يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، این روزها بحث امنیت افراد در جهان فراتکنولوژی بسیار داغ است؛ افرادی مانند بیل گیتس درباره توسعه کنترل‌نشده آن بارها هشدار داده‌اند. همین هشدارها باعث شد تا اتحادیه اروپا و سازمان مقررات فناوری ایالات متحده در صدد قانون‌گذاری برای این فناوری برآیند. ایلان ماسک و قانونگذاران اروپایی که در تهیه پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مشارکت دارند، از رهبران جهان خواسته‌اند تا برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در مسیر این فراتکنولوژی‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

لزوم آشنایی مردم با مفهوم امنیت انسانی/ آنچه که فناوری می‌تواند به سود بشر انجام دهد

امنیت انسانی در تکنولوژی چیست؟

با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی، فناوری و هوش مصنوعی لزوم حفظ امنیت انسان نیز بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد. در این مورد آنچه موضوع راه‌اندازی یک کمپین جهانی در مورد امنیت انسانی در جهان بود، توسط صندوق امانت سازمان ملل برای امنیت انسانی و آکادمی جهانی هنر و علم انجام شد. نمایشگاه 2023 (CES) نقش حیاتی فناوری را به عنوان یک کاتالیزور و محرک قدرتمند در حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد، برای پیشبرد امنیت انسانی در سراسر جهان به نمایش گذاشت. یکی از نکات برجسته این نمایشگاه، معرفی دسته جدیدی از جوایز نوآوری بود که فناوری‌هایی را به نمایش می‌گذارد که امنیت انسانی را ارتقا می‌بخشد.

لزوم آشنایی مردم با مفهوم امنیت انسانی/ آنچه که فناوری می‌تواند به سود بشر انجام دهد

امنیت در سطوح شخصی و ملی

امنیت انسانی یک رویکرد مفهومی گسترده است که در تمامِ زمینه‌های سیاستِ توسعه،  قابل اجراست. بشریت با چالش‌های جهانی بی‌شماری، از جنگ گرفته تا تغییرات آب و هوایی، امنیت شخصی و آزادی مواجه است. این چالش‌ها دیگر نمی‌توانند در سطح ملی مورد توجه قرار گیرند، آن‌ها ماهیت جهانی دارند و نیاز به دسترسی جهانی پیدا کرده‌اند. درک سنتی امنیت ملی از طریق امنیت نظامی جای خود را به این درک می‌دهد که امنیت را باید در سطح شخصی سنجید تا در سطح ملی.

مفهوم امنیت انسانی در واقع شامل صلح، امنیت شخصی، حقوق اولیه بشر، مراقبت های بهداشتی، در دسترس بودن غذا، فرصت های آموزشی، شغل، انرژی، تغییرات آب و هوایی و دسترسی به اصول اساسی که زندگی به آن بستگی دارد مثل هوای پاک و آب. سازمان ملل 17 هدف توسعه پایدار را شناسایی کرده است که همه می‌توانند با آن‌ها شناسایی شوند و در حال جمع‌آوری حمایت گسترده از تعهدات در همه بخش‌ها برای تبدیل جهان به مکانی امن‌تر برای بشر است. این اهداف به اتفاق آرا توسط 193 کشور عضو سازمان ملل در سال 2015 تصویب شد و اکنون در حال شکل دادن به چشم انداز نظارتی در سراسر جهان هستند. امنیت انسانی یک رویکرد جامع و یکپارچه است که همه 17 هدف را در بر می‌گیرد.

لزوم آشنایی مردم با مفهوم امنیت انسانی/ آنچه که فناوری می‌تواند به سود بشر انجام دهد

یکی کردن امنیت محیطی با امنیت اجتماعی

رویکردِ جامع به امنیت انسانی به دنبال یکی کردن امنیت محیطی با امنیت اجتماعی است. همه ابعاد از محلی تا جهانی، از ایمنی و رفاه شخصی تا پایداری محیط زیست جهانی. اگر این را بیشتر تجزیه کنیم، می‌توانیم استفاده از منابع را برای رفع نیازهای همه انسان‌های امروزی و در آینده و همچنین امنیت غذایی، پادمان‌های اقتصادی و امنیت شخصی یکپارچه کنیم. ساختمان انعطاف‌پذیر، استفاده پایدار از مصالح، مدیریت انرژی، مراقبت‌های بهداشتی خانه و استراتژی‌های زندگی در محل، نورپردازی هوشمند که باعث صرفه‌جویی در انرژی و ایجاد حس رفاه می‌شود.

مؤسسه بین‌المللی توسعه پایدار بیان می‌کند که هدف اصلی امنیت جامع انسانی «انتقال توصیه‌های عملی به سیاست‌گذاران در مورد چگونگی تقویت امنیت انسانی از طریق مدیریت بهتر محیط‌زیست و حکمرانی مؤثرتر منابع طبیعی است». این به طور مستقیم به طرز فکر جامعه طراحی ساخت صحبت می کند که در حال شکل‌گیری است.

مکمل مفهوم سنتی امنیت ملی

والت استینسون، مدیر عامل ListenUp مستقر در دنور، یکی از شرکت‌های برتر خرده‌فروشیe-tail و یکپارچه‌سازی سیستم در آمریکا راجع به مفهوم امنیت انسانی گفت: من بخشی از یک تیم هشت نفره از هند، ایران، آفریقای جنوبی، کرواسی، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده هستم. هدف اصلی این کمپین، آشنایی عموم مردم با مفهوم امنیت انسانی و تشویق شرکت‌ها به استفاده از این رویکرد برای توسعه و بکارگیری فناوری‌های نوآورانه برای برآوردن نیازهای واقعی انسان است.

یکی از نکات اصلی این کمپین، ترویج تفکر پارادایم جدیدی از امنیت انسانی است که مکمل مفهوم سنتی امنیت ملی است. امنیتِ انسانی مبتنی بر تجربه زندگی فرد است. امنیت انسانی در سطح افراد و جوامع آنقدر توجه و سرمایه گذاری لازم برای رسیدگی مؤثر به مشکلات بشریت را دریافت نکرده است. این مفهوم بر اساس اهداف توسعه پایدار توسعه یافته توسط سازمان ملل متحد است.

استانداردهای زندگی در حال افزایش است، اما افراد احساس امنیت کمتری می‌کنند

استانداردهای زندگی در سراسر جهان در حال افزایش است، اما بررسی ها نشان می دهد که افراد احساس امنیت کمتری می کنند. این امر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صادق است. نمایشگاه CTA در نوع خود تلاش کرد تا به جهان نشان دهد که چگونه فناوری می تواند به حل برخی از مبرم ترین مسائل جهان کمک کند. همچین نشان داد در واقع دولت‌ها به تنهایی دامنه و توانایی‌های محدودی برای رسیدگی به این مسائل دارند.

لزوم آشنایی مردم با مفهوم امنیت انسانی/ آنچه که فناوری می‌تواند به سود بشر انجام دهد

۲۷ درصد سریع‌تر از پیش؛ ترس آسیب‌ها و لطف سرعت‌ها

در موارد سودمند، در واقع هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدهای ناشناخته را شناسایی کند، چیزی که امکان دارد از دست نیروی انسانی در برود و باعث خطر بشود. وقتی مشکلاتی مثل مهندسی اجتماعی پیچیده و حملات بدافزار اتفاق می‌افتد، در مقابل شرکت‌ها و سازمان‌ها هم باید از راه حل‌های مدرن برای دفاع استفاده کنند. در این زمینه هوش مصنوعی می‌تواند به طور نامحدود در حال اجرا گذاشته شود. به شکلی که رفتار‌های مشکوک زیر نظر گرفته شود. طبق  مطالعاتی که از سوی Teramind صورت گرفته، سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی و اتوماسیون امنیتی استفاده می‌کنند، ۲۷ درصد سریع‌تر موارد مشکوک و نقص داده‌ها را شناسایی و کنترل می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳