شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
گفتگو دیباچه با کارگردان و نویسنده " سمفونی کربلا "

« اسماعیل راد»، کارگردان و نویسنده " سمفونی کربلا" معتقد است: تاکنون آثار بسیاری پیرامون « کربلا » در حوزه های مختلف به تولید رسیده، اما آنچه که در این میان شاخص بوده، وجه تمایزی است که در آثار تولیدی پیرامون کربلا به چشم می‌خورد؛ در واقع هر فرد بر اساس درونیات و ذهنیت به موضوع کربلا و قیام عاشورا با نگاه خود ضمن مصور سازی،سوژه خود را ترسیم می‌کند.

کارگردان مجموعه عقد "پرماجرا" و  "هوای پدر" در گفت و گو  با دیباچه گفت:  این نمایش  در مورد پیام کربلا و درخشیدن نام مبارک سَروَر و سالارِ شهیدان  آقا امام حسین علیه السلام بر  زمین و آسمان  و همچنین خطبه خوانی حضرت زینب  (س ) و امام سجاد علیه السلام است .

 « راد » که کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم های تلویزیونی چون "آخرین ماشین دنیا" ، "مسافران دلباخته"،  "راه مدرسه" ، "برای ماندن"،  "راه پرواز" ، "شهد تلخ" و " شوق دیدار"را در کارنامه هنری خود دارد، در ادامه بیان کرد: در این نمایش ظلم و ستم یزید و مشرکین و ماجرای پشیمانی و ندامت توابین و به تصویر کشیدن ارزش و اهمیت توبه کردن از راه خطا و اشتباه، در آخرِ ماجرای بی تابی حضرت رقیه ( س ) و فراق پدر و روضه حضرت رقیه (س) به تصویر کشیده می‌شود.

در نمایش "سمفونی کربلا" وظیفه خود دانستم که ارادتم را به این امام بزرگوار نشان دهم، هرچند به تصویر کشیدن کربلا خیلی سخت است؛چرا که نویسنده وکارگردان واقعا میماند که کربلا را از چه زاویه ای به تصویر بکشد.

او که کارگردان نمایش هایی همچون خون درمحراب، معصومیت در اسارت، ماه خراسان، تولدی دوباره ایل لر ، آدم و حوا، هابیل و قابیل، خلقت آدم، حضرت یحیی را بر عهده داشته، خاطرنشان کرد: اگر حمایت و تشویق مسئولین دلسوز و بزرگوارانی مانند دکتر علی اکبر فرخ روز نبود که بحق در زمینه ورزش و هنر مشوق بزرگی برای جوانان شهرستان هستد، به طور قطع اتفاقهای هنری پشت سرهم برای شهرستان نخواهد افتاد، چراکه بنده کمتر از یکسال فعالیتم را در شهرستانِ سپیدان شروع کردم و تا کنون دو فیلم و پنج تئاتر حاصل همکاری ما بوده است.

این کارگردان در مورد دیگر فعالیت خود گفت: هم‌اکنون یک فیلم سینمایی را برای پخش از یکی از شبکه های سراسری در نوبت پخش دارم و یک سریال نیز از شبکه فارس؛ درحال حاضر پیش تولید فیلم جدیدی با عنوان "سفر به روشنایی" و سریال سیزده قسمتی طنز برای عید نوروز  را در دست تولید خواهم داشت.

  او با اشاره به اینکه هر ساله نذر دارد، می گوید که " نمایشی با یک مضمون ارزشمند را بر روی صحنه  می برم. البته هر کسی در شغل خود ارادتش رابه نوعی به این امام بزرگوار نشان میدهد ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.
همچنین ازمسئولین و خیرین و مردم انتظار میرود برای چنین نمایشی پیش قدم باشند و از آن حمایت کنند، وقتی از طریق هنر قرار است گوشه ای از کربلا را به تصویر بکشیم،. پسندیده است که همه در میدان بیایند و همکاری کنند توقع همکاری بیشتر داریم صادقانه بگویم بنده  نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این نمایش بودم ولی به جای تامل و تفکر در زمینه های هنری کار، بیشتر به فکر حل مساعل تولیدی و مالی کار بودم. از طرفی هم راه اندازی این دست از نمایش ها بستری فراهم میکند برای کسب تجربه هنرمندان تازه کار نوجوان و جوان  و مستعد شهرستان که البته برای رشد و شکوفایی نیاز به حمایت دارند.

او در پایان گفت : اتفاق جالب و جذابی که امسال در این نمایش غافلگیرم کرد، حضور مادرم و برادر بزرگم(محمد علی راد) که حق پدری برگردنم دارد و یاد پدر عزیزم را که روحش شاد باشد برایم زنده میکند.
این دو عزیز در روزهای اجرا  بعنوان بیننده آمده بودند که این خود مایه دلگرمی بنده بود و بخاطر حضورشان  به خودم میبالم و در مقابل مقام ارزشمندشان سر تعظیم فرود می آورم .

گفت و گو از دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار