يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
آرامشی که دیگر در پرسپولیس وجود ندارد!

دیباچه- هیدا حسینی خواه : یحیی اشتباه می کند. نه پرسپولیس بد یارگیری کرد و نه باشگاه به اندازه گذشته مشکل مالی دارد. چیزی که پرسپولیس را به این حال روز انداخته فقط به مصدومیت‌های پرتعداد بازیکنان برمی‎گردد که بدجوری دست یحیی را خالی کردند. او حالا ناراحتی بابت مصدوم‌های پرشمار تیمش را مدام به گونه ‎ ای دیگر نشان می‎دهد. یحیی گل‌محمدی کم‌کم با آنچه که قبلا سراغ داشتیم تفاوت پیدا می‌کند. آن یحیی گل‌محمدی قدیم خیلی خونسردتر از این حرف‎ها بود. اما مگر نمی‌گویند ظرفیت هر کسی حد و اندازه ‎ ای دارد؟ گل‌محمدی هم از این قاعده مستثنی نیست. به هرحال به نظر میرسد پرسپولیس از مدت‌ها پیش به سر و کله زدن با ناآرامی عادت کرده است.

خانه پرسر و صدا!

جبران ۲ جانبه

کار پرسپولیس خیلی سخت است. هم برای جبران شکست هفته قبل مقابل سپاهان در لیگ برتر و هم برای زنده کردن امیدها در آسیا. در واقع وظیفه سنگین و خطیر این تیم یک جبران تمام عیار دو جانبه است، هم در جبهه لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا.  پرسپولیس حالا با کمک وقفه‌ای که در لیگ برتر برایش به وجود آمده، فرصت خوبی برای تنفس خواهد داشت. اما وضعیت این تیم در آسیا و لیگ برتر به هم ریخته است. شش آذر باید به مصاف النصر در ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برود. از سوی دیگر بازی بعدی این تیم در لیگ برتر مقابل هوادار خواهد بود. پیروزی مقابل هر دو تیم، سرخ‎ها را از مخمصه بزرگی رها می‌کند، مخمصه‌ای به نام حذف از آسیا و البته وارد شدن مجدد به کورس اصلی قهرمانی. البته پرسپولیس هم اکنون هم چندان از قافله قهرمانی عقب نیست. با ۱۷ امتیاز و بعد از استقلال ۲۲ امتیازی و ذوب آهن ۱۸ امتیازی سوم است و حتی با وجود شکست مقابل سپاهان در هفته اخیر بالاتر از این تیم قرار دارد. آن هم با دو امتیاز. آنچه که این فاصله امتیازی را با تیم‎های قبل از پرسپولیس بیشتر و با تیم‎های بالاتر از آن کمتر می‎کند فقط خونسردی یحیی است. اما فعلا مگر می‎توان امید داشت او به همان یحیای مدل قدیم تبدیل شود؟

مصدوم پشت مصدوم

صف مصدومان در پرسپولیس بسیار طولانی است. در این فصل بازیکنان این تیم تا توانستند پشت در اتاق پزشک باشگاه صف کشیدند. آنها کمر پرسپولیس را هم خم کردند. از پارگی رباط مرتضی پورعلی گنجی گرفته تا مصدومیت شدید وحید امیری و البته مهدی ترابی که چمن نامرغوب ورزشگاه آزادی او را مقابل دیدار حیاتی مقابل النصر مصدوم کرد. یاسین سلمانی هم می‎توانست نقطه اتکایی برای تیمش باشد اما او هم مصدوم شد.

خانه پرسر و صدا!

این بزرگ‎ترین چالش پرسپولیس در فصل بیست و دوم است و مشکل جدی دیگری به غیر از این وجود ندارد. هر آنچه که مطرح می‎شود شاید کمی به واقعیت نزدیک باشد اما اصرار بر روی بزرگ بودن چیزی جز اغراق و سفسطه افکنی نیست. مصدومان برگردند، دست‎های یحیی دوباره پربار می‎شود و می‎تواند در برابر هر رقیبی تا دندان مسلح باشد. اما او در وضعیت تکراری گیر کرده است. خیلی وقت است که عادت کرده‎ایم یحیی اعتراض کند، به زمین و زمان و حریفان مختلف. او از یک جایی به بعد تفکرات خود را به مسیر غلطی برد.

انتقال ناآرامی به جو تیم

مهدی ترابی به ترکیب پرسپولیس برگشته اما تا مدت‎های طولانی خبری از دیگر ستاره ‎ ها نظیر پورعلی گنجی و یا وحید امیری و یاسین سلمانی نیست. بنابراین یحیی دیگر باید با این واقعیت کنار بیاید و به معنای واقعی یک کار فنی انجام بدهد. او قبلا خونسرد بود اما اکنون فقط می‎تواند نمایشی ناموفق از خونسرد بودن را نشان بدهد. آنچه که واضح به نظر می‎رسد این است سرمربی سرخ‎ها کار بسیار سختی برای تکرار روزهای عاری از استرس و نگرانی دارد. یک واقعیت محض هم این است که ناآرامی‎های اخیرِ یحیی گل محمدی، باعث انتقال بی اعتمادی به ترکیب پرسپولیس هم شده است. به خصوص با مصاحبه های  این مربی. اقدامات باشگاه هم جای خود دارد. به هرحال سرخ‌ها موقعیتی بسیار ویژه دارند که جبران آن مهارت فنی و روحیه بسیار بالایی را می طلبد. وقت آن است که یحیی نشان بدهد بی جهت به پرافتخارترین مربی ایران تبدیل نشده است. این جور مواقع است که عیار واقعی یک فرد مشخص می‎شود. این روزها از خانه گرم و پرافتخار پرسپولیس سر و صدا زیاد می‎آید. بحران نباید تبدیل به عادتی ناپسند در این تیم می‌شد.

به فکر رفتن باشید لطفا!

ضیا عربشاهی – کارشناس فوتبال به دیباچه می گوید:

در رابطه با پرسپولیس این فصل شاخص ترین نکته این است که یحیی گل محمدی تا امروز موفق نشده هر آنچه که رخ می دهد کنترل کند. او تسلط به فضای موجود ندارد، این در حالی است که ما یحیی گل محمدی دیگری را پیش از این سراغ داشتیم. قبل از دیدار پرسپولیس و سپاهان با جایی مصاحبه کرده بودم و گفتم اگر به سپاهان ببازند یحیی باید برود. هنوز هم روی حرفم هستم. او دیگر بیشتر از این نمی تواند برای پرسپولیس کاری انجام بدهد. پرسپولیس در این فصل فصل ضربات زیادی از مواضع و اتفاقات مختلف خورد و رفتارهای خود یحیی گل محمدی یکی از این ضربه ها بود. نمی دانیم، شاید هم بدانیم اما یحیی گل محمدی دیگر آن تمرکز قبل را روی پرسپولیس ندارد. او تصمیمات عجیبی می گیرد. به شهاب زاهدی یک بار بازی می دهد، یک بار نمی دهد.

خانه پرسر و صدا!

او حتی احترام به هوادار را هم یادش رفته است و هیچ چیز بدتر از این برای یک باشگاه نیست و نخواهد بود. هر روز یک حاشیه جدید در این تیم وجود دارد. از مصاحبه های مختلف گرفته تا زیاده خواهی برخی از بازیکنان. حتی آنهایی که با تجربه تر هم هستند نمی توانند رفتار درستی در برخی مواقع داشته باشند که به نظرم این وضعیت نشات گرفته از یحیی گل محمدی است. الان مهم ترین نکته برای پرسپولیس این است که اعتماد به نفس به دست بیاورد. لابد می پرسید چگونه و من هم باید بگویم نمی دانم! هر چه باشد من که این اعتماد به نفس را از آنها نگرفتم که حالا راه حل بدهم. پرسپولیس از لحاظ روحیه و جنگندگی واقعا با فصول گذشته تفاوت دارد. به نظرم حالا که وقفه ای ناخوشایند در لیگ برتر پیش آمده کمی تمرکز به وجود بیاید بلکه بعد از این وقفه همه چیز به حالت خوب خودش برگشت. ای کاش پرسپولیس بیشتر از اینها عقب نیفتد. بعضی چیزها را اصلا نمی شود جبران کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳