يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳  |  Sunday, 08 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۲۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۳

نهم محرم، همزمان با روز تاسوعا، یوم العباس است. روزی که خاص و ویژه برای حضرت ابوالفضل (ع)، برادر امام حسین و از شهدای دلاور کربلا؛ عزاداری می‌کنیم.

به گزارش دیباچه، در شب و روز تاسوعا در سراسر ایران، مراسم عزاداری، مطابق با رسوم و سنت هر منطقه برگزار و یاد علمدار کربلا گرامی داشته می‌شود.

سید مصطفی سوادکوهی، کارشناس مذهبی درباره روز تاسوعا گفته است: تاسوعا خود یک یوم عاشور است اما با این تفاوت که در روز نهم عشق‌بازی است و روز دهم قرب به معبود، تاسوعا برخلاف پندار، همسایه دیوار به دیوار عاشورا نیست.

هشتم محرم و همزمان با شب تاسوعا، مراسم ویژه یوم العباس با عظمتی خاص، در برخی نقاط کشور برگزار می‌شود. مهمترین و بزرگترین این مراسم در زنجان است که پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته است. امسال نیز این مراسم با حضور خیل عظیم عزاداران شهدای کربلا برگزار شد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین اثر در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و نخستین گونه از جنبه منحصر به‌فرد آئین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور است.

مهمترین فراز زندگی حضرت عباس، حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) بود و برای همراهان امام از فرات آب آورد. ایشان بهترین الگوی رشادت بود.

طبق تعزیه‌نامه «شمر و عباس» اثر میر عزا کاشانی، در کربلا شمر با دیگر سرداران مشورتی دربارهٔ جنگ فردا با حسین بن علی می‌کند؛ تصمیم می‌گیرند که عباس را بفریبند و به سوی خود جلب کنند. شمر به این مأموریت می‌رود ولی وعده‌های او برای فریفتن عباس مؤثر واقع نمی‌شود و بازمی‌گردد.

حرم حضرت ابوالفضل (ع) در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع)، در شمال شرقی آن واقع شده و فاصله‌ای که بین حرم این دو بزرگوار وجود دارد را بین‌الحرمین می‌نامند. این حرم بیش از ۱۰ هزار متر مربع مساحت داشته و در ساختمان آن بخش‌هایی مانند ضریح، رواق، گلدسته، ایوان، صحن، گنبد که با سبک و سیاق معماری اسلامی ساخته شده‌اند دیده می‌شود.

اطلاعات تاریخی در مورد این بنا خیلی کم است و برخی اعتقاد دارند که تاریخ حرم امام حسین و حرم حضرت ابوالفضل از یکدیگر جدا نبوده و هر اتفاق و یا مرمت و نوسازی که برای حرم امام حسین به وقوع می‌پیوسته همان اتفاق نیز برای حرم حضرت ابوالفضل می‌افتاده است.

مختار ثقفی در دوران قدرت و حکومتش اولین عمارت را بنا گشت و بعد از این عمارت و به‌طور کلی تمام شهر کربلا کم‌کم‌رو به آبادانی نهاد، ولی هارون‌الرشید در سال ۱۷۰ قمری دستور خراب کردن آن را داد. عمارت دوم در عصر مأمون از نو ساخته شد. در سال ۲۳۲ قمری متوکل عباسی بر مسند خلافت نشست و دستور تخریب کامل حرم امام حسین بن علی (ع) و حرم حضرت عباس بن علی (ع) و تمامی شهر کربلا را داد و پس از تخریب، تمامی منطقه را شخم زدند و به آن آب بستند. المنتصر، خلیفه عباسی، بر خلاف سیاست پدر خود متوکل با شیعیان روش دوستانه و صمیمانه‌ای داشت. وی اموال زیادی بین علویون تقسیم کرد و حکم به تعمیر بنای شهر کربلا و حرم حضرت عباس بن علی داد. در نتیجه، کربلا در عصر او رونق یافت و زائرین این حرم‌ها از اطراف به سوی کربلا سرازیر شدند.

عزاداری مردم کرج در روز تاسوعا

مردم عزادار شهرستان کرج همزمان با تاسوعای حسینی با پیوستن اجتماع «وحدت آفرین» عشق و ارادت خود را به علمدار کربلا نشان دادند.

در این اجتماع که در میدان توحید کرج برگزار شد دسته‌های مختلف عزاداری با سر دادن لبیک یا حسین و لبیک یا ابوالفضل در سوگ شهیدان دشت کربلا اشک ماتم ریختند.

ایران عزیزمان غرق در عزای امام حسین (ع)

اجتماع عزاداران حسینی(ع) در یوم‌العباس دماوند برگزار شد

اجتماع عزاداران حسینی (ع) همزمان با روز تاسوعا و با حضور مشاور عالی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در شهر دماوند برگزار شد.‌

ظهر دوشنبه و همزمان با تاسوعای حسینی (ع) اجتماع عزاداران حسینی (ع) در یوم‌العباس دماوند برگزار شد.

بر اساس این گزارش این آئین با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی، مداحی ذاکران اهل بیت (ع) و اجرای چهارپایه‌خوانی از امامزاده شمس الدین محمد (ع) شهر دماوند به سمت میدان ۱۷ شهریور با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار شد.‌

نماز جماعت ظهر تاسوعا در حرم رضوی با حضور گسترده عزاداران اقامه شد

نماز جماعت ظهر تاسوعا در حرم مطهر رضوی با حضور گسترده عزاداران برپا شد.

در نهمین روز از ماه محرم، صحن و سرای حرم مطهر رضوی مملو از عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) بود که به سوگ شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایشان نشسته بودند.

عزاداران حسینی که از ساعات اولیه صبح با نوحه خوانی و مرثیه سرایی در رثای سیدالشهدا (ع) فضای حرم مطهر را عطرآگین از غم و اندوه کرده بودند، با طنین انداز شدن اذان ظهر، صفوف به هم پیوسته نماز جماعت را در صحن و سرای این بارگاه ملکوتی تشکیل دادند.

ایران عزیزمان غرق در عزای امام حسین (ع)

این مراسم معنوی که با حضور گسترده زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) همراه بود، جلوه‌ای زیبا از ارادت و عشق مردم ایران به خاندان عصمت و طهارت (ع) را به نمایش گذاشت.

حرم مطهر رضوی در روز تاسوعا میزبان زائران و مجاورانی بود که با حضور در نماز جماعت ظهر، ضمن ادای احترام به مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، با آرمان‌های والای نهضت عاشورا تجدید میثاق کردند.

دسته روی عزاداری روز تاسوعا در سنندج برگزار شد

آئین دسته روی عزاداری تاسوعای حسینی همزمان با سراسر کشور در شهر سنندج برگزار شد.

مراسم عزاداری روز تاسوعای حسینی صبح دوشنبه همزمان با سراسر کشور در شهر سنندج برگزار و عزاداران حسینی در قالب دسته‌های عزاداری به زنجیر زنی و سینه زنی پرداختند.

ایران عزیزمان غرق در عزای امام حسین (ع)

در این آئین مردم شهر سنندج و اعضای هیأت‌های مذهبی حضور داشتند و شهر مسجد و مناره یکپارچه غرق در اندوه و ماتم شد و مردم با حضور در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کردند.

در این مراسم جوانان هیأتی با علم گردانی و طبل زنی شور حسینی را به نمایش گذاشتند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مسیر عزاداران از برنامه‌هایی بود که در این مراسم انجام شد.

بانوان نیز با گهواره گردانی در این آئین عزاداری حضور یافتند.

انتهای پیام/

 
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گزارش دیباچه

سلبریتی هایی که ثروت خود را از دست دادند!

۰۹:۰۹  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
جشنواره فیلم فجر امسال با حضور چشمگیر ستاره ها؟! آیا محمد خزاعی تا آخر می‌ماند؟

صحبت‌های امیدبخش " مسعود پزشکیان "، جان تازه‌ای به سینمای کشورمان بخشید

۰۹:۰۲  -  ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
مدیر شبکه مستند سیما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود/ مخاطبان شبکه مستند به آثار برتر رای خواهند داد

۱۴:۲۴  -  ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
راستی آزمایی دیباچه را ببینید

آیا گفتگو تلویزیونی رئیس جمهور ضبطی بود؟

۲۱:۵۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مهرداد کوروش نیا، کارگردان تئاتر

"زیگموند" نگاهی غیر متعارف به زندگی فروید! / جای تحلیل های ساختارمند و فلسفی در تئاتر خالی است

۰۹:۰۲  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "علی هنرور" کارگردان و تهیه کننده انیمیشن «باغ قصه‌ها»

باغ قصه ها، آموزش والدین را اولویت خود قرار نداده و نخواهد داد!

۰۹:۰۰  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳