شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت راه‌اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

علی نصیری در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران، چالش‌ها و راهکارها که امروز با حضور شماری از کارشناسان و مسئولان این حوزه در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با خیرمقدم به مهمانان حاضر در این نشست گفت: موضوع سامانه‌های هشدار در تعداد کمی از کشورهای جهان راه‌اندازی شده و کشور ما هم یکی از اولین کشورهاست که در این زمینه اقدام کرده است.

ضرورت راه‌اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: همایش امروز و فردا هم نقطه عطفی است برای کاری که در حدود یک دهه است در تهران کلید خورده و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است. در این مدت اقداماتی نظیر خرید و احداث سامانه‌ها و تجهیزات مختلف انجام و تلاش شده تا با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف بتوانیم با تشخیص به‌هنگام زلزله، آلام و خسارات و اختلالات کارکردی را به حداقل برسانیم و از این تکنولوژی برای نجات مردم استفاده کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: من یقین دارم که با حضور اساتید و اتکا به پیشرفت‌های خوب انجام شده، در کنار تجهیزاتی که داریم بتوانیم در حوزه زلزله‌شناسی یکی از کشورهای مطرح دنیا خواهیم بود. امروز بیش از ۴۰ دستگاه درکنار پژوهشگران و دانشگاهیان مخاطب این همایش هستند.

نصیری در ادامه به بررسی هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی پرداخت و گفت: مراکز درمانی متولی مهمترین مولفه یعنی نجات جان انسان هستند. اگر جان انسان از دست برود چیزی نمی‌ماند و حفظ سلامت در ادامه راه‌اندازی سامانه‌های هشدار مهمترین نکته‌ای که برای چنین مراکزی وجود دارد. 

وی با بیان اینکه بیمارستان نماد آرامش شهر است و پابرجایی آن به رفع نگرانی کمک می‌کند، گفت: با آسیب به بیمارستان اختلال در مراقبت‌های ضروری ایجاد شده و این موضوع موجب ناامیدی می شود. بیمارستان‌ها مراکز راهبردی در هنگام رخدادهای لرزه‌ای هستند و اختلال در کارکرد آنها مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سیستم هشدار باید به درد بیمارستان‌ها بخورد. در چهار منطقه تهران بیش از نیمی از بیمارستان‌های شهر قرار گرفته است و باقی بیمارستان‌ها در سایر مناطق توزیع شده است، ما باید در برنامه‌ریزی‌ها به این موارد توجه کنیم.

وی اشاره‌ای هم به طرح بررسی ایمنی ساختمان‌ها کرد و گفت: در ارزیابی ساختمان‌ها، به ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه می‌پردازیم که چند تا از این سازه‌ها مربوط به بیمارستان‌هاست و از این رو موضوع اتصال هشدار سریع به مراکز درمانی از موضوعات بسیار مهم است.

نصیری در ادامه مدل چهار مرحله‌ای سامانه هشدار سریع را توضیح داد گفت: دانش خطر، پایش و هشدار، انتشار هشدار و ظرفیت پاسخ به عنوان بخش‌های مختلف این مدل شناخته می‌شود. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مزایای سامانه هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی گفت: امکان ایمن‌سازی غیر سازه‌ای، امکان از سرگیری فعالیت مرکز درمانی، مراقبت بدون وقفه از بیماران با فراهم آوردن امکان فعالیت تجهیزات حیاتی در حین و پس از زلزله، امکان غیر فعال کردن سامانه‌های حساس یا هدف به حداقل رساندن آسیب‌ها و خطرات احتمالی و کاهش خسارات و تلفات در مراکز درمانی از جمله این مزایا است.

وی همچنین درباره فرآیند ادغام  سامانه هشدار در زیرساخت‌های درمانی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تجربیات کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، مکزیک و ترکیه را در ادغام سامانه هشدار در مراکز درمانی در اختیار داریم و از آنها بهره خواهیم برد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: زلزله
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار