دیباچه-زهرافرود: "علی محمدیان" کارگردان عرصه تولیدات نمایشی که ساخت آثاری چون "تلنگر"، "قضاوت "، "جایگاه"، "گلبال"، " کوچه بغلی"، "بای سیکل" و شهر کاغذی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده اینبار با پرداختن به موضوع چهارشنبه سوری که یکی از آئین های باستانی ایران زمین به شمار می رود، سعی دارد با نگاهی متفاوت ،در قالب اثری دراماتیک با عنوان "چهارشنبه سیاه" راوی برخی عملکردهایی باشد که برگزاری این جشن بزرگ و باستانی را تحت الشعاع خود قرار داده و آن را به بدترین خاطره در اذهان مبدل می سازد.
"محمدیان "که بزودی این فیلم سینمایی را با حضور برخی چهره های شاخص سینما و بازیگران بومی شهر شیراز مقابل دوربین خواهد برد می گوید:"چهارشنبه سیاه" در راستای روایت ماجراهای خود با بهره گیری از تجربه نقش آفرینی بازیگران چهره و بازیگران بومی در کنار یکدیگر در تلاش است تا به نوبه خود گام های موثر در زمینه رونق سینمای مردمی و عامه پسند بردارد،سینمایی که دغدغه اش برقراری ارتباط و گفتگو با همه مردم است.
"علی محمدیان" به خبرنگار دیباچه گفت: قصه فیلم سینمایی" چهارشنبه سیاه" بر مبنای برگزاری "چهارشنبه سوری" به عنوان یکی از آئین های پاک، باستانی و جشن های بزرگ ایران زمین پی ریزی شده است؛ جشنی کهن که مردم بواسطه بهره گیری از ادوات مخاطرهآمیز و ایجاد آلودگی های صوتی آن را به چهارشنبه سوزی تبدیل می کنند و صِرفا برای لحظه ای خوشی آسیب های جبران ناپذیری را متوجه خود و خانواده هایشان می سازند و عملکردهایی را بروز می دهند که فرسنگ ها با آئین و اصل این جشن باستانی فاصله دارد.
او افزود: "چهارشنبه سیاه"در لابه لای ماجراهای خود سعی دارد آموزه های کاربردی و پیشگیرانه ای را از حوادث و سهلانگاری های بسیاری که در برپایی مراسم چهارشنبه سوری رخ می دهد و زیان های مالی و جانی سنگینی را برای خانواده ها به بار می آورد را ارائه دهد. در واقع این اثر تمام بضاعت خود را بکار می بندد تا آئین و فرهنگ زیبا و فراموش شده مراسم چهارشنبه سوری را به مخاطبان یاد آوری کند.
کارگردان تله فیلم "جاده خاکی" بیان کرد:از آنجا که محتوا و مضمون "چهارشنبه سیاه" پرداختن به موضوعی است که جنبه عمومی و اجتماعی دارد و در آن مباحثی چون درگیریهای اجتماعی و تضادهای فردی با تمام شخصیتهای اثر ترسیم می شوند، از این رو می توان فیلم سینمایی "چهارشنبه سیاه " را در زمره آثار متعلق به سینمای اجتماعی طبقه بندی کرد و بدون اغراق می توان مدعی شداین اثر به جهت آنکه تصویرگر برخی از دغدغه های خانواده ها است و موضوعی ملموس دارد قطعا مورد استقبال مخاطب قرار خواهد گرفت.
محمدیان در ارتباط با ریتم روایی اثر خود گفت :"چهارشنبه سیاه " با ریتم آرامی شروع می شود و سکانس به سکانس به ریتم و تمپو آن افزوده می شود و در اواسط فیلم ریتم روایی به اوج و هیجان بالایی می رسد و در پایان این فیلم نیز چهارشنبه سوری واقعی ایرانی و اصیل به نمایش کشیده خواهد شد.
"محمدیان"که در راستای کارگردانی تئاتر دو تله تئاتر "رمال در اتوبوس " و "حسنی و دیو قلقلی"را به روی صحنه برده پیرامون بازیگران فیلم سینمایی "چهارشنبه سیاه "که این روزها مرحله پایانی پیش تولید را پشت سر می گذارد گفت : انتخاب بازیگران بر اساس چهره هایی است که قرابت بسیاری به فیلم نامه دارند؛ البته ای نزدیکی مستلزم پست سر گذاشتن تست هایی است که نقش آفرینان مستلزم پشت سر گذاشتن آن هستند در مورد بازیگران چهره نیز با چندین بازیگر مذاکره شده که انشاالله به زودی اسامی آنها اعلام خواهد شد و در این مورد سعی دارم تا در کنار چهره بودن بازیگران ،تجربه و توانایی آنها را نیز در شخصیت پردازی در نظر بگیرم .
وی ادامه دارد :شهر شیراز به لحاظ نقش آفرینانِ بومی خوشبختانه هنرمندان خوب و مستعدی دارد اما تا حدی به لحاظ عملکردهای پشت صحنه دچار ضعف هستیم و به نظرم این مورد از عدم امکانات و تجهیزات کامل سینمایی در شهرستان ها نشأت می گیرد مثلا ما در فیلم "چهارشنبه سیاه " نیازمند ادوات مرتبط با تخریب و انفجار هستیم که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم نسبت به نیروهای حرفه ای در بخش جلوه های بصری میدانی اقدامی انجام دهیم و به ناچار به این تصمیم رسیده ایم که جهت ثبت تصاویر مربوط به انفجار و تخریب از نیروهای مستقر در تهران کمک بگیریم و این دغدغه و چالش بزرگی برای فیلمسازان خارج از تهران است که امیدوارم مسئولان مربوطه تمهیداتی اساسی پیرامون آن اخذ نمایند.
او افزود:این اثر در دل موضوع اصلی خود چند داستان دیگر که بررسی طبقات اجتماعی -خانوادگی و مشکلات صاحب خانه و مستاجران از جمله آنها هستند را نیز جلو خواهد برد.البته در "چهارشنبه سیاه" سعی خواهد شد با پرداختن به پرشورترین رسوم مقدماتی آغاز عید نوروز، به نوبه خود احیاگر رسمی کهن و اصیل از مردم ایران باشیم. همچنین در این فیلم مکان هایی از شیراز آنچنان،مشخص نخواهد بود اما در آن از لحجه و گویش شیرازی استفاده می کنيم.
"محمدیان"در پایان گفت : دغدغه های عرصه فیلمسازی ،تامین بودجه و بازگشت سرمایه سالهاست که مطرح است اما این موضوع برای فعالان عرصه تولیدات نمایشی در شهرستان ها چند برابر بوده و است چرا که بیشتر امکانات از هر جهت در تهران متمرکز شده اند و اگر مسئولان و متولیان مربوطه به شهرستان ها نیز توجه بیشتری داشته باشند و از آنها حمایت بیشتر و بهتری انجام دهند و تجهیزات مورد نیاز عادلانه به فعالان عرصه فیلمسازی تعلق گیرد شاهد آن خواهیم بود که تولیدات ماندگار بیشتری نیز از فضاهای خارج از تهران بر ویترین سینمای کشور نقش خواهند بست.