يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

دیباچه- معصومه شمسینی غیاثوند: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر۱۴۰۲ در شهر یزد با شعار جشنواره «با قصه لبخند بسازیم» برگزار می‌شود و ۶۰ قصه‌گو در مرحله نهایی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، بخش مدرن و کلاسیک، آئینی و سنتی، زبان اشاره، ۹۰ ثانیه و بین‌المللی از جمله بخش‌های مختلف این جشنواره است.در این دوره شاهد حضور قصه‌گویانی از کشورهایی آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، اسکاتلند، تانزانیا، کنیا، انگلستان، مالزی، لبنان، اوگاندا، فرانسه هستیم.

آکادمی قصه‌گویی راه‌اندازی می‌شود/ یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی انتخاب شد

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دیباچه می‌گوید: برگزاری جشنواره قصه‌گویی سابقه دیرینه به قدمت ربع قرن را در ایران را دارد، توانسته‌ایم فرهنگ قصه و قصه‌گویی را تقویت کنیم زیرا ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور ایران را دارد. دوره بیست و پنجم جشنواره قصه‌گویی چند جایزه ویژه از جمله جایزه ویژه شهید سلیمانی، جایزه لبخند و جایزه جهانی قصه گویی دارد که جایزه جهانی قصه‌گویی مقدمه‌ای برای ثبت جهانی قصه به نام ایران در جهان است.
وی تصریح کرد: یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی انتخاب شد و امسال دبیرخانه جشنواره نیز به یزد منتقل گشت. بخش ویژه‌ای را به صورت غیررقابتی در بخش ملی با عنوان بخش غزه به جشنواره اضافه کردیم تا قصه غزه هم ارائه شود. قصه‌های جشنواره به صورت زنده و تولیدی از شبکه‌های مختلف صداوسیما پویا، امید، خبر، آموزش پخش می‌شود. در شب‌های زمستان نیز شاهد پخش قصه‌های جشنواره در شبکه‌های تلویزیونی خواهیم بود.
وی افزود: فیلمی نیز آماده اکران داریم که در جشنواره امسال فیلم فجر نمایش داده می شود. این فیلم براساس یکی از رمان‌های به چاپ رسیده  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است. جشنواره قصه‌گویی سابقه‌ آن به دهه هفتاد برمی‌گردد اما آن را به روز کردیم. یکی دیگر از اهدف جشنواره تربیت نسل نو است و اقداماتی را در حال انجام و تغییر ریل‌گذاری را در برنامه داریم تا پس از چند سال در حوزه‌های مختلف شعر و داستان نیروهای مناسبی تربیت شوند.
علامتی تاکیدکرد: احیای فرهنگ قصه و قصه‌گویی به عنوان یک هدف برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح است زیرا قصه‌گویی ریشه در حرکت‌های عمومی، فردی و خانوادگی دارد و تنها حرکت مربوط به بخش دولتی نیست. مأموریت اصلی ما در حوزه قصه‌گویی این است که در حرکت‌ها و کارهای فرهنگی اصالت و هویت خود را حفظ کنیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در قرآن کریم بیش از ۲۶۰ قصه گو داریم که نشان می‌دهد که قصه ریشه دینی و مذهبی هم دارد. خداوند زمانی که می‌خواهد از طریق پیامبران موضوعی را بیان کند، قصه گویی را به عنوان ابزار مهم تبلیغی در نظر گرفته‌است. مأموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت‌دهی به حوزه قصه و قصه‌گویی و عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی و فرهنگسازی در این زمینه است. قصه باید با سهولت، در دسترس مردم قرار بگیرد تا به راحتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای کودکان قصه بگویند.
علامتی گفت: بین‌المللی کردن جریان قصه‌گویی از جمله اقدامات کانون پرورش فکری برای ثبت جهانی قصه به نام ایران است. ارتباطات خوبی با رایزنان فرهنگی در سایر کشورها داریم لذا یکی از موضوعات مورد بحث به ویژه در هفته‌های فرهنگی قصه و قصه‌گویی است. ما به سمت توسعه فعالیت‌های پژوهشی حرکت می کنیم و به زودی آکادمی‌های قصه‌گویی را‌ه‌اندازی می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳