شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۴۸
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۲ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، محمدرضا دوست محمدی، گرافیست، کارتونیست، تصویرساز ایرانی و عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که کارشناسی خود را در رشته ارتباط تصویری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران خوانده و رشته انیمیشن دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران انتخاب او برای مقطع کارشناسی ارشد بوده است.

بازار کار و نیروی انسانی متخصص؛ چالش بزرگ هنرهای تجسمی کشور

او در سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که در تابستان امسال برگزار شد یکی از اعضای شورای سیاست گذاری این دوره بود که در گفت و گو با «دیباچه» در رابطه با تفاوت سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با دوره های قبل گفت: واقعیت این است که در همه دولت ها، نیازهای موجود بالاخص نیازهای مربوط به جوانان بیشتر از امکانات و برنامه ریزی های انجام شده در فضای هنری و برنامه ریزی ها و همین طور تمامی بخش ها بوده اند و این نشان می دهد نیازهای موجود چه در قالب کاذب و چه حقیقی جلوتر از امکانات و برنامه ریزی های موجود بوده اند. بنابراین، جشنواره سی ام هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در نتیجه، تربیت نیروی انسانی از موارد بسیار مهمی است که می توان سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام داد. البته این مسئله در گرو این است که فرهنگ و هنر برای مدیران و متولیان امری حائز اهمیت و جدی به شمار آید. زیرا در این سال ها شاهد فقدان نیروی انسانی متخصص بوده ایم که واقعاً دوستدار ایران باشد و چنین رویدادها و جشنواره هایی بستر خوبی برای رفع مشکل نبود نیروی انسانی در حوزه فرهنگ و هنر هستند.

بازار کار و نیروی انسانی متخصص؛ چالش بزرگ هنرهای تجسمی کشور

این هنرمند با اشاره به اهمیت رویدادهای هنری برای توسعه و اعتلای بیشتر فرهنگ و هنر ایران تصریح کرد: وقتی جشنواره هنری جریان سازی در قالب نوآورانه و تأثیرگذار در بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز در کشور برگزار می شود، می تواند بخش های مختلف و برنامه های متعددی را دربر بگیرد که هر یک از آن ها مهم و جذاب باشند و در جریان برگزاری، اتفاق های مهمی بیفتد؛ به طوری که اتاق های گفت و گو محور به منظور ارتباط میان کارفرما و هنرمند فراهم شود تا این کارآفرین ها و هولدینگ ها با برپایی غرفه ها با شرکت کنندگان و افراد حاضر تعامل پیدا کنند و نمایندگان هنرستان ها و دانشگاه های هنر با حضور خود در چنین رویدادهای هنری نیز، بتوانند اقدام به برپایی نمایشگاه ها کنند و به معرفی هرچه بیشتر خود بپردازند و حضور استادان و هنرمندان مختلف و زنجیره ارتباطات هم، می توانند به رونق و اعتلای آن کمک بیشتری کنند.

دوست محمدی تأکید کرد: اگر بتوان هر سال و در هر دوره، کار نو و اتفاق خوب و مثبت و گام های رو به جلویی را از طریق جشنواره ها داشت، می تواند امری مطلوب باشد. چون هر جشنواره ای می تواند در عین داشتن فصل مشترک اما مفهوم متفاوتی داشته باشد.

این هنرمند با اشاره به نقش هوش مصنوعی در عرصه هنر ادامه داد: ورود هوش مصنوعی در همه عرصه ها و هنرهای تجسمی اتفاقی است که حضور آن پررنگ تر شده و این فرصتی است که از طریق کارگاه هایی با محوریت هوش مصنوعی می توان آن ها را با این موضوع و حوزه های جدید طراحی هنری آشناتر کرد چراکه موارد جدیدتری در هنر ارائه شده اند که تا به حال درمورد آن ها سخنی به میان نیامده است و جای خالی آن ها به وضوح در دانشگاه های هنر کشور مشاهده می شود.

از اینرو، اگر مدیران و متولیان فرهنگ و هنر به این مسئله اهمیت دهند و برای منظور از هیچ کوششی دریغ نورزند بدون شک، می توان کارهای مختلفی در این عرصه انجام داد و البته چنین کارهایی حمایت های مالی را می طلبند.

دوست محمدی با بیان این که یکی از بزرگ ترین چالش ها و مشکلاتی که در رابطه با استعدادهای هنری کشور وجود دارد مسئله بازار کار است، تصریح کرد: با توجه به این که کار موضوع بسیار مهمی برای هنرمندان مستعد است، باید درصدد یک بانک اطلاعاتی قوی و مناسب از هنرمندان برآمد تا به جامعه کاری معرفی شوند. زیرا هنوز بستر مناسب و ساز و کاری برای ارتباط هنرمند و بازار و نحوه سفارش کار وجود ندارد. این در حالی است که شناسایی هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی را می توان به وسیله جشنواره های هنرهای تجسمی جوانان، جشنواره هنری دانش آموزی، کنکور هنر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر و رویدادهای هنری انجام داد و پس از شناسایی، آن ها را به بازار کار هنر معرفی کرد تا حمایت های لازم از این جوانان هنرمند صورت بگیرد و در حقیقت، کار سخت و پیچیده ای نیست و فقط همت بالادستی ها را می طلبد. چون در شرایط سخت اقتصادی، چالش ها و مسائل فرهنگی و هنری کشور آن طور که باید در اولویت قرار نمی گیرند.

این هنرمند مطرح کرد: با برقراری ارتباط های مطلوب و موثر میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد و همین طور، وزارت اقتصاد می توان اقدامات و اتفاق های خوبی را رقم زد و امیدوارم به عنوان یکی از آرزوهایم تحقق پیدا کند چراکه در جشنواره هایی مثل جشنواره هنرهای تجسمی جوانان شاهد استعدادهای بسیار خوبی هستیم و همین موضوع درمورد جشنواره دانش آموزی نیز، وجود دارد و حتی می توان سهمیه ای برای ورود این جوانان به دانشگاه های معتبر هنری کشور اختصاص داد. چون چنین جشنواره ها و رویدادهای هنری بستر و فضای مناسبی برای رصد جوانان هنرمند هستند.


گفت و گو از فاطیما میرزایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳