سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۸
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۰۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
محمود شهریاری اهل بیجار كردستان است و 30 سال اجرای تلویزیونی را در كارنامه دارد. او كارش را از برنامه «سلام صبح بخیر» رادیو آغاز كرد و با برنامه "بعد از خبر" تلویزیون به شهرت رسید.

زندگی حرفه‌ای این مجری پیشكسوت فراز و نشیب‌های زیادی داشته كه مرورش شنیدنی است.  دیباچه با محمود شهریاری درباره اجراهایش در خارج از سازمان صدا و سیما، شوخی‌هایش با دیگران هنگام مجریگری، ماجرای ممنوع‌التصویر شدن‌های پیاپی و خیلی چیزهای دیگر به صحبت نشسته است که این گفت وگو رادر ادامه می خوانید:

اختصاصی دیباچه:

*شما اصولا انسان خنده رویی هستید این موضوع چقدر به اجراهای شما کمک می کند؟

خندیدن خیلی به اجرای من کمک می کند. خنده همانند یک کارت دعوت برای دیگران است و باعث می شود مردم به سمت تو جذب شوند و در تمام آموزش های سخنوری می گویند که سعی کنید کلامتان همراه با خنده باشد تا بر دل مردم بنشیند.

*شما در محل كارتان آرشیو لطیفه دارید؟‌

بله، لطیفه‌ها را جمع‌آوری می‌كنم. فكر می‌كنم لطیفه‌هایم باید در ارتباط با موضوع برنامه باشد.
*لطیفه‌هایی كه در همایش می‌گویید با لطیفه‌های تلویزیونی متفاوت است؟

در برنامه‌های همایشی خیلی خط قرمز نداریم، ولی در تلویزیون چرا. مخاطبان تلویزیون در سنین مختلف هستند. یكی از استادان علوم ارتباطی می‌گفت شما بچه‌تان را دست غریبه نمی‌سپارید، ولی مجری آنقدر مورد اعتماد جامعه است كه مردم بچه‌هایشان را به او می‌سپارند. ما باید این جایگاه‌ها را حفظ كنیم تا كارمان بدآموزی  نداشته باشد.

image_800_556


*در برنامه‌های تقلید صدا روی خنده‌های شما هم كار می‌كنند. چرا این طور قهقهه می‌زنید؟‌

خنده‌های من طبیعی است. من هیچ وقت، نه جلوی اشك خودم را می‌گیرم و نه جلوی خنده‌ام را. اگر موضوع خنده دار بوده واقعا از ته دل خندیده‌ام. ممكن است موضوع آنقدر پیش پا افتاده باشد كه مردم به اندازه من نخندند. اما مردم از خنده من خنده‌شان گرفته و لبخند زده‌اند. وقتی موضوعی من را غمگین كرده جلوی خودم را نگرفته ام كه بگویم زشت است و مرد گریه نمی‌كند. راحت گریه كرده‌ام.

*برخی مجری‌ها را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌كنند؛ مجری‌های خجالتی و مجری‌هایی كه به اصطلاح پررو هستند. شما جزو دسته دوم قرار می‌گیرید. این تقسیم‌بندی را قبول دارید؟‌

نه، پررو بودن را قبول ندارم. من همیشه مرز خودمانی‌بودن و پررویی را حفظ می‌كنم. خودمانی بودن و احساس نزدیكی كردن با مهمان و مخاطب یك چیز دیگر است و پررو بودن یك چیز دیگر.

*به نظر شما یک مجری باید چه ویژگی داشته باشد که بتواند اجرای قابل قبولی از خودش ارائه دهد؟

مجری باید نسبت به موضوع برنامه اش مطالعه  قبلی داشته باشد، مخصوصا اگر اجرایش گفت و گو محور باشد باید تسلط خوبی نسبت به موضوع برنامه اش داشته باشد.

Mahmoud-Shahriari-Did-Dar-Shab-NavaFilm-4


*اجرای خودتان را چطور ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم که درست نباشد به اجرای خودم امتیاز دهم. اگر قرار به امتیاز دادن باشد حکایت "خودگوی وخود خندی عجب مرد هنرمندی" می شود. من همیشه به دنبال این بودم که دیگران کار من را ارزیابی کنند. من همیشه پذیرای انتقاد مردم هستم.

* تكیه‌كلام‌ محمود شهریاری که در بیشتر برنامه هایش از آن استفاده می کند چیست؟‌

اگر هم كلمه‌ای بوده خودبه‌خود به وجود آمده. مثلا من "درود بر شما" را زیاد استفاده می‌كنم. "خب" را هم خیلی می‌گویم.
*یكی‌ از شگردهای شما شوخی و بگو مگو با مجری همكارتان است كه این شوخی با كاظم احمدزاده به اوج خودش رسید. مجری‌های همكارتان از دست شوخی‌های شما ناراحت نمی‌شوند؟

در اجرای دو نفره آدم باید با روحیات نفر مقابلش آشنا باشد. من در این سال‌ها با همكاران زیادی كار كرده ام. اما با كاظم احمدزاده و جواد آتش‌افروز كار مداوم داشته‌ام. هر دو خاطرات خیلی خوبی برای من به جا گذاشته‌اند. كاظم احمدزاده انسان بسیار باظرفیتی است و کار کردن با او را دوست دارم.

IMG23014973


*تفاوت اجرای مجریان در شبکه جام جم و دیگر شبکه ها از نظر شما چیست؟

در سال های گذشته میان اجرای برنامه های شبکه جام جم و دیگر شبکه ها تفاوت وجود داشت . شبکه جام جم متعلق به ایرانیان خارج از کشور است و باید برنامه مطابق با سلیقه این عزیزان باشد. در حال حاضر شبکه جام جم به علت ندانم کاری مسئولان و به فراموشی سپردن برنامه های مشارکتی مخاطبان خودش را از دست داده است.

*فکر می کنید جای چه چیزی در اجرای مجریان ما خالی است؟

به عقیده من جای مطالعه در میان مجریان ما خالی است.زمانی که اجرای همکاران اخیرم را می بینم متوجه می شوم که مطالعه شان نسبت به موضوع برنامه خیلی کم است و بدون هیچ آمادگی برای اجرا می روند و داخل استدیو متوجه موضوع برنامه می شوند.

*شما در رادیوهم گویندگی کردید، به عقیده شما اجرا در رادیو سخت تر است یا تلویزیون؟

اجرا در رادیو و تلویزیون اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیست وشاید اجرا در رادیو سخت تر از تلویزیون باشد .در رادیو مردم فقط صدای تورا می شنوند و شما باید تمام احساسات را از طریق صدا به مردم منتقل کنی، اما در تلویزیون این طور نیست وشما احساساتتان را از طریق میمیک صورت به بینندگان منتقل می کنی و با نوع لباس و حرکات می توانی با مردم ارتباط برقرار کنید.

we4t5h26uec5f8xtr02x


*پس برای مجری های تلویزیون حفظ ظاهر و تناسب اندام بسیار مهم است؟

بله بسیار مهم است ، اما متاسفانه این موضوع در میان مجریان ما کم رنگ شده است و کمتر به فکر حفظ اندامشان هستند.

*همانند بعضی از مجریان ما که سر از دنیای بازیگری در آورند محمود شهریاری دوست ندارد بازیگری را تجربه کند؟

نه اصلا دوست ندارم در این راه قدم بردارم ، چون به اعتقاد من هر کاری نیاز به تخصص دارد. البته من یک بار بازیگری را تجربه کرده ام، اما از این موضوع راضی نیستم. زمانی که یک مجری سر از دنیای بازیگری در می آورد باعث می شود که اجرایش بردل مردم نشیند و مردم مدام احساس کنند که این مجری درحال بازی کردن است، چون مدام اورا در نقش های مختلف دیده اند. همین موضوع باعث می شود اجرایش بر دل مردم نشیند و در این راه موفق نشود.

*آخرین باری که برنامه تلویزیونی را  اجرا کردید چه برنامه ای بود؟

برنامه قوی ترین مردان را اجرا کردم.

* در مصاحبه اخیری که از شما پخش شد گفتید که دلیل ممنوع الکاری خودتان را نمی دانید آیا هنوز هم مسئولان به شما جواب روشنی نداده اند؟

بله متاسفانه هیچ پاسخی از طرف مسئولان به من داده نشده است وفقط از زبان تهیه کنندگان شنیده ام که ممنوع الکار هستم .

*باتوجه به اینکه شماهم اجرای تلویزیونی داشته اید وهم اجرای صحنه ای به نظرشما چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟

اجرای صحنه کمی سخت تر از اجرای تلویزیونی است. در تلویزیون شما مقابل دوربین قرار دارید، اما در اجراهای صحنه ای مردم روبروی شما هستند و بازخورد کارتان درهمان جا مشخص می شود.

قشنگ ترین جمله ای که در اجراهایتان همیشه می گویید؟

کلام حکیم توس فردوسی " به نام خداوند جهان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین"را از سالی که اجرا را شروع کردم در ابتدای برنامه هایم  از این سخن را استفاده کردم و دوست دارم تا زمانی که زنده هستم در ابتدای برنامه هایم از این کلام استفاده می کنم .

homeyra-shahriari-photokade-2-500x380

*از بازتاب برنامه دید درشب برایمان بگویید؟

بسیار بازخورد خوبی از این برنامه گرفتم. زمانی که به این برنامه دعوت شدم فکر نمی کردم این برنامه آنقدر مخاطب داشته باشد و برنامه من جزو پربیننده ترین برنامه  "دید در شب" شود.همین جا به دوست خوبم رضا رشید پور برای اجرای این برنامه تبریک می گویم.

*فکر می کنید دلیل اینکه برنامه هایی که تولید آپارات هستند بیشتر از برنامه های تلویزیونی مخاطبان را جذب می کنند چیست؟

تلویزیون با ممیزی های نادرست مخاطبان خودش را از دست داده است و مخاطب های خودش را به شبکه های فارسی ماهواره ای واگذار کرده است . همین موضوع باعث شد که آسیب جدی به تلویزیون وارد شود ومسئولان باید برای حل این موضوع راه حلی پیدا کنند .

*این روزها زمانی که برای انجام مصاحبه می خواستیم باشما هماهنگ کنیم متوجه شدیم که سخت مشغول کار هستید از این همه کار کردن خسته نشدید؟

نه اصلا. من کارم را بسیار دوست دارم و از کار کردن خسته نمی شوم . من یک موسسه چند منظوره زیر نظر وزارت ارشاد دارم و این روزها سخت مشغول کار در این مجموعه هستم.

*و در آخر؟

ممنون از شما ومخاطبان شما که به بنده لطف داشتید . دوست دارم مردم اجراهای مرا ببینند ودرباره کارهای من نظر بدهند. همین جا اعلام کنم که دوست دارم همیشه با مخاطبانم در ارتباط باشم و مردم می توانند از طریق اینستاگرام با من درارتباط باشند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار