دیباچه-زهرافرود: سرانجام پس از سال ها و در آخرین روزهای دولت سیزدهم فیلمخانه ملی ایران در راستای حفظ و حراست از تولیدات سینمای کشور آغاز بکار کرد تا در فضایی مستقل بتواند سبقه فعالیت تولیدات سینمای کشور را نگهداری نماید و به عنوان تاریخچه و کارنامه ای رنگارنگ از سبک های مختلف نمایشی آن را به نسلهای دیگر منتقل نماید.
در این راستا گفتگویی با "محمد حمیدی مقدم" مدیر عامل انجمن سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گرفته که می خوانید :
"محمد حمیدی مقدم" به خبرنگار دیباچه گفت:به نظر بنده با راه اندازی ساختمان فیلمخانه ملی ایران اتفاق مهمی در عرصه هنر و حتی فرهنگ کشور رقم خورد؛ یعنی ما بصورت مشهود و فیزیکی شاهد فیلمخانه ای شدیم که تاپیش از این بدلیل عدم وجود یک فضای مشخص، حتی خبرنگاران، رسانه ای ها و فیلمسازان از محل نگهداری آرشیوهای آثار نمایشی و به طور کل تولیدات سینمایی اطلاع درستی نداشتند و امیدوارم هم اکنون با افتتاح این فیلمخانه در موزه سینما واقع در باغ فردوس گنجینه ملی و آرشیو ملی سینمای ایران که متعلق به تاریخ این سرزمین است همچنان و بیش از پیش خوب حفظ شود؛ همچنین خرسندیم از گزارش خوبی که پیرامون مرمت، بازسازی و نگهداری فیلم های سینمای ایران داده شد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی ادامه داد: هم اکنون که فیلمخانه ملی ایران به بهره برداری رسیده باید بر روی محتوای این فضا متمرکز شود، به عبارتی فیلمخانه ملی باید یک سازوکار متناسب و تعاملی با حوزه فرهنگ در عرصه داخلی و حتی بین المللی داشته باشد. در واقع فیلمخانه باید با تبعیت یا الگوسازی مدل آرشیو ملی مسکو و کشورهای همسو که به لحاظ آرشیو فیلم بسیار غنی هستند در حوزه خدمات بهره بگیرد، چون اگر نتواند خدمات خوبی را در اختیار محققان، پژوهشگران، فیلمسازان و رسانه قرار دهد باز هم مدفون خواهد شد و با گذار زمان در اذهان بویژه در بین نسل های بعدی به فراموشی سپرده خواهد شد.
حمیدی مقدم"اظهار داشت: ساز و کار فیلمخانه ملی ظریف و حساس است و این مکان میتواند علاوه بر حوزه های داخلی در عرصه بین الملل نیز فعال باشد و برقراری تعامل این فضا با مخاطبین و استفاده کنندگان از فیلمخانه، بحثی اساسی است که در قدم بعدی باید به آن توجه محسوسی صورت گیرد.
مدیر عامل انجمن سینمای مستند،تجربی و پویانمایی درباره آرشیو تولیدات مستند سینمای کشور در فیلمخانه ملی تصریح کرد: از آنجا که آثار مستند به طور دقیق سند نگاری رشد و توسعه یک کشور و تاریخ آن کشور محسوب می شود، از این رو نگهداری و حفظ آرشیو این تولیدات بسیار حساس و پیچیده است؛ در واقع وقتی نیازمند مباحثی درباره اوایل انقلاب یا جریاناتی از کشور در دهه های ۵۰،۴۰ و...هستیم، علی رغم وجود آثار سینمایی، رجوعمان بیشتر به آثار مستند است؛ چون بیشتر فیلم های سینمایی نمایشی است و یا صرفا دکور شده اند!
او خاطرنشان کرد: در کل به دلیل اینکه آثار مستند که در حقیقت سندنگاری هستند و برای عرصه فرهنگ و هنر گنج محسوب می شوند، باید جایگاه مناسبی برای حفظ و نگهداری داشته باشند، همچنین بدلیل آنکه آثار مستند ثبت کننده زندگی واقع گرایِ تاریخ یک ملت ویک قبیله و یک نسل است، بنابراین از اهمیت و ارزش بسیاری برخورداند. پس اینگونه آثار، ارزش های بسیاری در فیلمخانه های تمام کشورها دارند و بهترین بستر برای رجوع پژوهشگران و محققین هستند؛ مخصوصا برای توجه به عرصه دفاع مقدس و به جرات می توان مدعی شد عرصه مستند بیشترین آثار ماندگار در عرصه دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است که همه این تولیدات باید همچون گنجی در فیلمخانه ملی کشور حفظ و حراست شوند.
انتهای پیام/