پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

 دیباچه - محسن سرافراز:  امروزه با رشد سریع تکنولوژی و سرعت عجیب ساخت تولیدات انیمیشن و داستانی  در حوزه کودک، خوراک های متنوعی برای فرزندانمان در دسترس قرار گرفته که هم می توان از آن خوشحال بود و هم نگران؛ با توجه به فرهنگ خانواده های ایرانی، تمایل بیشتر والدین بدون شک تشویق کردن فرزندشان برای تماشای آثار ایرانی است اما متاسفانه این روزها تولیدات سینمایی در حوزه کودک چنگی به دل نمی زنند و توانایی جذب نسل امروز را ندارند و  خانواده ها ناچار می شوند به خواسته فرزند خود تن بدهند و مناسب ترین اثر خارجی را برای فرزند خود به نمایش بگذارند. هرچند نمی توان با قاطعیت گفت که تمامی انیمیشن های خارجی دارای محتوای نامناسب هستند و در میان آنها می توان به کارهای جذاب با محتوای مناسب هم دست یافت.

جای خالی طهماسب، جبلی، برومند، معتمدآریا و... در سینمای کودک و نوجوان

بدون شک نمی توان نسل امروز را با نسل دهه های گذشته از منظر باورها و علاقه مندی ها یکی دانست و تفاوت های زیادی در میان است. برای بسیاری از کودکان و نوجوانان نسل امروز، تماشای آثار دهه های گذشته و فاخر، شاید چندان جذابیتی ندارد و دلیل آن ارتباط این نسل با تکنولوژی است که به طور شبانه روز با آن درگیر می شود و نیازها و خواسته های او با نیازها و خواسته های نسل های گذشته زمین تا آسمان فرق می کند.

حالا باید برای مخاطب نسل امروز با نیازهای امروز خوراک های متنوع تدارک دید و کم نداریم فیلمسازان و نویسندگانی که می توانند با مهیا شدن شرایط ساخت، حمایت های ارگان های مربوطه، با سلیقه کودک و نوجوان امروز اثری بسازند که آنها را درگیر کند و از طرفی نگرانی خانواده های ایرانی را برطرف سازند. 

اما واقعیت چیز دیگری است؛ هرچه به سال‌های دور نگاه می‌کنیم، تولیدات آثار سینمایی حوزه کودک و حتی حوزه نوجوان، با اختلاف بالایی از تولیدات امروز جلوتر است؛ نگاه دقیق به وضعیت گیشه سینما‌ها و بی رمق بودن جشنواره فیلم کودک و نوجوان در چندسال اخیر کاملا نشان می‌دهد که فیلمنامه نویسان حوزه کودک و نوجوان در فاصله بین دهه ۶۰ تا ۸۰ برای این نسل، متن‌های جذابی را به نگارش در می‌آوردند که فیلمساز بتواند به بهترین شکل ممکن اثرش را بسازد و حتی مدارس نیز از آن‌ها استقبال کنند؛ حتی جلوه‌های ویژه کامپیوتری آن زمان به کیفیت شرایط امروز نبود و خبری هم از هوش مصنوعی نبود، اما با این وجود اثر باکیفیت و ماندگاری مثل " گربه آوازه خوان " هرگز در سینمای ایران تکرار نشد.  

جای خالی طهماسب، جبلی، برومند، معتمدآریا و... در سینمای کودک و نوجوان

فیلمی کمدی عروسکی که در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی ساخته و در زمان اکران خود به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های سال بدل شد.

یا فیلم های دیگری نظیر گلنار، کلاه قرمزی و پسرخاله، سفرجادویی، دزد عروسک ها، الو الو من جوجو ام، هرگز در سینمای ایران تکرار نشد و این نشان می دهد که نسل فیلمسازان آن زمان به درستی نسبت به خواسته کودک و نوجوان آن نسل و سلیقه آنان اشراف داشتند و چقدر زیبا فیلم را در قالب اثری فانتزی و موزیکال تولید کرده و روانه اکران می کردند. هنوز هم اگر تلویزیون آنها را بازپخش کند، بسیاری پای این فیلم ها می نشینند.

جای خالی طهماسب، جبلی، برومند، معتمدآریا و... در سینمای کودک و نوجوان

اما نکته اصلی اینجاست که بسیاری از همان فیلمسازان و تهیه کنندگان آن آثار درخشان و حتی بازیگران آن فیلم ها خوشبختانه هنوز زنده هستند و توانایی این را دارند که بتوانند بهترین فیلم های سینمایی حوزه کودک و نوجوان را بسازند و این فضای سرد و بی روح سینمای کودک را دوباره احیا کنند. مشکل کجاست؟

جای خالی طهماسب، جبلی، برومند، معتمدآریا و... در سینمای کودک و نوجوان

آیا مشکل این نیست که اساسا مدیران سینمایی کشورمان با وجود شعارهایی که می دهند، در عمل حمایتی از فیلمسازان بنامی مانند ایرج طهماسب، مرضیه برومند، حمید جبلی نکردند؟ تا این هنرمندان زنده هستند باید با حمایت از آنان، درخواست کرد که برای کودک و نوجوان امروزی فیلم بسازند تا سینمای ایران به جز چند اثر سخیف کمدی که مناسب کودک و نوجوان نیست، خوراک مناسبی داشته باشد. 

جای خالی طهماسب، جبلی، برومند، معتمدآریا و... در سینمای کودک و نوجوان

صدحیف که عزیزانی مانند کامبوزیا پرتوی، فرشته طائرپور و تعداد دیگری از سینماگران بنام کشورمان را از دست دادیم که در حوزه سینمای کودک و نوجوان از هیچ تلاشی دریغ نکردند و اگر امروز خاطره ای از سینمای کودک در ذهنمان همچنان نقش بسته، بدون شک مرهون زحمات آنان است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار