پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۴  |  Thursday, 18 September 2025
کد خبر: ۵۳۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۶ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با محسن علی اکبری تهیه کننده « کتاب قانون »

سینمای کشور تهی از طنز موقعیت است / بیشتر آثارِ طنز، لوده هستند نه یک اثر هنری! | برخی تهیه کنندگان از قبول و اِعمال اصلاحات تفره می‌روند!

به گزارش دیباچه،  "محسن علی اکبری" تهیه کننده باسابقه سینما و تلویزیون با بیان اینکه برخی تولیدات سینمایی به دلیل فاصله داشتن با استانداردهای لازم سبب نزول ذائقه فرهنگی هنری مخاطب و خواسته او از یک اثر نمایشی شده اند می گوید: اگر چه امروز آثار بسیاری با عنوان کمدی و طنزِ موقعیت در سینماها به نمایش درمی آید، اما واقعیت این است که به طور کل ما در سینمای کشور سبکی به نام طنز موقعیت نداریم؛ در واقع برخی از آثار که با ادعای برخورداری از این ژانر، روی پرده می روند لوده هستند تا یک اثر هنری .

سینمای کشور تهی از طنز موقعیت است / بیشتر آثارِ طنز، لوده هستند نه یک اثر هنری! | برخی تهیه کنندگان از قبول و اِعمال اصلاحات تفره می‌روند!

"محسن علی‌اکبری" تهیه‌کننده فیلم سینمایی « کتاب قانون »،  در ارتباط با تولیدات طنز سینمای ایران به خبرنگار دیباچه گفت: یکی از ژانرهای پرطرفدار سینمای دنیا، ساخت اثر در بستر تولیدات طنز موقعیت است؛ در واقع همان سبک وسیاقی که در سینمای کشور وجود ندارد، به طور کل سینمای ما از طنز موقعیت تهی است و بیشتر آثاری که در قالب طنز ساخته می شوند، در واقع لوده هستند، تا یک اثرهنری و این موضوع ، معضل کوچکی نیست. البته گاهی در میان جدول اکران فیلم های سینمایی ۳یا ۴ اثر به چشم می خورد که با وجود بهره مندی از گیشه خوب، اتقاق خوشایندی محسوب نمی شوند چون برخی از اینگونه تولیدات بدلیل فاصله داشتن از استانداردهای لازم و فقط به صِرف خنداندن مخاطب ،او، خوراک فرهنگی وهنری و خواسته اش را از یک اثر نمایشی به شدت نزول می دهند به گونه ای که حتی مخاطب ،به تدریج رغبت خود را نسبت به تماشای فیلم هاي خوب از دست می دهد و بیشتر به سمت دیدن تولیداتی گرایش می یابد که با نگاه سطحی به تولید رسیده اندو در واقع آثار سطحی نگر هستند ؛که این‌ امر اتفاق ناگواری است که می طلبد پیرامون مرتفع نمودن آن تمهیدی اساسی اتخاذ گردد.

 تهیه کننده فیلم سینمایی « استرداد» پیرامون پرداخت سینمای اجتماعی به برخی موضوعاتی که گاهی با زدن برچسب سیاه نمایی از آنها نام برده می شود ادامه داد:در خصوص فیلم هایی که برای آنها از واژه سیاه نمایی استفاده می شود ،باید بگویم این نوع نگاه در فیلمسازی نیز یک ژانر محسوب می‌شود، در واقع ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه ی فیلم ها در دل ماجراهای خود تایید و تاکید داشته باشند که همه چیز در جامعه خوب است و هیچ دغدغه ای وجود ندارد ، به طور کل مگر چه اشکالی وجود دارد که یک فیلمساز به نوبه خود انتقاد ی را نسبت به موضوعی در جامعه اذعان نماید و آن انتقاد را در قالب سینما، تلویزیون و یا سریال های نمایش خانگی ابراز سازد؟ اتفاقا باید گفت چنین امری ،نه تنها ایرادی محسوب نمی شود بلکه خیلی خوب و سازنده نیز بوده و خواهد بود چرا که فیلمسازی با این نگاه، سیاه نمایی نخواهد بود بلکه واقع گرایی و واقع بینی است. 

وی افزود: البته گاهی در زمینه مصور سازی برخی نقدها وبرخی نقطه ضعف ها، از سوی برخی سازندگان آثار نمایشی افراط صورت می گیرد که اینجاست باید گفت، سیاه نماییِ صورت گرفته است ؛در واقع همان مسئله ای که من به شدت با آن مخالفم و فکر می‌کنم از انصاف به دور است و از شأن هنرمند خارج می‌شود، به عبارتی وقتی یک فیلمساز در تولید یک اثر نمایشی، صِرفا تمرکز خود را روی ترسیم و مصورسازی بدی ها، ستم ها، ظلم ها و سیاهی ها می‌گذارد و فقط به نقطه ضعف ها اکتفا می کند و کوچکترین نگاهی به نقاط قوت ها ندارد، عملکردی را مرتکب می شود که در شأن یک هنرمند نیست، در صورتیکه وظیفه یک هنرمند آن است که‌ وقتی نقطه ضعفی در جامعه می بیند نسبت به آن بی تفاوت نباشد و حتما در قالب فیلم یا سریال ، آن مورد را نمایش بگذارد اما در این مسیر نباید از نقاط قوت نیز چشم پوشی کند.

 "علی اکبری" که تا کنون توانسته در عرصه تهیه کنندگی جوایز مختلفی ازجمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای اثر "استرداد " را در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی برای اثر"همیشه پای یک زن در میان است" را در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند، در ارتباط با وجود چالش در مسیر دریافت پروانه ساخت و نمایش و به تبع آن، بروز اختلال در روند تولید آثار نمایشی بیان کرد:در خصوص این مبحث که بعضی تهیه کننده ها می‌گویند مسیر و روند دریافت پروانه ساخت و پروانه نمایش به گونه ای است که سبب ایجاد خلل در روند تولید می شود، به نظرم اینگونه نیست؛ چون هر تهیه کننده ی حرفه ای می‌داند که باید یک زمانی را برای دریافت پروانه ساخت مدنظر قرار دهد و یک زمانی را نیز برای دریافت پروانه نمایش.به هر حال طبیعی است که در هر فیلمی یک ،دو و حتی سه مورد اصلاحی وجود داشته باشد .در واقع کمتر پیش می‌آید که فیلمی بدون اصلاح ، اکران شود. به هر حال نظر آن ۹ نفری که به عنوان کارشناس در قسمت صدور پروانه نمایش، فیلم را به تماشا می نشینند و صاحب نظر هستند، باید تامین شود. البته بعضا این اصلاحات، اصلاح آن چنانی هم نیست اما برخی تهیه کنندگان سعی می کنند از قبول و اِعمال این اصلاحات تفره بروند و یا آن را به طور کامل انجام ندهند که همین موضوع روند دریافت پروانه ساخت یا نمایش را طولانی می کند. در واقع گاهی خودمان سبب این طولانی شدن مسیر می شویم چرا که اگر از همان روز اول که اصلاحات و نقطه نظرات از سوی شورای پروانه ساخت یا نمایش بیان می شود، تهیه کنندگان محترم آنها را روی کار خود اِعمال دارند مسیر دریافت پروانه، با سرعت بیشتری انجام خواهد شد از این رو من بعید می‌دانم در واقع مسیر در یافت پروانه ساخت و پروانه نمایش خللی در روند تولید آثار ایجاد کند .

 او پیرامون خانه سینما و حضور "مرضیه برومند" به عنوان مدیر عامل خانه سینما گفت: خانم مرضیه برومند از هنرمندان پیشکسوت هستند که احترامشان برای همه واجب است و احساس می کنم به هر حال بودن یک بانوی سینمایی، در صدر فعالیت های صنفی، ان شالله بتواند کمک خوبی برای رسیدن به جایگاه مطلوب خانه سینما  در بین اجتماع ، مسئولین و مخصوصا مدیران ارشد فرهنگی باشد و با ارتباط و تعامل سازنده و خوبی که با همه اصناف سینمایی برقرار می کنند بتوانند خدمات بهتری رابرای هنرمندان عزیز ما محیا نمایند.

"محسن علی اکبری" در ارتباط با تولید سریال "الف دزفول" که در ارتباط با مقاومت مردم دزفول در زیر موشک باران صدام است و نیز مجموعه تاریخی خود که قرار بود پیرامون زندگی امام حسن عسگری (ع)و امام زمان(عج) ساخته شود خاطر نشان کرد:ما همچنان منتظر جواب صداو سیما هستیم و با درخواست آنها کار تولید هر دو پروژه را آغاز خواهیم کرد.

گفت و گو از : زهرا فرود

مطالب برگزیده
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴