شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۶۵
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، تاکنون تولیدات بسیاری در سبک‌های مختلف، پیرامون جنگ و دفاع مقدس تهیه و تولید شده است؛ آثاری که هر کدام به نوبه خود سعی داشتند راوی و تصویرگر بخشی از روزهای سخت دفاع از حریم وطن و عملکردهای خالصانه و جانبازانه رزمندگان باشند. 

در واقع از اوایل دهه ۶۰ تاکنون، فیلم‌سازان بسیاری سراغ تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس و روایت قصه‌هایی درباره قهرمانان جنگ تحمیلی رفتند و برخی از آنان موفق شدند با ساختارشکنی در این حوزه، آثار پرافتخار و موفقی را در ویترین تولیدات نمایشیِ متعلق به سینمای دفاع مقدس بنام خود رقم بزنند. ولی بی‌شک پس از گذشت سال‌ها از جنگ و تولید آثار دفاع مقدسی بسیار و متفاوت، هنوز که هنوز است سوژه‌های فراوان و قصه‌های روایت نشده زیادی وجود دارند که می‌توانند در بستر ژانر دفاع مقدس ساخته و مخاطبان به ویژه نسل امروز را با خود همراه و همگام سازند. «چشمان نجیب» نمونه بارز این گونه تولیدات است که با دستمایه قراردادن سوژه بِکر و موضوعی که کمتر در عرصه تولیدات نمایشی به آن پرداخت شده، سعی دارد ترسیم‌گر بخشی از موضوع دیده‌بانی در عرصه دفاع‌مقدس به عنوان یکی از مهمترین عملکردهای نظامی در جنگ باشد. این مجموعه به تهیه کنندگی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کارگردانی جواد قلی‌زاده تولید شده است. 

«جواد قلی‌زاده» کارگردان مجموعه «چشمان نجیب» به خبرنگار دیباچه گفت: ایده اصلی تولید این مجموعه که ترکیبی که از درام و تصاویری از مستندات آرشیوی است برمبنای آشنایی با یکی از دیده بانان دوران دفاع مقدس در هیات رزمندگان شکل گرفت، پردازش شد و در قالب یک فیلمنامه به مرحله تولید رسید.

قلی‌زاده ادامه داد: این مجموعه را می‌توان در زمره تولیدات ترکیبی- نمایشی طبقه‌بندی کرد که ساختار آن بر پایه مصاحبه، بهره‌گیری از مستندات و تصاویر آرشیوی و همچنین بازسازی عملکردهای دیده‌بانان در برهه هشت سال دفاع مقدس، شکل گرفته است.

او افزود: مجموعه «چشمان نجیب» در قالب هفت قسمت تولید شده است که ماجرای پنج قسمت از آن برپایه روایت خاطراتی از عملکرد دیده‌بانان دوران دفاع مقدس بنا شده و در یک قسمت از آن به معرفی روحانی شهید «محمود غفاری» دیده‌بان عملیات «بازی دراز» می پردازد که در تاریخ 17 شهریور سال 60 ، در عملیات دوم بازی دراز به شهادت رسید، همچنین این مجموعه در یکی از قسمت‌های خود به نحوه تشکیل دیده بانی و توپ خانه سپاه نیز نگاه خواهد داشت.

این کارگردان ادامه داد: مصور نمودن شجاعت، ایثار، همدلی و وحدت ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس از مهمترین شاخصه های «چشمان نجیب» است که سعی دارد مخاطب را از دریچه‌ای متفاوت با دیده‌بانی که یکی از تأثیرگذارترین عملیات‌های نظامی درهشت سال دفاع‌مقدس بود مواجه گرداند و از اهمیت آن در پیشروی‌های موفق رزمندگان در مبارزه با دشمن و شکستن حصار زیاده‌خواهی آنان، بگوید؛ همچنین مهمترین وجه تمایز «چشمان نجیب» با دیگر تولیداتی که در این سبک وسیاق ساخته می شوند، آن است که این مجموعه با تمام بضاعت خود پای کار آمده تا خاطره ای مشترک از چند رزمنده را به ملموس‌ترین حالت و در یک مسیر خطی و روایی، برای مخاطب مصور کند و از حقیقتی پرده بردارد که علی رغم اهمیت زیاد در دوران دفاع مقدس، در تولیدات متعلق به سینمای جنگ کمتر به آن نگاه و پرداخته شده است .

کارگردان مجموعه مستند «چشمان نجیب » اظهارداشت: این مستند کاملا رئال تهیه شده است و شخص راوی و همراهان او خاطرات جذاب و جالبی را از عملکرد خود در پُست دیده‌بانی را باز‌گو خواهند کرد در واقع این مجموعه، اثری قصه‌گو نیست و تمام ماجراها و روایت‌های آن در بستر واقعیت پردازش شده‌اند، همچنین «چشمان نجیب» این‌گونه نیست که بلافاصله بعد از شروع مخاطب را به دل موضوع و ماجرای خود ببرد بلکه ابتدا با یک مقدمه و دادن اطلاعاتی پیرامون موضوع اثر، بیننده را به تدریج وارد ماجراهای این مجموعه می کند.

قلی‌زاده کارگردان این مجموعه خاطرنشان کرد: برای جذابیت فضای این مجموعه که هر قسمت خود را با خاطره‌ای از یک دیده‌بان دوران جنگ آغاز کرده، سعی کردیم بیشتر از مقوله بازسازی ماجراها و صحنه بهره بگیریم و استفاده از دکورهای مناسب و متفاوت در محل مصاحبه‌ها نیز سهم کمی را، در گیرایی «چشمان نجیب» و متمایز بودن آن نسبت به سایر تولیدات مشابه ندارند.

او در پایان گفت: همچنین این مجموعه که محمدحسن ابو‌حمزه فیلمنامه‌نویسی و مشاور نظامی و محمدرضا عمادی نیز مشاورتهیه و تولید آن را برعهده داشته، برای پخش در رسانه ملی به تولید رسیده که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در سال آینده، در جدول پخش برنامه‌های تلویزیون قرار خواهد گرفت و در آن بازیگرانی چون محمد محمدی، محمد هاشمی، اسماعیل خاوری، اکبر میرزایی، مهرداد کاویانی، ابوالفضل شیرکوند، مجیدچراغلو، ابوالفضل میرزایی ومحمد رضا احمد پور مقابل دوربین محمدرسول عمادین به ایفای نقش پرداختند.

همچنین سایر عوامل این مجموعه عبارتند از:دستیار کارگردان و برنامه ریز: خسرو پرویز ابراهیمیمدیر تولید: حسن تواضعی عکاس: مریم کاظمی دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه :مریم خدا بنده لو ،دستیار تصویربردار: سعید ریبندی ،گریم: معصومه منافی زاده، مجری طرح سید علی اکبر کریمی،صحنه و لباس: ابراهیم کرامتی، دستیار صحنه: ابوالفضل میرزایی و  تدارکات :حسین تاجیک

انتهای پیام / 

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار