" از نویسندگان عرصه تولیدات نمایشی، تاکنون توانسته نگارش فیلمنامه آثار موفق و  پرمخاطبی چون" پدر"، " سرجوخه"، " چرخ و فلک"، "نجلا "و "طوبی" را در کارنامه هنری خود ثبت کند؛ او که معتقد است یک اثر نمایشی صرف داشتن قصه‌های بِکر، جدید و غیر تکراری می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد، با بیان اینکه نقطه قوت سریال طوبی پر قصه بودن آن است می‌گوید : در مجموعه" طوبی"  صرفاً به دنبال یک روایت تاریخی نبودم و در کنار پرداخت به اربعین به مسئله زن که امروز یکی از مهم‌ترین مسائل مهم جامعه است پرداختیم.

مشکل بیشتر تولیدات تلویزیونی، نداشتن قصه و داستان‌های بکر، جذاب و غیر تکراری است/ بسیاری به ما پیام دادند که به خاطر پخش طوبی، با تلویزیون آشتی کردند!

"سید حسین امیرجهانی "، نویسنده سریال " طوبی " به خبرنگار دیباچه گفت: وقتی اقتباس کتاب اربعین طوبی به من پیشنهاد شد و من کتاب را خواندم،  مثل هر کتاب دیگری، بخش هایی از قصه آن را دوست داشتم و بخش هایی دیگر برایم جذاب نبود. در واقع  طرح اولیه فیلمنامه سریال طوبی را بر اساس ذهنیت های شخصی خودم به رشته تحریر درآوردم  و به گونه ای سعی کردم روند نگارش و خلق جهان داستان بیشتر براساس روابطی که در ذهنم خلق شدن شکل بگیرد و برهمین اساس به مرور در بازنویسی های بعدی، طرح و سیناپس  فیلمنامه به طور کل تغییرات زیادی پیدا کرد و نهایتا در وضعیت کنونی سریال طوبی، شاید حدود ده درصد و شاید هم کمتر از آن با کتاب اربعین طوبی وجوه مشترک دارد. 

او افزود: فیلمنامه این سریال اگر چه در ابتدا با نگاهی به کتاب اربعین طوبی نوشته شد، اما قصه سریال فاصله بسیار زیادی با کتاب دارد. به طوری که شاید بتوان گفت الهامی از آن کتاب است نه بیشتر. ضمن اینکه کتاب اربعین طوبی، گویی بر اساس زندگی شخصی حقیقی نوشته شده اما حدود نود درصد اتفاقات و ماجراهای سریال طوبی بر اساس قصه پردازی و خلاقیت شخصی خودم است و به هیچ وجه قصه های سریال طوبی بر اساس زندگی شخص دیگری ساخته نشده است‌. اتفاقات جاری در سریال طوبی، شخصیت های اصلی و فرعی و ماجراها و حتی زمان وقوع وقایع جاری در قصه کاملا تغییر یافته است.

نویسنده سریال سرجوخه بیان کرد: کارهای تلویزیونی بستر زیادی برای تبلیغات خود ندارند و تنها راه تبلیغ آنها، آنونس است که  آنهم تلویزیون، آن را انجام می‌دهد و تبلیغات بیلبوردی در شهر و فضای مجازی برای سریال های تلویزیونی، امکان پذیر نیست؛ بنابراین وایرال شدن برخی سکانسهای یک اثر تلویزیونی در فضای مجازی، می تواند تبلیغ خوبی برای این تولیدات باشد، اما من برای دیده شدن سریال طوبی علاقه ای به این که سکانس های جنجالی را برای وایرال شدن بنویسم،  نداشتم. برای من مهم ترین مسئله در سریال طوبی این بود که فقط و فقط قصه گو باشم تا مخاطب را با خود همراه کنم. حالا که تقریبا نیمی از پخش سریال طوبی گذشته شاهد هستیم که سکانسهای متعددی از سریال، بدون داشتن حتی یک سکانس حاشیه ای، در فضای مجازی دست به دست شده و وایرال میشود.جالب اینکه در این مدت من و تمام عوامل سریال طوبی، پیام های بسیار زیادی داشتیم که بعد از سالها که تلویزیون تماشا نمی کردند، با سریال طوبی به تماشای آثار تلویزیونی رجوع کرده اند و به نوعی مجدد با تلویزیون آشتی کردند. فارغ از حجم بالای بیننده سریال، چیزی که مهم است، مخاطبینی که سریال را تماش کرده اند تا اینجای کار با درصد بسیار بالایی از آن رضایت دارند زیرا چه من به عنوان نویسنده و چه کارگردان و عوامل تهیه و بازیگران، تمام تلاشمان بر این بود با وجود اینکه زمان زیادی برای تولید نداشتیم، به مخاطب احترام گذاشته و برای او یک قصه جذاب و متفاوتی روایت کنیم.

مشکل بیشتر تولیدات تلویزیونی، نداشتن قصه و داستان‌های بکر، جذاب و غیر تکراری است/ بسیاری به ما پیام دادند که به خاطر پخش طوبی، با تلویزیون آشتی کردند!

"امیرجهانی" در مورد اینکه چرا در سالهای اخیر، آمار مخاطبان سریال ها به طرز قابل توجهی کاهش یافته گفت : اصولا برای من مهمترین مبحث در تولید سریال در وهله اول، دوم و سوم این است که  قصه بگویم؛ چون معتقدم مخاطب ما عاشق قصه است و با قصه همراه می شود، ولی متاسفانه مشکل اساسی خیلی از کار های تلویزیونی آن است که  اساسا قصه ای در آنها شکل نمی‌گیرد و بسیاری از آثار در حد ایده باقی می مانند. یا اگر هم داستانی رقم بخورد، مخاطب حس میکند با قصه ای تکراری مواجه است.

به هر حال در سریال طوبی به عنوان نویسنده فیلمنامه سعی کردم کار را با یک خط داستانی مرکزی قوی و قصه های فرعی متعددی که با قصه اصلی در هم تنیده می شد پیش ببرم. به گمانم با من هم عقیده باشید که طوبی پر از موقعیت های داستانی بِکر و تازه بود که مخاطب را با خود همراه میکرد. در این مدت شاهد بودیم که با وجود اینکه سریال طوبی به جهت تغییر ساختار غیرخطی به خطی در میز تدوین در قسمت های اولیه حرکتی آرام داشت، اما هر چه جلوتر رفتیم، هر قسمت قوی تر و جذاب تر از قسمت قبل روی آنتن رفت.

"امیرجهانی" که سابقه نگارش سریال پر بیننده " پدر " را نیز دارد بیان کرد : من در مجموعه " طوبی"،  نیز شخصیت های تاثیرگذاری  خلق کردم.  حتی شخصیت های فرعی نیز تاثیر بسزایی در روند قصه دارند، به طوری که هیچ یک از شخصیت ها از سریال طوبی قابل حذف نیست.  چون همه شخصیت های داستان با خطوط اصلی و  فرعی داستان در ارتباط بوده و هر کدام به نوعی پیش برنده قصه هستند. به طوریکه اگر هر کدام از این شخصیت ها، حتی شخصیتی فرعی را حذف کنید، به قصه لطمه خواهد خورد، بنابراین هیچ شخصیت اضافی و یا داستان بیهوده ای در سریال طوبی نداریم و به اصطلاح به هیچ عنوان به سریال آب بسته نشده است.

او ادامه داد: من برای نگارش این سریال، یک رکورد از خود به جا گذاشتم و حدود۹۰۰ صفحه سیناپس برای این مجموعه نوشته بودم که اگر تمام آن‌ها را در سیر تولید قرار می‌دادیم، طوبی باید برای ۹۰ قسمت تولید می‌شد که ما در این صورت به پخش نمی‌رسیدیم؛ بنابراین با حذف چندین فصل جذاب از سریال، نهایتا قصه را در حدود ۵۵ قسمت جمع کردم؛ بنابراین نقطه قوت سریال طوبی پر قصه بودن آن است و برای مخاطب یک اثر قصه گو محسوب می‌شود.

نویسنده مجموعه طوبی که فیلمنامه نویسی سریال " نجلا"را نیز در کارنامه هنری خود دارد، پیرامون پرداخت و جریان سازی مجموعه " طوبی"،  به موضوع اربعین اظهارداشت: بعضی موقع ها  هنر، سینما و تلویزیون خودش جریان ساز است و بعضی مواقع، پدیده های اجتماعی  و حتی مذهبی،  موجی در جامعه ایجاد می‌کنند که هنرمند را سوق می‌دهد که در مورد آن حرف بزند. یکی از این مقوله ها ماجرای اربعین است. ما در دو دهه گذشته با پدیده عظیم و مناسک بزرگی به نام اربعین مواجه شدیم که سابقه چند صد ساله دارد. حالا وظیفه هنرمند آن است که با جزئیات این ماجرا بیش تر آشنا شود  و دست بر روی نقاط این تاریخ بگذارد و فرهنگ مختص و متناسب با این ماجرا  را اشاعه دهد. پیاده روی اربعین پر از نکات مذهبی اجتماعی سیاسی و عرفانی است که فعالان عرصه هنر می توانند به جریان ساز شدن آنها در جامعه کمک شایانی داشته باشند. بخشندگی، گذشت و ایثار که یکی بارزترين پیام های  مناسک اربعین است، یکی از محورهای محتوایی ما در سریال طوبی بوده است.

مشکل بیشتر تولیدات تلویزیونی، نداشتن قصه و داستان‌های بکر، جذاب و غیر تکراری است/ بسیاری به ما پیام دادند که به خاطر پخش طوبی، با تلویزیون آشتی کردند!

امیر جهانی گفت: طوبی در وهله اول سریالی عاشقانه و خانوادگی است. مخاطب تلویزیونی بعد از مدتها یک عاشقانه قابل احترام می بیند. عاشقانه هایی که مخاطبین را با شخصیت های اصلی خود همراه میکند. " طوبی " یک اثر عاشقانه است که قصه اش را در بستر تاریخ روایت می کند. در واقع  ما به بهانه این قصه ی عاشقانه، تاریخ معاصر ایران و عراق را مرور کرده و پیش بردیم اما از آنجایی که به عنوان نویسنده، صرفا به دنبال یک روایت تاریخی نبودم و مسائل روز جامعه برایم اهمیت زیادی دارد، در کنار مباحثی چون مسئله اربعین، مسئله مهم زن و جامعه را محور مرکزی قصه خود قرار دادم. زیرا یکی از مسائل مهم روز جامعه و مخاطب ما، مسئله زنان است. از این جهت تصمیم گرفتم  کاراکتر و شخصیت های اصلی قصه را  دختر  که سه خواهر بودند، در نظر بگیرم و قصه را جلو ببرم.  طوبی،  برای من نماد یک دختر ایرانی است که هم می‌خواهد گذشته و باورهای خودش را حفظ کند و هم فارغ از باورها، هویت ایرانی  بودن خود را نگه دارد. همچنین در کنار همه اینها  یک زن فعال در جامعه باشد. عماد، پدر طوبی، در این سريال به دخترش تاکید می کند که بعد از من، ستونِ خانه تو هستی  و تو باید خانواده را دور هم جمع کنی.

او افزود: در سریال طوبی، ما نشان میدهیم یک زن ایرانی این قدرت و توانایی در درونش نهادینه شده که بتواند ستون و بنای یک خانواده باشد، در جامعه فعال باشد و تاثیر گذار در پدیده های اجتماعی و مسائل فرهنگی. 

نویسنده سریال چرخ و فلک در پایان خاطرنشان کرد: برای به تصویر کشیدن این نکات و حرفهای نو و جدیدی که مدنظرمان بوده، به شخصه در نگارش فیلمنامه تلاش کردم قصه های بِکر و موقعیت های داستانی جدید و نویی را به تصویر بکشم که تا کنون مخاطب آنرا ندیده. تمام اتفاقاتی که در عراق و داخل خانواده های عراقی و ارتباط آنها با خانواده های ایرانی و معاودین می‌گذرد که حدود هفتاد درصد سریال را دربر میگیرد، برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی به نمایش در آمده است.این خود یکی از دلایل پر بیننده بودن سریال بود. زیرا مخاطبین ما از قصه های تکراری و فضاهای تکراری دلزده شده است. تحولاتی اجتماعی و سیاسی دو کشور ایران و عراق و تاثیر آنها در داخل کشور دیگر، یا ارتباط داخلی یک خانواده بَعثی از موقعیت های داستانی بِکریست که مخاطب پیش از طوبی، در کار دیگری شاهد آن نبوده است و یا اینکه برای اولین بار به جنگ نگاه متفاوتی صورت گرفته و مخاطب از زاویه دید عراقیها با جنگ تحمیلی مواجه می  شود.

گفتگو از : زهرا فرود

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار