يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
پس لرزه های یک مصاحبه تلویزیونی!

دیباچه- هیلدا حسنی خواه : «با من هستی؟». -«مگه فرد دیگه ای هم به غیر از شما در استودیو هست؟»

واقعیت همین است. صِغَرِ سِن آنچنان در فوتبال ایران، در ورزش ایران و در لایه لایه آن نهادینه شده که برای خیلی‎ها عادی است، آنقدر عادی که وقتی درباره این موضوع از آنها سوال می‎شود می‎گویند با من هستی؟!

گفت و گوی  جنجالی خداداد افشاریان با محمدحسین میثاقی در برنامه تلویزیونی یک بار دیگر معضل بزرگ صغر سنی را به رخ کشید. میثاقی از سن و سال پسرِ داور خداداد افشاریان پرسید او هم چیزهایی در راستای تکذیب موضوع گفت که بیشتر ثابت کرد که صغرسنی در رابطه با پوریا پسر او نیز رخ داده است. حالا دیگر خوب می‎دانیم پوریا واقعا متولد 71 است یا 69. او به عنوان رئیس کمیته داوران چقدر خودش را در رشد صغرسنی در فوتبال ایران موثر می‌داند؟

آب خوردن مثل صِغَرِسنی!

شناسنامه داداشها

«نمی‎شود که چیزی گفت، شما بنویسید اما نگویید ما. بالاخره ما مدام با همکارانمان چشم در چشم هستیم. نمی‎شود اینکارها را بکنیم و این حرف‌ها را بزنیم و بعد خیلی راحت با همان‎ها سلام و علیک کنیم. ولی باید به شما بگویم صغرسنی مثل آب خوردن است. همه صغر سنی می‎کنند. می‎روند شناسنامه برادر، پسرعمو و در و همسایه را می‎گیرند تا در این فوتبال فرصت بیشتری برای نمایش داشته باشند. واقعیت همین است. هیچکس هم جلودارش نیست. مگر اینکه مثل انگلیسی‎ها و آلمانی‎ها برداریم مچ‌بند پیشرفته‌ای را استفاده کنیم که با یک نرم‎ افزار فوق هوشمند سن واقعی بازیکنان رده‎ های سنی را به طور تقریبی تخمین می‎زند. مثلا اگر 21 ساله باشد دروغش درمی‎آید که 18 ساله نیست. البته صغرسنی در فوتبال اروپا دیگر محلی از اعراب ندارد. صغر سنی شناسنامه فوتبال ماست!»

اینهایی که خواندید صحبت‎هایی یکی از استخوان خرد کرده‎ های داوری در فوتبال ایران است. ماجرای صغرسنی خیلی گسترده ‎تر از این حرف‎هاست و خیلی قدیمی ‎تر از چیزی که فکر می‎کنیم.

پرش از دهه 50 به 60

«من، حسین کعبی هشت سال است که 19 سال دارم!». اوایل دهه هشتاد که ابتدای راه بازیکنان نوجوان دهه شصتی بود چنین ضرب‎المثل خنده ‎داری را درباره حسین کعبی ساخته بودند. او می‎تواند نماد صغرسن در فوتبال ایران باشد. خودش نه تکذیب کرد نه تایید. اما خوب می‎دانیم کعبی از آن دست افرادی است که بدون ترس از بردن نام او می‎شود به عنوان نمونه بارز صغرسن مثالش زد. کعبی در اصل متولد 57 است اما شناسنامه برادر یا به روایتی پسرعمویش را گرفت تا برای ادامه فوتبالش شناسنامه یک فرد متولد 64 را داشته باشد، بلکه بتواند برای تیم‎های رده پایه بازی کند و شانس او برای لژیونر شدن هم بیشتر شود. حتی محرم نویدکیا هم بر خلاف شناسنامه ‎اش که حاکی از دهه شصتی بودن اوست سن و سال بالاتری دارد و در واقع دهه پنجاهی به شمار می‌رود. اما این موارد مربوط به گذشته است. الان دیگر نه کعبی بازی میکند و نه نویدکیا. اکنون معضل رو به رشدی است که همچنان در فوتبال دیده می‎شود. از این سر تا آن سر. حالا به نام خداداد افشاریان رسیده ‎ایم. سوال بسیار مهم این است. او بابت پسرش جریمه می‎شود و یا اینکه پسرش پویا با محرومیت روبرو خواهد شد؟

نفوذ خانوادگی

صغرسنی را فراموش کنید، ماجرا برای افشاریان و خانواده ‎اش در فوتبال و اصلا داوری مفص ل‎تر از این حرف‎هاست. پوریا پسرش به عنوان داور فعالیت می‎کند. روح‌الله شریفی به عنوان داماد افشاریان نیز داور است. حمیدرضا افشون برادرِ زن برادر افشاریان هم در بخش داوری فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند. در نهایت نام دختر خداداد افشاریان هم بدون هیچ سبقه ‎ای در کلاس‌های داوری رد شده بود. به همین دلیل مهدی تاج با پیگیری این موضوع دختر افشاریان را از کلاس‌های داوری کنار گذاشته است. افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال می‎تواند به طور همزمان هم نماد پرورش صغرسنی باشد و هم نماد پارتی بازی. ولی پارتی بازی هم حدی دارد، اینطور نیست؟

فقط من و شما بی‌خبریم!

«صغرسنی که همیشه وجود داشته. الان چرا همه درباره آن صحبت می‌کنند؟ یک جوری صحبت می‌کنند انگار قبلا نبود. قبلا بود. الان هم هست، در آینده هم خواهد بود. فقط من و شما بی خبریم که چه کسانی صغرسن می‎کنند.»

کارشناس داوری ایران مسائل دیگری از صغرسنی می‎گوید. از چیزهای دیگری هم می‎گوید که اصلا قابل بازگو کردن نیست. فوتبال ایران مسائل زیادی دارد که خیلی وقت است قابل بازگو کردن نیستند. به قول همین کارشناس داوری چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳