شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۲۲
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

دیباچه - معصومه شمسینی غیاثوند: کتاب «مناقب‌خوانی در ایران»، نوشته هوشنگ جاوید، یکی از آثار ارزشمند در زمینه ی معرفی این هنر در ایران است. این کتاب با بررسی جامع تاریخ شکل‌گیری مناقب‌خوانی مذهبی، چگونگی رشد و شکوفایی هنرِ مناقب خوانی در ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد‌ و به تازگی آلبوم مناقب‌خوانی از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری رونمایی شد.

هوشنگ جاوید، گردآورنده آلبوم «مناقب‌خوانی» به دیباچه می‌گوید: یکی از شاخه‌های موسیقی آیینی ایران، موسیقی قدسی، آیینی، مذهبی است و موسیقی آیینی فقط دینی و مذهبی نیست. ایرانیان همواره با آیین زندگی کردند و باید بدانند که در موسیقی آیینی، مذهب و دین و نگرش‌های معنوی هم جاری است و درک ما باید به کار آید و با فرهنگ‌سازی کاربرد و نقش آن‌ را به جامعه منتقل کنیم.

ایرانیان در طول قرن‌ها یادگرفتند در سوگ یا سور به یاد خدا باشند/ پیشنهاد ثبت ملی مناقب خوانی به عنوان میراث موسیقی ایران

این پژوهشگرِ فرهنگ عامه و موسیقی نواحی و آیینی ایران عنوان کرد: در هیچ قومی جشنی وجود ندارد که نامی از خدا، پیغمبر و ائمه اطهار (ع) در آن برده نشود، به عنوان مثال در عروسی‌ها، از عاشق‌ها دعوت می‌شوند، بسم‌الله‌خوانی و حمدخوانی می‌کنند و مدح خوانی انجام می‌شود و سپس افراد عاشقانه‌خوانی می‌کنند. ایرانیان در طول قرن‌ها یادگرفتند در سوگ و در سور به یاد خدا باشند و این بسیار زیباست.

وی تصریح کرد: مناقب‌خوانی پیش از اسلام همان ستایشگری و ستایش پاکان و نیاکان بوده و پس از اسلام ویژه ائمه اطهار(ع) می‌شود. مناقبان همچون رسانه عملکرد و غلوهایی در اشعارشان داشتند. اینکه حقیقت با خیال‌پردازی همراه شود و آواز به آن افزوده شود، مناقب‌خوانی نام دارد. ما در ایران شاعری نداریم که شعر گفته باشد و مناقب نداشته باشد و در این بین عده‌ای در نحله‌های فلسفی مناقبی بسیار جالبی دارند.

« جاوید » با اشاره به اشتراکات موسیقایی ایران با کشورهای همسایه درباره مناقب‌خوانی گفت: مناقب‌خوانی هنر ساده‌ای نیست، هنری است که ایرانی‌ها برایش خون داده‌ و شهید داده‌اند، چراکه مناقب‌خوانان آداب ایرانی را با آیین‌های دینی آمیخته بودند، برای مثال بالابردن دست و دعاکردن از آداب ایرانی‌هاست که در ادامه به مراسم دینی ورود پیدا کرد. تا جایی که در دوره‌ای از سوی حاکمی در بغداد، بالا بردن دست هنگام دعا ممنوع و با برخورد تند و حتی قطع دست مواجه شد.

وی شکل‌گیری هنرهایی مثل شمایل‌خوانی و پرده‌خوانی را از راه مناقب‌خوانی دانست و گفت: در دوره سلطان محمود غزنوی، شاعری شعری درباره پیامبر اکرم (ص) سرود و سلطان دستور داد که از روی این شعر یک چهره کشیده شود و این شعر توسط اهل سنت در جنوب خراسان با نام «شمایل پیامبر» هنوز خوانده می‌شود. از قرن هفتم بسیاری از شاعران گرایش به ائمه پیدا کردند و مناقب‌سرایی برای امامان ادامه پیدا کرد. با آغاز رژیم پهلوی و با منع آیین‌های مذهبی، ریشه مناقب‌خوانان کنده شد و آنها در چند قالب هنری مثل پرده‌خوانی، معرکه‌گیری، شمایل‌خوانی و ذاکران مناقب‌خوانی کردند.

جاوید با اشاره به اساتید مناقب‌خوان در کشور، گفت: اساتید زیادی در این حوزه را از دست داده‌ایم و ۱۴ نفر از اساتید این حوزه که در آلبوم حضور دارند درگذشتند. اگر اثری از این هنرمندان باقی مانده همین صداهای آنها است و به همین علت می‌گویم تنها صدا ماندگار است. بین اساتید مناقب‌خوان، اکبر درویش بلبل در یزد است. صمد حبیبی هم بر اثر سکته مغزی خانه‌نشین است. رضا آقامحمدکدخدا به عنوان آخرین غزل‌خوان از نسل گذشته باقی مانده است و تنها جلال زند سلیمی، ابوالفضل صدیق و عیدی شکاری مناقب‌خوانی می‌کنند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه و موسیقی نواحی و آیینی ایران با ارائه پیشنهاد ثبت ملی مناقب خوانی به عنوان میراث موسیقی ایران و تشکیل پرونده آن برای ثبت جهانی در یونسکو گفت: امیدوار هستم که مجله «مقام» که تنها پایگاه سخن هنرمندان نواحی بود راه‌اندازی شود. کار ما زمانی آغاز شد که هنرمندان افغانستانی به ایران پناهنده شدند، آغاز کردیم، گروهی در خراسان تشکیل دادیم که از روی مناقب رضوی آلبومی با عنوان «قول و قبول» تولید کردیم که آفرینش‌های آستان قدس آن را روی موسیقی قوالی اجرا کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳