فاطیما میرزایی| میلاد افشین منش، مدیر عامل ویژند حریران و نماینده بخش مد عفیفانه ایران در مسکو، درمورد حضور کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در هفته فرهنگی ایران در روسیه بیان کرد: حریران، یک برند قدیمی و شناخته شده است که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت میکند و تقریباً در مقایسه با برندهای موجود پیشکسوت حساب میشود. به همین دلیل، در برنامهها و رویدادهای خارج از کشور که موضوع اعتبار سطح بین الملل مطرح است، حریران به عنوان یکی از نمایندهها انتخاب میشود چراکه کارهای این برند خاص هستند و درواقع، نوآوری و طراحی پوشاک ارزش خاص خودش را دارد.
افشین منش با اشاره به طرحهای این برند ایرانی گفت: طرحهای حریران برگرفته از موتیفهای ایرانی هستند که در لباسها میتوان طرحهای تذهیب، مینیاتورها، نگارگریها و اسلیمیهای ایرانی را مشاهده کرد که همه این طرحهای اجرایی، باعثِ خاص شدنِ برندِ حریران میشوند و به همین دلیل، این برند با داشتن اِلِمان و ویژگیهای ایرانی به عنوان نماینده ایران موردتوجه است.
نماینده بخش مد عفیفانه ایران در مسکو با اشاره به استقبال از بخش مد و لباس در نمایشگاه روسیه ادامه داد: در نمایشگاه روسیه که حریران حضور پیدا کرد، روسهایی که مسیحی بودند به طرحهای لباسهای پوشیده و سنتی ایرانی علاقهمند شدند که البته این نوع لباسهای حجاب هم در روسیه دیده میشوند و علت علاقه مندی آنها به این نوع لباسها این است که این کشور در حوزه تمدنی ما قرار دارد و قبلاً بخشی از ایران بزرگ بوده و از نظر فرهنگی، تا حدی به کشور ما نزدیک است و تشابهات زیادی با ایران دارد. بنابراین، آنها به طرحهای لباسها علاقه داشتند.
او تصریح کرد: غیر مسلمانهای کشور روسیه نیز، از کارهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه استقبال کردند و جامعه مسلمان نشین روسیه که بخشهایی از آنها در قفقاز، چچن و... بودند هم، گفتند با توجه به این که لباسهای وارداتی مناسب خیلی کمی از ترکیه دارند و به نوعی بازار خالی است، فضا برای برندهای ایرانی وجود دارد به ویژه آن دسته از برندهایی که در مادست فشن یا لباسهای پوشیده فعالیت میکنند.
افشین منش تصریح کرد: با صحبتهایی که با رایزن فرهنگی ایران در روسیه داشتیم و بازخوردهایی که از بازار این کشور گرفتیم و با توجه به استقبال از غرفه لباسها در هفته فرهنگی ایران در روسیه و رایزنیهای انجام شده، بتوان یک جریان تبادل تجاری با آنها داشت و از طریق مسیرهایی که وجود دارد، لباسها را به روسیه ارسال و به بازار این کشور ورود کرد؛ بنابراین با توجه به استقبال خوبی که بخش مسلمان نشین و مسیحیان، کاتولیکها و ارتدوکسهای روسیه از نمایشگاه مادست فشن ایرانی داشتند و این نوع لباسها به لباسهای سنتی و قدیمی مردم روسیه نزدیک بودند با استقبال و توجه زیادی از سوی آن ها روبرو شدند؛ به طوری که لباسها را میپوشیدند و عکس میگرفتند و قیمت میگرفتند و امکان خرید و روش ارسال آنها را بررسی میکردند که این نشان میداد این نوع لباس ها، آنها را جذب کرده است و میخواهند این لباسهای مادست فشن را تجربه کنند.
نماینده بخش مد عفیفانه ایران در مسکو ادامه داد: با توجه به این که در کشور روسیه، خیلی از اکسسوری عفاف و حجاب استفاده نمیشود و درصد حداقلی هم، چادر را به کار میبرند و با سنجش بازاری که از قبل داشتیم، متوجه شدیم که بهتر است به این بخشها ورود نکنیم. اغلب لباسهایی که ارائه کردیم پیراهنها و مانتوهای بلند یا پالتو بودند که با توجه به فصل سرد روسیه و این که معمولاً بخش قابل توجهی از این کشور در مناطق سردسیر قرار دارد و هوای مسکو در زمان زیادی از سال سرد است این پالتوها برای مردم این کشور قابل استفاده است.
او گفت: عمده عرضه ما به جز یکی دو مورد از کتهایی که نیم تنه بودند و به عنوان مکمل شومیز، پوشیده شده یا به همراه سارافون استفاده میشدند و کتهایی با طرحهای بته جقه و... بقیه کارها شامل لباسها و پیراهنهای گلدوزی یا چاپ شده و یا جواهردوزی بودند.
نماینده بخش مد عفیفانه ایران در مسکو مطرح کرد: این رویداد را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه ریزی کرد و برای اولین بار، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با این مجموعه همکاری کرد و لباسهای مادست فشن ایرانی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. زیرا تا قبل از این برنامه، افراد فعال در این حوزه به صورت شخصی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارتباطات و تعاملاتی داشتند و در چنین نمایشگاههایی حضور پیدا میکردند و به همین دلیل، معمولاً آورده خیلی خوبی نداشت و آن چنان در سطح بین المللی مطرح نمیشد، چون به صورت شخصی حضور پیدا میکردند نه به عنوان یک برندی که امکان تجاری سازی و تولید با تیراژ بالا را داشته باشد و این تبادل و تعاملات اقتصادی را حمایت کند و درواقع، این اولین تجربهای بود که بدین صورت انجام شد و رایزن فرهنگی در مسکو میگفت که آنها مخالف حضور بخش مد و لباس در این دوره بودند، چون متأسفانه، تجربههای قبلی ضعیف و شکست خورده بودند، اما امسال با این کارگروه، قوی ظاهر شد و کارهای قابل توجهی را عرضه و تأکید کرد. اگر این همکاری ادامه پیدا کند روس ها از ادامه برگزاری آن استقبال خواهند کرد.
او خاطرنشان کرد : به نظر بنده، این نمایشگاه مادست فشن در مسکو، نقطه مثبت و روشنی شد که این فرصت را قدر بدانیم تا بتوانیم در سایر برنامههای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هفتههای فرهنگی ایران در کشورهای مختلف را داشته باشیم و بدنبال آن، در نیمه دوم سال قرار است چنین نمایشگاهی در کشور هند برگزار شود و امیدوارم بتوانیم در سطح بین المللی، کارهایی در شأن مادست فشن ایران عرضه کنیم و به نمایش بگذاریم.