شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۵ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با "میلاد گوهری " آهنگساز عرصه موسیقی و تولیدات نمایشی

به گزارش دیباچه، "میلاد گوهری " آهنگساز عرصه موسیقی و تولیدات نمایشی است که تاکنون قطعات موسیقایی بسیاری را در بازار موسیقی منتشر کرده است. آلبوم پرطرفدار زمزمه های سرزمین یکی از شاخص ترین کارهای اوست که با ورودش به بازار موسیقی توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند او معتقد است: جایگاه موسیقی در یک اثر نمایشی چنان است که حتی گاهی در سطحی بالاتر از قصه قرار می گیرد و به خوبی می تواند فراتر از روایت ها احساسات  و مفهوم یک ماجرا را به مخاطب منتقل کند. همچنین" گوهری "می گوید:برای تیتراژ یا موسیقی متن یک اثر نمایشی بهتر است از موسیقی های اورجینال به جای آهنگ های انتخابی بهره گرفته شود، چراکه در اینصورت هویت  کاراکترهای فیلم و شخصیت اصلی آثار به بهترین شکل ممکن معرفی خواهند شد.

آشنایی آهنگساز با ادبیات نمایشی تضمینی بر خلق موسیقی‌های ماندگار است!

"میلاد گوهری" آهنگساز عرصه موسیقی و تولیدات نمایشی به خبرنگار دیباچه گفت: عدم توجه به موسیقی و جایگاه و تاثیر آن در یک اثر نمایشی در کنار پایین بودن سطح دستمزدهای در نظر گرفته شده برای آهنگسازانِ این عرصه، از مهمترین دغدغه هایی است که هم اکنون آهنگسازان حوزه تولیدات نمایشی با آن مواجه هستند؛ به عبارتی به شخصه بارها شاهد آن بوده ام که بسیاری از فیلمسازان نسبت به فضای موسیقی اثر خود آنطور که باید توجه ندارند و برای کار آهنگساز ارزشی قائل نیستند وکمترین دستمزد را برای این عرصه مد نظر قرار می دهند، در صورتیکه گاهی موسیقی حتی بیشتر از قصه می تواند بار روایی داشته باشد و بهتر از روایت ها، احساسات را منتقل کند و چه بسا بتواند زمینه ماندگاری یک اثر را در اذهان رقم بزند؛ فیلم های "بوی پیراهن یوسف" و "از کرخه تا راین "نمونه های بارز این ادعا هستند. البته این آثار در کناربرخورداری از قصه قوی، بواسطه فضای موسیقایی اشان در اذهان  مانا شدند به گونه ای که وقتی موسیقی آنها را می شنویم ناخودآگاه صحنه ای از آن اثرها در ذهنمان تداعی می شود.

او در ارتباط با ضرورت آشنایی آهنگساز تولیدات نمایشی با ادبیات نمایشی افزود: به نظرم یک آهنگساز بویژه آهنگسازی که در عرصه تولیدات نمایشی فعالیت دارد، نیاز است حتما تا حد زیادی  با ادبیات نمایشی، علم و شیوه فنی فیلمنامه خوانی و حتی نمایش نامه خوانی آشنایی داشته باشد، چرا که در اینصورت موفق خواهد بود در فضایی که قرار است در بستر آن آهنگسازی کند  عالی ترین و نزدیکترین تجسم را داشته باشد و اینگونه است که قادر خواهد بود آهنگ ماندگاری را خلق کند.

آهنگساز آلبوم پرطرفدار" زمزمه های سرزمین " ادامه داد: فیلمنامه، رنگ و محتوای اثر، طراحی صحنه و قاب بندی ها از مقوله های مهم و شاخصی هستند که یک آهنگساز می تواند با تکیه برآنها کار آهنگسازی را برای یک اثر نمایشی آغاز کند، چرا که در ساخت موسیقی یک فیلم، این موارد بهترین گزینه برای دیده شدن و درک و تحلیل قصه برای آهنگساز هستند که او بواسطه آنها می تواند به یک فضای موسیقایی درست دست یابد و آن را از درون ذهن خود به سمت انگشتان دستش به جهت نواخت موسیقی جاری سازد؛ درواقع آهنگساز با دیدن این موارد می تواند به بهترین شکل فضای موسیقی یک فیلم را با مضمون و محتوای کار هماهنگ و هم راستا کند.

او تصریح کرد: موسیقی در آثار نمایشی غالبا نقش تکمیل کننده و شکل دهنده  ای دارد به عبارتی  در القای مفاهیم و محتوای کار به مخاطبان تقش مهمی را برعهده دارد؛  در واقع شاید در طول مدت اکران یک فیلم بلند سینمایی یک شخص متوجه تمام جزئیات آهنگسازی نشود ولی  درست همان زمان که با تماشای سکانس ها و صحنه های فیلم  احساس شادی ،غم، ترس  و... او را دربر می گیرد، همان جاست که باید پی برد رقم خوردن همه این احساسات  به  موسیقی و سهم آن در پیشبرد قصه بازمی گردد. در کل درمی یابیم در بُروز تحولات درونی، مخاطب حین تماشای یک اثر موسیقی نقش بسزا و غیرقابل انکاری دارد،  به همین دلیل  می توان مدعی شد حداقل ۵۰ درصد از سهم جذب مخاطب و گیشه خوب برای تولیدات نمایشی، متعلق به نوع موسیقی آنهاست؛ اما بعضا در برخی از فیلم ها کارگردانان با انتخاب موسیقی های از قبل ساخته شده و به اصطلاح انتخابی باعث می شوند این نتیجه کاملا برعکس شود یعنی مخاطب را نسبت به اثر دلزده می کنند .

آهنگساز قطعه های "خورشید میدرخشد،"ورودی شهر آهنین"و" در لبه جنگ" پیرامون بهره گیری از کاراکترها و نقش های آنها در ساخت موسیقی یک اثر نمایشی بیان کرد: بنده به شخصه در راستای ساخت آهنگ برای یک فیلم از شخصیت های آن بویژه کاراکترهای اصلی الهام می گیرم چرا که معتقدم دراین صورت است که یک آهنگساز می تواند به خوبی از طریق فضای موسیقایی با مخاطب در تعامل باشد، از این رو در مسیر ساخت آهنگ برای یک فیلم سعی می کنم ابتدا شخصیت اصلی کار را درنظر بگیرم و متناسب با حال و هوای او یک ساز، که به کاراکتر او نزدیک است را انتخاب کنم و با گام های موسیقایی که در اختیار دارم ملودی و نُت های قرين با شخصیت اصلی داستان  را در بیاورم و با آن نُت ها، کار آهنگسازی را ادامه دهم؛ در کل این عملکرد به نوبه خود سبب می شود مخاطب با فیلم ارتباط بهتری برقرار نماید چرا که پشت چنین عملکردی فکرو تجربه بوده و سازها و نت ها به صورت درست و استاندارد در کنار هم قرار داده شده اند تا لحظه ی خوبی را برای نگاه تماشاگر بسازند.

به هر حال دور از واقعیت نیست که گفته شود کاراکترهای یک اثر نماشی تاثیر صد در صدی در ساخت تِم ،ملودی و حتی  کوچکترین واحدهای موسیقایی(موتیف) آن اثر دارند.

این آهنگساز درباره عدم استفاده و یا بهره گیری بسیار کم از ظرفیت موسیقی های سنتی،بومی و محلی در آثار نمایشی افزود: از آنجا که این‌ روزها ژانر، سبک و دغدغه‌های  فیلمسازان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و بهره گیری از امکاناتی چون هوش مصنوعی و...که متعلق به روزگار مدرن است ردّ استفاده از ساز های بومی،محلی و صداهای سنتی،محلی و بومی را که برآمده از سرزمینی با اصالت هستند را کم رنگ و حتی بی رنگ نموده و همین امر سبب شده تا کمتر از اینگونه موسیقی ها در فضاهای موسیقایی و موسیقی تیتراژ و متن تولیدات نمایشی استفاده شود.

او خاطرنشان کرد: تنها پارامتری که می توانددر موسیقی فیلم ویا اثار نمایشی مخاطب را به خود جذب کند ،پارامتر ملودی است؛ در واقعیک ملودی خوب می تواند تا ابد در ذهن مخاطب حک شود و به بدنبال خود قصه یک فیلم را نیز ماندگار کند به گونه ای که بیننده  و مخاطب هر زمانی  یاد فیلم یا سریالی می افتد با نواختن ملودی آن اثر حتی با دهانش به ساده ترین شکلِ ممکن یاد وخاطره آن فیلم و یا سریال را در ذهنش مرور می کند و اینگونه است که تولیدات نمایشی ماندگار می شوند.

"گوهری" درباره مهمترین چالش در ساخت موسیقی یک اثر نمایشی بیان کرد: مهم‌ترین بخش آهنگسازی برای تولیدات نمایشی ،ساخت موسیقی متن است. چرا که این عرصه رابطه مستقیمی با قصه فیلم و تنوع کاراکترها دارد چون هرچقدر پیوستگی  و رابطه میان قصه و کاراکترها بیشتر باشد  به مراتب کار آهنگساز ساده تر و بدون چالش تر خواهد بود.

آهنگساز قطعه های موسیقایی" به تکامل رسیدن"،"نفوذ" و" تاریکی اقیانوس "در پاسخ به این سوال که تلفیق چند سبک موسیقی چقدر می‌تواند در جذابیت فضای موسیقایی بویژه برای موسیقی فیلم و سریال سهیم باشد گفت:تلفیق سبکهای موسیقی تاثیر بسزایی در نوشتن موسیقی متن فیلم دارد و آن را به لحاظ شنیداری جذاب تر می کند؛ البته این موضوع  بستگی  به این دارد که  چه نوع فیلم یا سریالی را یک آهنگساز در اختیار دارد، چون به هرحال هرچقدر فیلم یا سریال از نظر قصه، قاب بندی و المان های دیگر تنوع بیشتری داشته باشد دست اهنگ ساز هم برای ساخت موسیقی باز تر خواهد بود.

او در پایان افزود: صدا و موسیقی دو مقوله مهم هستند که در تولیدات نمایشی کمتر به آنها اهمیت داده می شود، از این رو به عنوان یک آهنگساز تاکید دارم که عوامل آثار نمایشی تا جایی که امکان دارد برای تولیدات خود از موسیقی های انتخابی استفاده نکنند و به جای آن از موسیقی های اورجینال بهره ببرندچرا که در اینصورت خواهند توانست هویت کاراکتر های فیلم وشخصیت اصلی آثار خود را به بهترین شکل ممکن معرفی نمایند.

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار