شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۲

براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی، آمار شهدای حمله تروریستی کرمان به ۸۴ نفر رسیده و ۲۸۴ نفر نیز در لیست مجروحان قرار دارند.

به گزارش دیباچه، چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ یک روز تلخ دیگر برای ایران رقم خورد،یک حمله تروریستی و شهادت تعداد زیادی از هموطنان در کرمان.

ساعت به ۱۴:۵۰ دقیقه که رسید اولین صدای انفجار بلند شد و به فاصله ای کوتاه در ساعت ۱۵:۱۷ دقیقه بعدازظهر ۱۳ دی ماه دومین صدای انفجار بلند شد. درست در جایی که مراسم سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی درحال برگزاری بود.

حمله تروریستی کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح /دو انفجار با موج شدید و مواد شدیدالانفجار /مجازات عاملان این جنایت قطعی است

دو انفجار تروریستی در محدوده گلزار شهدای کرمان که بنا به روایت مقامات حادثه اول در ورودی گلزار شهدای کرمان و حادثه دوم در ورودی تخت درگاه قلی‌بیگ اتفاق افتاد است که در این حادثه تعداد زیادی از هموطنان مصدوم و شهید شدند.

تغییر در تعداد شهدا و مجروحان حمله تروریستی

روزگذشته آمار شهدا تا ۱۰۳ نفر رسید اما در اواخر شب گذشته وزیر بهداشت آمار را اصلاح کرد و از به شهادت رسیدن ۹۵ نفر خبر داد. بنا به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به دلیل اینکه تعدادی از اجساد این حادثه متلاشی شده و برخی از اجساد دو مرتبه شمرده شده بودند، آمار اولیه بیشتر بود.

آمار شهدا اما امروز بازهم تغییر کرد و بنا به گفته وزیر کشور طبق آمار پزشکی قانونی تاکنون، ۸۴ نفر در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، به شهادت رسیده اند. استاندار کرمان نیز اعلام کرده است «تا کنون ۷۰ درصد آنها شناسایی شده ‌و عمدتاً مربوط به کرمان هستند.»

وحیدی با بیان این مطلب که ۲۸۴ نفر در این واقعه مصدوم شده اند، ادامه داد: تعدادی از مجروحان در بخش های ICU بستری هستند و حال عمومی آنها مناسب نیست و ممکن است در ساعات یا روزهای اینده تعداد شهدای این حادثه افزایش یابد. گفتنی است تعدادی از مجروحان سرپایی مداوا و ترخیص شده و در حال حاضر ۲۲۰ نفر در بیمارستان های شهر کرمان بستری هستند.

حمله تروریستی کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح /دو انفجار با موج شدید و مواد شدیدالانفجار /مجازات عاملان این جنایت قطعی است

وحیدی با بیان این مطلب که ۲۸۴ نفر در این واقعه مصدوم شده اند، ادامه داد: تعدادی از مجروحان در بخش های ICU بستری هستند و حال عمومی آنها مناسب نیست و ممکن است در ساعات یا روزهای اینده تعداد شهدای این حادثه افزایش یابد. گفتنی است تعدادی از مجروحان سرپایی مداوا و ترخیص شده و در حال حاضر ۲۲۰ نفر در بیمارستان های شهر کرمان بستری هستند.

همچنین به موازات اعلام تعداد مجروحان این حادثه، خبرگزاری ها نیز اقدام به انتشار اسامی مجروحان کردند.

روایت جدید از حمله تروریستی و انفجارها

روز گذشته و ساعات اولیه بعد از این حمله تروریستی چند روایت درباره نوع انفجارها و انتحاری بودن یا نبودن آن مطرح بود.

خبرگزاری تسنیم نیز سه روایت را منتشر کرده و نوشته بود؛ درباره نوع انفجارها هم ۳ روایت وجود دارد: روایت اول مدعی انفجار کیف‌های جاسازی‌شده کنترل‌شونده داخل سطل زباله است، روایت دوم حاکی از حضور یک دستگاه خودروی پژو در محل حادثه و انفجار بخشی از خودرو به محض توقف است.

روایت سوم هم حاکی از این است که یک عامل انتحاری هنگام تفتیش توسط مأموران، خود را منفجر کرده که این روایت همان ابتدا تکذیب شد. اما اطلاعات به دست‌آمده خبرنگار تسنیم حاکی از این است که روایت نخست دقیق‌تر است و عامل یا عاملان این حادثه تروریستی، دو کیف حاوی مواد منفجره جاسازی‌شده را از راه دور به وسیله ریموت، منفجر کرده‌اند.

بنا بر آنچه مقامات رسمی اعلام کرده اند دو انفجار، شدیدالانفجار با موج شدید به همراه مواد شدیدالانفجار در بین مردم اتفاق افتاده است و این بمب ها ترکش و ساچمه داشتند که بخش اعظم صدمات وارد شده ناشی از همین ترکش‌ها و ساچمه ها بوده است.

بنا بر آنکه وزیر کشور گفته؛«در نقطه اول بین مردم، زنان، کودکان و زائران اولین انفجار صورت می‌گیرد و با فاصله ۲۰ دقیقه در یک نقطه دیگر که باز هم مردم حضور داشتند، انفجار دوم اتفاق می‌افتد. این انفجارها خیلی شدید و با ساچمه‌های فراوان بوده که پرتاب ساچمه‌ها موجب می‌شود که بسیاری از شهدای ما توسط همین ساچمه‌هایی که در آن‌ها مواد منفجره کار شده بود، به شهادت می‌رسند.»

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز درباره جزئیات این حادثه می گوید؛«حادثه خارج از گیت‌های بازرسی انجام شده و زنان، کودکان و پیرزنان و پیرمردان بی‌دفاع و بیگناه زیادی به شهادت رسیدند»

موج واکنش ها به حمله تروریستی کرمان ادامه دارد

واکنش ها به این حادثه تروریستی از همان دقایق ابتدایی بعد از حمله آغاز شد و همچنان ادامه دارد، آنچنان که اردوغان و امیرقطر در تماس تلفنی به ابراهیم رئیسی این حمله تروریستی را محکوم کردند.

خانواده سردار سلیمانی نیز با صدور پیامی تاکید کردند؛«امید است مسئولان امنیتی و قضایی با پیگیری و بررسی عاجل، پاسخی سخت به بانیان و عاملان و آمران این حادثه تدارک ببینند؛ باذن الله.»

حمله تروریستی کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح /دو انفجار با موج شدید و مواد شدیدالانفجار /مجازات عاملان این جنایت قطعی است

سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در واکنش به حمله تروریستی کرمان در پیامی نوشت: این اقدام جنایت کارانه را شدیدا محکوم میکنم و لزوم پیگیری سریع و همه جانبه آن، و شناخت اهداف و علل، و شناسایی و معرفی عوامل وقوع این فاجعه انسانی را از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط یادآور می‌شوم.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای، جنایت تروریستی کرمان را که منجر به شهادت و جراحت جمعی از هموطنان از جمله زنان و کودکان شد را محکوم کرد.

سپاه پاسداران نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد؛«حادثه هولناک تروریستی کرمان نشان داد شهید سلیمانی زنده‌تر از قاسم سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر است و آنان قادر نخواهند بود شکست‌هایی که از اسطوره مقاومت و قهرمان ملت ایران متحمل شده‌اند را جبران کنند؛ بی‌تردید خون‌های پاک شهدای جوار مزار حاج قاسم عزیز، انرژی جدیدی بر کالبد مکتب سلیمانی و ارادتمندان شهید قدس تزریق و آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم‌تر کرده است.»

همچنین نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پی حادثه تروریستی کرمان نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کرده و تاکید کرد؛« جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل و شورای امنیت می‌خواهد که این حمله تروریستی وحشتناک را فوراً و صراحتاً محکوم کنند. این درخواست با مواضع تزلزل‌ناپذیر دبیرکل و رویه تثبیت‌شده شورای امنیت در محکومیت صریح تروریسم و به رسمیت شناختن آن به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی از طریق قطعنامه ها همخوانی دارد.»

چند کشور اروپایی نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را محکوم کردند. برهمین اساس وزارت امور خارجه کشورهای اروپایی فرانسه، هلند، ایرلند، نروژ، آلمان و اتریش در بیانیه‌هایی این انفجارهای تروریستی را محکوم و با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی کردند.

پیشتر نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرده بود.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توئیتی تاکید کرد؛« شهادت ده‌ها نفر از هم‌وطنان عزیزمان در جریان عملیات تروریستی کرمان در مراسم سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، موجب اندوه و تالم گردید.وزارت امورخارجه براساس اطلاعات بدست آمده اولیه از منابع رسمی، اقدامات فوری حقوقی و بین‌المللی خود را از طریق سازمان ملل متحد آغاز کرده است.»

حمله تروریستی کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح /دو انفجار با موج شدید و مواد شدیدالانفجار /مجازات عاملان این جنایت قطعی است

سیدحسن خمینی نیز با انتشار پیامی نوشت: دشمنان با هدف قراردادن زنان، مردان و کودکان بی گناه عمق سبعیت و استیصال خود را نشان داده اند که باید با پاسخی قاطع مواجه شود.

آملی لاریجانی، مجلس خبرگان، برخی احزاب سیاسی چپ و راست و فراکسیون اهل سنت مجلس نیز این حمله تروریستی را محکوم کرده اند.

حضور مقامات نظامی در کرمان بعد از حمله تروریستی

بعد از حمله تروریستی روز گذشته برخی مقامات نظامی خود را به محل حادثه رساندند.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی که ‌شب گذشته برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی انفجار به کرمان سفر کرده بود پس از بازدید محل انفجار و حضور در گلزار شهدای کرمان، صبح امروز به بیمارستان‌های محل بستری مجروحان رفت و ضمن عیادت از همه مجروحان در جریان وضعیت درمان آنها قرار گرفت.

حمله تروریستی کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح /دو انفجار با موج شدید و مواد شدیدالانفجار /مجازات عاملان این جنایت قطعی است

فرمانده کل سپاه را در این بازدید میدانی زینب سلیمانی دختر سردار سلیمانی همراهی می کرد. او در ابتدا به بیمارستان باهنر رفت و ضمن عیادت از ‌مجروحان انفجار روز گذشته، در گفت‌وگو با مسئولان بیمارستان در جریان وضعیت درمان آنها قرار گرفت و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

شهدا چه زمان تشییع می شوند؟

بنا به اعلام استاندار کرمان، پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا جمعه ۱۵ دی‌ماه تشییع می‌شود. همچنین تشییع این شهدا ساعت ۹:۳۰ از چهارراه غزه به سمت مصلی بزرگ امام علی علیه السلام کرمان انجام می‌شود و پس از آن شهدای کرمان برای تدفین می‌روند و بقیه شهدا به سمت دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام می‌شوند.

خانواده سلطانی‌نژاد از جمله خانواده های داغدار این حمله تروریستی است که در جریان انفجارهای تروریستی عصر چهارشنبه مسیر گلزار شهدای کرمان هشت شهید داده است.

اما در ادامه شناسایی هویت دیگر شهدا، تاکنون اسامی ۳۲ شهید این حمله تروریستی اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳