شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

در زمین از مفاهیم بالا و پایین برای مشخص شدن جهت استفاده می‌کنیم. آیا بالا و پایین در فضا هم وجود دارد؟

به گزارش دیباچه،حتما تصاویر ایستگاه فضایی بین‌المللی را دیده‌اید که در آنها فضانوردان در حالت بی‌وزنی دیده می‌شوند. آنها گاهی در حال تعقیب‌کردن شام خود هستند و گاهی نیز با این موضوع شوخی می‌کنند. هرچند که همین افراد مواقع زیادی برای تعمیر بخشی از ایستگاه یا پیاده‌روی فضایی از محل اقامت خود خارج می‌شوند. آنها تاکید می‌کنند که برخی از مفاهیم انسانی دیگر در فضا معنی خود را از دست می‌دهند.

آیا در فضا هم بالا و پایین وجود دارد؟

مفاهیم بالا و پایین در فضا به‌صورت متفاوتی تعریف می‌شوند

در واقع وقتی زمین را ترک می‌کنید، دیگر نمی‌توان با قطعیت گفت که جهت خاصی بالا تلقی می‌شود و جهت دیگری پایین است. این باور تا حدودی درست است؛ اما همچنان می‌توان از برخی مفاهیم انسانی برای درک موقعیت خود در فضا استفاده کرد. در واقع فیزیکدانان رویکرد ساده‌تری دارند. گرانش یکی از چهار نیروی اصلی جهان هستی است و فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز همچون ساکنین زمین تحت تاثیر آن هستند.

به‌گفته Sanjana Curtis، استاد اخترفیزیک دانشگاه شیکاگو، باور رایج در میان دانشمندان، پایین را جهتی تعریف می‌کند که به‌واسطه گرانش به آن کشیده می‌شوید. بالا نیز در جهت مخالف است. در این صورت دلیل بی‌وزنی فضانوردان در ISS چیست؟ ایستگاه بین‌المللی و هر چیزی که در آن است به خاطر نیروی گرانش زمین به سمت پایین کشیده می‌شود. هرچند که سرعت حرکت ایستگاه و نیروی مرکزگریز ایجاد شده، به‌سمت بالا وارد می‌شود. در این حالت ایستگاه در مدار پایدار قرار می‌گیرد.

بدین‌ترتیب بالا و پایین بودن ایستگاه در فضا صرفا با محوریت گرانش زمین تعریف می‌شود. در واقع یکی از جذابیت‌های فیزیک نیز در این است که می‌تواند چهارچوبی برای تعریف مفاهیم گنگ برای انسان بیابد.

آلبریت اینشتین گرانش را در خم شدن بافت فضا زمان تعریف می‌کرد. همین نیز باعث شده بود که دانشمندان برای ساده‌سازی این مفهوم از یک تور استفاده کنند. اگر یک توپ را روی این بستر توری قرار دهید، بستر کمی به‌سمت پایین شکم می‌کند. در این حالت اگر یک تیله را اضافه کنید، تیله به‌سمت مرکز خم‌شدگی حرکت می‌کند.

هر جرمی که وزن قابل توجهی دارد، می‌تواند بافت فضا زمان را خم کند. بدین‌ترتیب بعید به‌نظر می‌رسد نقطه‌ای در فضا وجود داشته باشد که نتوان در آنجا گرانش را احساس کرد. آیا در این حالت می‌توان بالا و پایین را صرفا بر اساس گرانش برخی اجرام در فضا تعریف کرد؟ پاسخ خیر است. اگر در یک نقطه از فضا باشید، فقط از یک جهت به شما گرانش وارد نمی‌شود.

طبیعتا هرچه یک جرم بزرگتر باشد، می‌تواند نیروی گرانش بیشتری به محیط اطراف خود وارد کند؛ اما فاصله نیز تاثیرگذار است. به‌همین خاطر سیاره محل زندگی بیشترین نیرو را وارد می‌کند و می‌تواند در ذهن شما تعریف‌کننده مفاهیمی همچون بالا و پایین باشد. هرچند که همین سیاره در کنار سایر سیارات به‌سمت خورشید کشیده می‌شوند.

منظومه شمسی نیز نیروی گرانش سیاه‌چاله کلان‌جرم مرکزی کهکشان راه شیری را احساس می‌کند. بیرون از کهکشان نیز گرانش به‌سمت نزدیک‌ترین خوشه کهکشانی است. در نهایت در فضا نمی‌توان چندان از بالا یا پایین صحبت کرد. اگرچه این مفاهیم می‌توانند به‌زندگی در کره زمین کمک کنند؛ اما گاهی برای درک اصول پایه‌ای فیزیک مشکل‌ساز خواهند شد. هرچند تصور جهانی بدون جهت نیز کار ساده‌ای نیست!

منبع : گجت‌نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳