يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳  |  Sunday, 08 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۰۹ - ۲۳ تير ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه، پیر غلامان و مداحان اهل بیت(ع) منشوری از تجربه‌های ارزشمندی هستند که می‌توانند با انتقال آن به مداحان نسل جوان و مردمی که در هیئت‌ها و مجالس عزاداری ائمه شرکت می‌کنند، راه را برای عرض ارادت مخلصانه و بندگی فراهم و جاده سیر و سلوک را هموار سازند. "حاج علی انسانی" پیر غلام اهل بیت و شاعر آیینی که کتاب‌های بسیاری همچون "رخصت "،"چراغ صاعقه "،"گلاب و گل"، "یک دَم"،"دل تنگ آب شد"از وی به چاپ رسیده می گوید:هیئات باید حین مراسم مذهبی و عزاداری، جارچی مطاع ولایت مداری و قدردانی از ائمه معصومین به ویژه اباعبدالله (ع)باشند.

ذاکرین مسئول هستند تا در گزینش و ارائه اشعار غنی، ادبی، آیینی و ولایی کوشا باشند /  از روی کاغذ خواندن اشعار، موفقیت مداح را تقلیل می‌دهد!

"حاج علی انسانی" پیرغلام و شاعر اهل بیت (ع) به خبرنگار دیباچه گفت: اصالت دینی و فرهنگ اسلامی تأثیر بسزایی در گرایش نسل‌های جدید به فرهنگ حسینی و عاشورایی دارد؛ البته از آنجا که" از مادرِ، بزرگ، پسر می‌شود بزرگ /شادابی عقیق به خاک یمن بوَد ، لازم است گفته شود، خانواده سهم زیادی را در تربیت انسان نسبت به دوستی با اهل بیت و پیوند با آنها را دارد.

وی افزود : همانطور که امام خمینی( ره ) بر جایگاه و پست حساس هیئات و به تبع آن مداحان و ذاکران توجه ویژه‌ای داشتند و تاکید می‌کردند که هیئت‌ها و به دنبال عملکرد هیئت‌ها و به تبع آن مداحان و ذاکران باید به گونه‌ای باشد که از مسیر اصلی خارج نشود، از این رو می‌توان گفت یکی از مسئولیت‌های اصلی مداح توجه به همین موضوع است؛ یعنی او باید در انتخاب اشعار و مضامین آموزشی و معرفتی که قرار است در مجالس مطرح نمایند، دقت کافی داشته باشد و از وهن و توهین و خرافات فاصله بگیرد؛ به عبارت دیگر ذاکرین مسئول هستند تا در گزینش و ارائه اشعار غنی، ادبی، آیینی و ولایی کوشا باشند و در حاشیه نیز با پایبندی به انقلاب، نظام و مرام شهدا طیِ مسیر کنند.

"انسانی" ادامه داد: هرچه تعهد ستایشگر و یا مداح و ذاکر نسبت به منصب مقدس مداحی و مستمع بیشتر باشد، سعی او نیز در حفظ نمودن مدیحه و یا به عبارت دیگر از حفظ خواندن مدیحه بیشتر خواهد بود. اگرچه گاهی پیش می‌آید مداحانی شعرها را از روی کاغذ بخوانند اما اگر به جای خواندن از روی کاغذ و یا حتی تلفن همراه سعی کنند وقت بگذارند تا اشعار را حفظ کنند و آنها از حفظ بخوانند، ضمن آنکه تسلط بیشتری در مدیریت مجلس و اجرای خود خواهند داشت از توجه، نگاه و توقع مستمع نیزغافل نخواهند شد.به طور کل معتقدم از روی کاغذ خواندن اشعار، موفقیت مداح را تقلیل می‌دهد.

این شاعر آیینی و پیرغلام اهل بیت خاطرنشان کرد: همانطور که با گذشت زمان همه چیز در هر زمینه‌ای متحول شده  و به عبارتی دُرشکه شده ماشین و به اقبال مردم نیز در هر موضوع و عرصه‌ای بیش از پیش بها داده می‌شود ؛ بنابراین لازم است هیئات و مجالس اهل بیت(ع) دقت داشته باشند که در حین عزاداری جارچی مطاع ولایت مداری و قدردانی از فداکاری‌های معصومین به ویژه اباعبدالله(ع) باشند و و از این مهم فاصله نگیرند .

این شاعر اهل بیت که مداحان در مدیحه خوانی و مرثیه خوانی از سروده‌های او بسیار استفاده می‌کنند درباره شعر آیینی معتقد است : « شعر مذهبی را نباید از ادبیات فارسی خارج دانست و تفكیك شعر آیینی و غیرآیینی درست نیست. خیلی ها شعر مذهبی ندارند اما اعتقادشان پابرجاست. معتقدم غلام اهل بیت علیهم السلام سرور جهانیان است و جوانان آگاه، با صفا و زلال که به این وادی آمده اند باید حمایت شوند. چون جوانی كه در فكر شغل، خانه، ازدواج و غیره است نمی تواند به راحتی بیندیشد و اشعار قوی بسراید.» از طرف دیگر او معتقد است که: «شاعر باید فرزند زمان خود باشد و دردهای زمان و حرف مردم خود را با زبان ذوق بیان کند و به مخاطب برساند.

گفتگو از : زهرا فرود

برچسب ها: مداح ، محرم ، پیرغلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گزارش دیباچه

سلبریتی هایی که ثروت خود را از دست دادند!

۰۹:۰۹  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
جشنواره فیلم فجر امسال با حضور چشمگیر ستاره ها؟! آیا محمد خزاعی تا آخر می‌ماند؟

صحبت‌های امیدبخش " مسعود پزشکیان "، جان تازه‌ای به سینمای کشورمان بخشید

۰۹:۰۲  -  ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
مدیر شبکه مستند سیما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود/ مخاطبان شبکه مستند به آثار برتر رای خواهند داد

۱۴:۲۴  -  ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
راستی آزمایی دیباچه را ببینید

آیا گفتگو تلویزیونی رئیس جمهور ضبطی بود؟

۲۱:۵۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مهرداد کوروش نیا، کارگردان تئاتر

"زیگموند" نگاهی غیر متعارف به زندگی فروید! / جای تحلیل های ساختارمند و فلسفی در تئاتر خالی است

۰۹:۰۲  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "علی هنرور" کارگردان و تهیه کننده انیمیشن «باغ قصه‌ها»

باغ قصه ها، آموزش والدین را اولویت خود قرار نداده و نخواهد داد!

۰۹:۰۰  -  ۰۵ شهريور ۱۴۰۳