چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۴  |  Wednesday, 16 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

" محمدرضا آقایی"  معتقد است: موسیقی و دنیای حرفه ای فضای موسیقایی علمی حرفه ای است که ورود به آن و گام نهادن به این عرصه، علم کافی و وافی و تحصیلات حرفه ای را می طلبد. همچنین او میگوید: بیشتر فضای موسیقی امروز متاسفانه به سمت عناوینی از نفرین نامه، خیانت و افسردگی رفته که این می‌تواند به نوبه خود به جامعه ناخودآگاه ضربه زننده باشد.

‎"محمدرضا آقایی"  آهنگساز و نوازنده برجسته "عود" در گفت و گو با دیباچه گفت: از مهمترین چالش ها و معضلات موسیقی کشور ما، میتوان به عناوینی چون فالش خوانی های  برخی از خواننده های امروزی دنیای موسیقی به ویژه موسیقی پاپ و همچنین استفاده از ملوداین و یا ابزارهای آنلاین کوک صدا توسط این افراد و همچنین استفاده از پلی بک در اجرای زنده نام برد.

بیشتر اشعار موسیقایی امروز، برگرفته از خیانت و افسردگی است / برخی از اجرای موسیقی پاپ، تنها یاد گرفتند خود را شبیه مایکل جکسون کنند!

‎وی بیان کرد: علت اول این تقلب ها، عدم تسلط  کافی برخی از خوانندگان پاپ و عدم دانش کافی در تئوری موسیقی و همچنین عدم تحصیل کافی در علم سلفژ ( سرایش ) در موسیقی است. متاسفانه هر روزه شاهد اجرای خوانندگان نو ظهوری در موسیقی پاپ هستیم که بدون داشتن هیچ گونه تحصیلاتی و هیچ سابقه ای و با پشتیبانی کنسرت گذارها و تاجران دنیای موسیقی امروز در کشور، اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی می‌کنند؛ برای مثال شما را به دیدن فیلم هایی از اجرای این خوانندگان دعوت میکنم ، اولا اینگونه افراد بدون داشتن هیچ تحصیلاتی در موسیقی و هیچ سابقه حرفه ای در حال کسب ثروت برای خود و سرمایه گذاران خود هستند، همچنین با انتخاب های غلط خود از شعر و لحن اجرای ناصحیح در حال سیاه خوانی و تکثیر فضای سیاه و افسرده روانی در جامعه هستند، یکی  را میبینید که در حال " پلی بک خوانی " و لو رفتن به پشت بر میگردد،  دیگری را میبینید گیتار را از نوازنده آن میگیرد و نمایش زدنش را تصویر میکند و صدای دیگر از ساز دیگری شنیده میشود؛  یکی را میبینید که حتی توان اجرای یک گام سالم در یک اجرا ندارند، یک به اصطلاح بند را میبینید که از اجرای موسیقی پاپ تنها پوشیدن لباس هایی شبیه مایکل جکسون بزرگ را یاد گرفته اند، شخص نو ظهوری را میبینید که لحنی ابداعی و نا مفهوم و فالش را برای اجرای موسیقی اختراع کرده است.
‎متاسفانه اینگونه افراد با کنسرت های خارجی خود حتی در حال تخریب موسیقی ایران در سراسر دنیا هستند ، دوستان عزیز موسیقی حرفه ای یک علم است نیاز به تحصیل دارد.

‎وی پیرامون دیدگاه خود در موسیقی پاپ  گفت:  پاپ از کلمه پاپیولار در لاتین به معنای مردمی گرفته شده، در قرون وسطی و حتی رنسانس و حتی باروک که موسیقی در خدمت حاکمان کلیسا بود، مردمان آن زمان موسیقی های محلی و مردمی خود را که عموما برای تکرار و گروه خوانی ساده تر بود،  به هدف اعتراض و مخالفت و حتی مقابله با کلیسا انتخاب میکردند که بعدها به عنوان موسیقی پاپ شناخته شد اما در کشور ما این موسیقی در گذشته همان موسیقی کوچه باغی بوده که در دهه ۵۰ به اوج شکوفایی خود رسید و امروزه به دلیل عدم نظارت توسط متخصصان موسیقی و همچنین فضای حاکمیتی موسیقی کشور ما ، ترکیبی من در آوردی و بدون مفهوم  و مخلوطی از موسیقی کشورهای ترکیه، آذربایجان، یونان، هند، آمریکا و کشور های عربی است؛ اگر به دنیای موسیقی پاپ در کشور ترکیه نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که در این فرم موسیقی باز هم طعم موسیقی ترکیه شنیده میشود ولی حال موسیقی پاپ کشور ما اصلا خوب نبوده و روز به روز وخیم تر میشود .

‎این آهنگساز و تنظیم کننده اظهار داشت : اگر به مفهوم اشعار در موسیقی پاپ دهه ۵۰ نگاه کوتاهی بیاندازیم ، سراسر امید و عشق ورزی و محبت و مفاهیم مثبت را به وفور خواهیم دید، اما در سال های اخیر مفهوم اکثر اشعار انتخابی موسیقی پاپ کشور ما بیشتر به سمت عناوینی از نفرین نامه و خیانت و افسردگی و … می رود که من آن را سیاه خوانی نامیده ام .

‎" آقایی " در خصوص واکنش نشان ندادن جامعه ما به اجرای پلی بک  بیان کرد:  به باور  من اکثر اجراهای پاپ امروزی بیشتر شبیه به یک کلوپ شبانه به هدف تخلیه انرژی جوانان به روی صحنه میرود و افرادی که به این کنسرت ها میروند فقط به هدف تخلیه انرژی است و کمتر توجهی به نحوه اجرا و تسلط خواننده دارند، ظاهر امر یک کنسرت است اما در باطن فقط جیب سرمایه گذار پر میشود و خریداران بلیط این کنسرت ها عموما بهره ای از هنر موسیقی نمیبرند.

گفتگو از : دینا محمدی 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳