دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳  |  Monday, 17 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۹ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

اردوگاه قدیسان (The Camp of the Saints)، نوشته ژان راسپای (ٔ ۵ جولای ۱۹۲۵–۱۳ ژوئن ۲۰۲۰) رمانی است که در سال 1973 منتشر شد و به موضوع مهاجرت گسترده به کشورهای غربی اشاره دارد.

دیباچه-محمدحسن گودرزی: مهاجرت گسترده از سایر نقاط، یکی از مسائلی بوده که در سال‌های اخیر و به خصوص در کشورهای اروپایی موضوعی جنجالی و مورد بحث بوده است. بسیاری از مخالفان حضور مهاجران در کشورهای غربی، به عدم ادغام بیشتر مهاجران در فرهنگ و جوامع خود تاکید دارند و اعتقاد دارند که برخلاف ادعاهایی در مورد غنی‌تر شدن فرهنگ کشورهای میزبان مهاجران، تامین نیروهای کار و جبران رشد پائین جمعیت، در نهایت ورود گسترده مهاجران در نهایت باعث زوال و نابودی فرهنگ و تمدن کشورهای غربی و جایگزینی آن با فرهنگی کاملا متفاوت و متناقض خواهد شد.

روایتی از رمان «اردوگاه قدیسان»!

نگرانی در مورد مهاجرت گسترده به سال‌های اخیر خلاصه نمی‌شود. برخی از متفکران غربی از سال‌ها پیش و در آثار و نوشته‌های خود به این موضوع و خطرات ادعایی آن اشاره کرده‌اند. اردوگاه قدیسان (The Camp of the Saints)، نوشته ژان راسپای (ٔ ۵ جولای ۱۹۲۵–۱۳ ژوئن ۲۰۲۰) رمانی است که در سال 1973 منتشر شد و به موضوع مهاجرت گسترده به کشورهای غربی اشاره داشت.

اردوگاه قدیسان با داستان گروهی از کشیشان کاتولیک در کلکته ی هند آغاز می‌شود که به سرپرستی گرفتن کودکان هندی توسط بلژیکی‌ها به عنوان نوعی عمل خیر تبلیغ می‌کنند. هنگامی که دولت بلژیک متوجه می شود که تعداد کودکان هندی که در بلژیک بزرگ شده اند تنها در پنج سال به 40 هزار نفر رسیده است، تلاش می‌کند تا مهاجرت را متوقف کند.

به تدریج تعداد زیادی در صدها کِشتی که زمانی متعلق به قدرت‌های اروپایی بودند و اکنون فقط برای تردد رودخانه‌ها مناسب هستند، سوار شده و به سوی کشورهای غربی و اروپا حرکت می‌کنند.  در حالی که کشتی ها از تنگه سیلان عبور می کنند، هلیکوپترها در بالای سرشان حرکت کرده و تصاویری از مهاجران روی کشتی می‌گیرند تا در اروپا منتشر شوند.

با عبور این ناوگان از اقیانوس هند، اوضاع سیاسی در فرانسه پرتنش می‌شود. با گذشت زمان، روزنامه نگاران شروع به نوشتن کردند که ناوگان مهاجر با ماموریت "غنی سازی، پاکسازی و رستگاری غرب سرمایه داری" است. همزمان با ستایش ناوگان توسط کسانی که در پاریس هستند، مردم جنوب فرانسه که از ورود مهاجران وحشت کرده بودند، به سمت شمال فرار می‌کنند. هنگامی که مهاجران از تنگه جبل الطارق عبور می‌کنند، رئیس جمهور فرانسه دستور می دهد تا نیروهای نظامی به جنوب بروند و برنامه خود را برای عقب راندن آنها به مردم اعلام می‌کند. با این حال، در وسط بیانیه او تغییر لحن داده و از سربازان می‌خواهد که به جای پیروی از دستورات از وجدان خود پیروی کنند. اکثر نیروها بلافاصله پست‌های خود را ترک کرده و به غیرنظامیانی می‌پیوندند که به شمال فرار می‌کنند و جنوب به سرعت توسط مهاجران تسخیر می شود.

روایتی از رمان «اردوگاه قدیسان»!

مهاجران راه خود را به سمت شمال طی می کنند، بدون اینکه تمایلی به ادغام با فرهنگ فرانسوی داشته باشند، اما همچنان تقاضای زندگی استاندارد در جهان اول را دارند. قوانین را زیرپا گذاشته و کسانی که از حضور آنها استقبال نمی‌کنند، صاحبان کارخانه و مغازه داران را می‌کشند. از سوی دیگر مهاجرانی که قبلاً در اروپا زندگی می‌کنند و همچنین گروه‌های مختلف چپ و آنارشیست به این گروه از مهاجران ملحق می‌شوند. در سرتاسر غرب، تعداد بیشتری از مهاجران وارد می‌شوند و بچه‌دار می‌شوند و به سرعت رشد می‌کنند و از سفیدپوستان بیشتر می‌شوند. در عرض چند ماه، غرب سفیدپوست تسخیر و دولت‌های حامی مهاجران ایجاد می‌شود. به سفیدپوستان دستور داده می‌شود که خانه‌ها و آپارتمان‌های خود را با مهاجران تقسیم کنند.

در عرض چند سال، اکثر دولت های غربی تسلیم شده‌اند. مهاجران در بنادر ساحلی در غرب آفریقا و جنوب آسیا جمع می‌شوند و به اروپا، استرالیا و نیوزیلند می‌روند. لندن توسط سازمانی متشکل از ساکنان غیر سفیدپوست معروف به "کمیته مشترک المنافع غیر اروپایی" تصرف شده و این سازمان ملکه بریتانیا را مجبور می‌کند پسرش با یک زن پاکستانی ازدواج کند.

در پایان مشخص می شود که راوی، این داستان در آخرین پناهگاه دنیای غرب، یعنی سوئیس نوشته شده که آخرین کشوری است که مرزهای خود را باز نکرده است فشارهای بین‌المللی از سوی دولت‌های جدید غربی، سوئیس هم در نهایت تسلیم می‌کند. چند ساعت مانده به باز شدن مرز، نویسنده کتاب را به نوه هایش تقدیم می‌کند، به امید اینکه در دنیایی بزرگ شوند که از نوشتن چنین کتابی شرمنده او نشوند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار