سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳  |  Tuesday, 10 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۹ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
علی طربی، کارگردان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد؛

به گزارش دیباچه، علی طربی کارگردان  نمایش‌هایی چون: "مبارک و خاتون پرده‌نشین"، "رام کردن زن سرکش"، "قصه سیبی که نصف نشد"، "ازدواج بدون معطلی"، "شوق وصال" و "سامدون" معتقد است: در کشوری که به لحاظ فرهنگ و هنر از قدمت دیرینه و زیادی برخوردار است نیاز است تا در راستای احیای برخی از فرهنگ های فراموش شده آن از جمله نمایش های تخت حوضی کوشا باشیم تا این نمایش ها علاوه‌ بر اینکه به دست فراموشی سپرده نشود بلکه برای نسل امروز نیز بازگو شود.

علی طربی کارگردان و بازیگر نمایش "مبارک و خاتون پرده نشین" به دیباچه گفت: "مبارک و خاتون پرده نشین" یک نمایش تخته حوضی است که در قالب طنز در تماشاخانه سنگلج به اجرا درآمد و روی صحنه رفت؛ در کل مضمون  این نمایش بر پایه گذشت و فداکاری بنا شد.

وی با اشاره به اینکه این نمایش، داستان مردی است ک همواره زندگی خود را به برادر سپرده و به سفر حج می‌رود و با خیانت برادر خود مواجه می شود، افزود: با توجه به اینکه نسل جدید آشنایی زیادی با این نوع نمایش‌ها ندارند، از این رو ما سعی کردیم داستان این نمایش را بااتفاقات روز جامعه جلو ببریم تا بتوانیم تماشاچی را با خود همراه کنیم؛ اگر چه شاید مخاطب نسل قدیم در کنار نسل جدید آنچنان از این نوع نمایش
آشنایی خاصی نداشته باشند، بنابراین تمام توان خود را به کار بردیم تا برای تفهیم بیشتر داستان از موسیقی و کمدی روز بهره بگیرم.

این کارگردان تصریح کرد: با به روی صحنه بردن این نوع نمایش سعی کردیم در ارتباط با نمایش تخت حوضی بیشتر با مردم صحبت کنیم و آن را معرفی نماییم؛ البته در مسیر معرفی این نمایش، از کمدی های به روز بهره گرفتیم تا برقراری ارتباط با مخاطب بیشتر باشد. واقعیت این است که متاسفانه در دانشگاه ها کمتر اساتیدی هستند که این نوع نمایش را به نسل جدید معرفی کنند.استادان بزرگی چون  دکتر  داوود فتحعلی بیگی و دکتر ناصر بخت و... هستند که این روزها واقعا برای زنده نگه داشتن نمایش های پر قدمت از جمله تخت حوضی زحمات زیادی می‌کشند و با حمایت های که از این نمایش دارند به نوبه خود سعی کردند تا از فراموش شدن اینگونه آثار جلوگیری کنند؛ از این نظر حیف است در کشورمان که از نظر فرهنگ و هنر قدمت زیادی در جهان دارد، برخی از مباحثی که ریشه در فرهنگ و هنر این مرزو بوم دارند به دست فراموشی سپرده شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد : از همه عزیزانی که در این مدت کنار ما بودند و ما را در به روی صحنه بردن این اثر یاری رساندند،  از جمله امیر حسین شفیعی تهیه کننده کار،  که حمایت همه جانبه کردند تشکر میکنم.


 

همچنین از پریسا مقتدی  مدیریت تماشاخانه سنگلج و آقای افشین نژاد و دیگر همکاران این مجموعه که ما را به روی صحنه بردن هر چه بهتر این نمایش یاری رساندند و از بازیگران، عوامل پشت صحنه وتماشاچیان عزیز نیز کمال تشکر دارم که با تماشای  این اثر از ما حمایت کردند.

گفتگو از : دینا محمدی

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گزارش دیباچه

سلبریتی هایی که ثروت خود را از دست دادند!

۰۹:۰۹  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
جشنواره فیلم فجر امسال با حضور چشمگیر ستاره ها؟! آیا محمد خزاعی تا آخر می‌ماند؟

صحبت‌های امیدبخش " مسعود پزشکیان "، جان تازه‌ای به سینمای کشورمان بخشید

۰۹:۰۲  -  ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
مدیر شبکه مستند سیما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود/ مخاطبان شبکه مستند به آثار برتر رای خواهند داد

۱۴:۲۴  -  ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
راستی آزمایی دیباچه را ببینید

آیا گفتگو تلویزیونی رئیس جمهور ضبطی بود؟

۲۱:۵۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مهرداد کوروش نیا، کارگردان تئاتر

"زیگموند" نگاهی غیر متعارف به زندگی فروید! / جای تحلیل های ساختارمند و فلسفی در تئاتر خالی است

۰۹:۰۲  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "علی هنرور" کارگردان و تهیه کننده انیمیشن «باغ قصه‌ها»

باغ قصه ها، آموزش والدین را اولویت خود قرار نداده و نخواهد داد!

۰۹:۰۰  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳