يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۳ - ۲۹ تير ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،در این شماره از خبرهای حوزه جامعه، ابتدا به سراغ جدیدترین اظهار نظر رئیس دستگاه قضا در خصوص مساله « کشف حجاب » می رویم.

اژه ای : کشف حجاب حتی اگر با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان هم نباشد خلاف قانون است

اخبار کوتاه جامعه: جدیدترین اظهار نظرِ رئیس دستگاه قضا در خصوص مساله «کشف حجاب»

رئیس قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود که صبح امروز پنجشنبه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با روسای کل دادگستری و دادستان های مراکز استان ها انجام داد، نسبت به مساله کشف حجاب در کشور اینطور واکنش نشان داد : ضروری است در مقابل کسانی که با ناهنجاری اجتماعی می‌خواهند امنیت روانی مردم را مخدوش کنند و آب به آسیاب دشمن بریزند، مطابق قانون، اقدامات مقتضی را انجام داد.

امروز ممکن است برخی از این کشف حجاب‌ها با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان باشد؛ در اینجا باید وفق قانون، اقدامات لازم را ترتیب داد.

همچنین باید توجه داشت که کشف حجاب حتی اگر با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان هم نباشد، عملی خلاف شرع و قانون است؛ که در این موارد هم قانون تکلیف را مشخص کرده است.

ادعای وجود ۳۰ هزار پرستار بیکار و پاسخ وزارت بهداشت!

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ادعای وجود ۳۰ هزار پرستار بیکار و در عین حال کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی را بر خلاف واقع توصیف و ضمن تکذیب آمار مذکور، توضیحاتی در این باره منتشر کرد.

در پی ادعای محمد میرزابیگی _ رئیس سازمان نظام پرستاری مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، توضیحاتی با هدف حفظ منزلت و کرامت جامعه پرستاری ارائه کرد که به این شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحیم

با تسلیت و تعزیت فرا رسیدن ماه محرم، ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و تکریم نام و یاد پیام آور بزرگ عاشورا، اسوه و الگوی پرستاران، زینب کبری سلام الله علیها لازم به توضیح است که بخش عمده‌ای از شاخص‌های کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در همه کشورهای جهان وابسته به مراقبت‌های پرستاری است. بنابراین و با این نگاه کیفیت گرا، تقریباً تمامی کشورهای پیشرفته دنیا به افزایش تربیت و جذب پرستار نیاز دارند؛ به طوری که تخمین زده می‌شود هم اکنون بیش از ۶ میلیون کمبود پرستار در دنیا وجود داشته باشد.

با وجود این در کشور ما به دلیل گسترش مراکز آموزش پرستاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله با هدف تامین نیروی انسانی رشد مناسب و پایداری صورت گرفته و در حال حاضر مراکز آموزشی پرستاری مطابق با استانداردهای بین المللی به تربیت نیروی انسانی در این حوزه اهتمام دارند. با این حال به تبع نیاز، توسعه مراکز درمانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر نیاز به پرستار نیز افزایش یافته است که برنامه‌های وزارت بهداشت در تربیت دانشجو در رشته‌های گروه پرستاری و تربیت رده کمک پرستاری برای این منظور طراحی شده و در حال اجرا ست.

اما ادعای وجود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر پرستار بیکار در کشور، بدون هرگونه مستند ارائه شده، ادعایی واهی و خلاف واقع است. از جمله تجربه فراخوان‌های اخیر در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان در مواردی کمتر از ظرفیت اعلام شده در فراخوان است. در چنین شرایطی چگونه ممکن است ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر بیکار باشند ولی ظرفیت جذب پرستار کامل نشود؟. البته ممکن است در بعضی مناطق و شهرهای کشور به صورت موردی تعداد پرستار بیش از ظرفیت جذب و بکارگیری باشد، اما این موضوع به هیچ روی قابل تعمیم به کل کشور مخصوصاً شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیست.

از سازمان نظام پرستاری و رئیس کل محترم این سازمان که داعیه دفاع از حقوق متقابل مردم و پرستاران را دارد، انتظار می رود در بیان آمار بر مبنای مستندات واقعی و جمع آوری اطلاعات صحیح و قابل راستی آزمایی اقدام کرده و در شرایطی که پرستاران با ایثار و خدمات شایسته خود در عرصه‌های مختلف از جمله مقابله با همه گیری کرونا جایگاه پرافتخاری را در دیدگاه مردم عزیز کسب کرده‌اند، از بیان اظهاراتی که به ناامیدی در مردم و کاهش اعتماد اجتماعی منجر شود و یا به وهن و هتک شأن والای جامعه ارزشمند پرستاری بینجامد، اجتناب ورزند.»

هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت؟!

 بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا هم‌اکنون روی عدد ۱۵۱ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای همه قرار دارد.

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلایندگی هوای امروز -پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ - تهران در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای همه قرار دارد و وضعیت آلاینده شاخص pm )۲.۵(  هم‌اکنون عدد ۱۵۱ را نشان می‌دهد، به طوری که یک ایستگاه (شهرداری منطقه ۲۱) در وضعیت قابل قبول (زرد) قرار دارند و عدد شاخص در ۶ ایستگاه، وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) را نشان می‌دهد. همچنین در ۱۳ ایستگاه وضعیت ناسالم برای همه یا قرمز ثبت شده است.

اخبار کوتاه جامعه: جدیدترین اظهار نظرِ رئیس دستگاه قضا در خصوص مساله «کشف حجاب»

گفتنی است؛ شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۱۳۷ و وضعیت ناسالم برای همه قرار داشت.

بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط "ناسالم برای همه" است.

بر اساس جدول رنگ‌بندی شرکت کنترل کیفیت هوا، ایستگاه‌های سبزرنگ شرایط "پاک"، زردرنگ شرایط "قابل قبول"، نارنجی‌رنگ شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس"، قرمزرنگ شرایط "ناسالم" و بنفش‌رنگ شرایط "بسیار ناسالم" را نشان می‌دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳