شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۸۹
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، طراحی و برنامه ریزی فقط مختص سریال سازان و برنامه سازان نیست، بلکه مدیران و دست اندرکاران تلویریون و شبکه های مختلف نیز باید به این مهم توجه داشته باشند. هر شبکه تلویزیونی باید نسبت به زمانی که آنتن دارد، کنداکتور دقیقی را برنامه ریزی کرده و آن را هم به صاحبان اثر اعلام کرده و هم روی آنتن شبکه به سمع و بصر مخاطبان برساند.

به امید اصلاح کنداکتور تلویزیون

اگر چنین اتفاقی بیفتد،هم برنامه سازان و سریال سازان می دانند که در چه زمانی آن را به پخش برسانند و هم مخاطبان متوجه می شوند که برنامه یا سریال دلخواه شان در چه ساعتی روی آنتن می رود.

معمولا مخاطبان به کنداکتور شبکه ها بسیار دقت می‌کنند تا برنامه و سریالی را که می پسندند انتخاب کرده و برای دیدن آن وقت خود را تنظیم کنند.

تهیه کنندگان با مدیران شبکه ها همواره چالش دارند تا بهترین زمان را برای پخش برنامه یا سریال شان به دست بیاورند،زیرا می دانند که کنداکتور خوب و منظم رمز موفقیت شان خواهد بود.

متاسفانه برخی شبکه های مختلف صداوسیما،مدت هاست به کنداکتوری که از پیش اعلام کرده اند،درست عمل نمیکنند،حتی دیده شده مدام ساعت پخش برنامه ها و سریال ها را زیرنویس می کنند،اما گاهی آن را رعایت نمی کنند.

مخاطبان به این اعلام برنامه ها و زیرنویس ها اعتماد کرده و وقت خود را برای دیدن آنهایی که می پسندند تنظیم می کنند.اگر یکی دو بار در شرایط خاص تغییر ایجاد شود،برخورد قهری انجام نمی دهند،اما اگر مکررا تکرار شود،بی اعتمادی به وجود آمده و دیگر رغبتی برای دیدن تلویزیون از خود نشان نمی دهند،زیرا احساس می کنند به آنان توهین شده و وقت و زندگی شان برای دست اندرکاران تلویزیون مهم نبوده و نیست.

سریال «رحیل» که اخیرا پخش فصل اول آن به پایان رسید، با اینکه از نظر کیفی سریالی مطلوب مخاطب بود و در شبکه های اجتماعی بحث برانگیز شد ولی از این تغییر کنداکتورها بسیار آسیب دید و اگر مخاطبان به دیدن آن علاقه نداشتند،مطمئنا این بی برنامگی ها را تحمل نمی کردند.

وقتی سریالی این همه مخاطب منتظر دارد،چرا برخی از مدیران شبکه ها،به خصوص شبکه سه به آنان احترام نگذاشته و مدام کنداکتور را تغییر می دهند؟

از بس این تغییرات تکرار شد که واقعا برخی بینندگان عصبانی شده اند،زیرا از اعتمادشان سوءاستفاده شده بود.

تولیدکننده و کارگردان این سریال نیز از این وضعیت آزار دید،چراکه مخاطبان و دوستان، مدام او را سوال پیچ می کردند که مگر قرار نبود «رحیل» طبق کنداکتور در این ساعت پخش شود؟چرا به جای آن کشتی و فوتبال پخش کردند؟

مسابقات ورزشی طرفدار زیادی دارد و مردم دوست دارند آنها را از طریق گیرنده های تلویزیون ببینند،اما هرچیزی حد و حدودی دارد.

مطمئنا ترتیب دهندگان مسابقات ورزشی،از مدت ها پیش، گاهی دو-سه سال جلوتر زمان برگزاری مسابقات و حتی ساعت آن را اعلام می کنند.بنابراین قابل قبول نیست که مدیران برخی از شبکه ها آن را نادیده گرفته و برای آنها برنامه ریزی نداشته باشد.

به عنوان مثال دست اندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال که علاقه مندان زیادی دارد،برای اینکه کشورهای مختلف و صاحبان تیم ها بتوانند برنامه ریزی درست داشته باشند،زمان آن را از مدت ها پیش اعلام می کنند.

قابل قبول نیست مدیر شبکه سه که در جریان این اعلام ها قرار دارد،به آنها بی توجه باشد و در چیدن کنداکتور به آن اهمیت ندهد.

وقتی زمان انجام مسابقات جهانی کشتی از مدت ها پیش اعلام شده،چگونه است که مدیر شبکه سه در آن زمان به سریال «رحیل» کنداکتور پخش داده است؟! سریال رحیل به تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده از باتجربه های تولید در تلویزیون و صاحب آثاری در ژانرهای مختلف نظیر او یک فرشته بود، شمس العماره ،پریدخت، کت جادویی، همراز، انقلاب زیبا و..‌.، سعی کرده بود با چیدمانی خاص از نیروهای باتجربه در کنار جوانان مستعد، یک سریال مطلوب برای تمام رده های سنی تولید کند و در این بین همراهی سیمافیلم به مدیریت مهدی نقویان که نشان داده به دنبال استفاده از متخصصان تولید در سریال سازی است، موجب گشته سریالی مطلوب خاص و عام شکل گیرد.

در این بین اصلی ترین انتظار مخاطبان از دست اندرکاران شبکه آن است که کنداکتوری منظم و مرتب برای پخش سریال تدارک ببینند و مدام پخش سریال را به دلیل تداخل با مسابقات ورزشی، به تأخیر نیندازند.

شبکه ورزش برای این راه اندازی شده که مسئولیت پخش این مسابقات را داشته باشد تا شبکه های دیگر به پخش سریال ها و برنامه های روتین خود بپردازند،اما به دلیل مخاطبان انبوه مسابقات ورزشی،به خصوص فوتبال و کشتی که طبیعتا تیزرهای تبلیغاتی را نیز به دنبال دارد،مدیریت شبکه سه گاهی بدون اطلاع مدیر شبکه ورزش،ناگهان تصمیم می گیرد که این شبکه مسابقات را پخش کند تا هم آمار بینندگانش بالا برود و هم حق پخش تیزرها را به دست آورد.

نمونه آن پخش مسابقات کشتی فرنگی بود که پیشتر بارها اعلام شده بود قرار است از شبکه ورزش پخش شده و حتی استودیویی هم برای این کار ساخته بودند،اما بدون اطلاع قبلی پخش آن از شبکه ورزش سلب و در اختیار شبکه سوم قرار گرفت!

وقتی سریالی مانند «رحیل» به لطف داستان پردازی سرراست و پرتعلیق خود توانسته بعد از مدتها مخاطب را جذب تلویزیون کند،درست نیست با تغییر مدام کنداکتور پخش،هم به این مجموعه آسیب برسانند و هم مخاطبان را عصبانی و بی اعتماد کنند.

امیدواریم مدیر شبکه سه و دیگر دست اندرکاران،سعی کنند کنداکتوری را برای پخش سریال ها،به خصوص فصل دوم «رحیل» بچینند تا مانند فصل اول مدام دچار تاخیر نشده یا از پخش بازنماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار