يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۷ - ۲۱ تير ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، نمایش «قاجارنامه» به کارگردانی «کمال مقدم» و به نویسندگی « مجید حاتمی » و « محمدرضا شیرخانلو » به مدت ۱۰ شب از ۱۸ تا ۲۹ تیر در عمارت « نوفل لوشاتو » به روی صحنه می رود. نمایش از یک تیم بسیار تازه نفس که شامل چندین نوجوان تازه کار بوده تشکیل شده است. به بهانه این نمایش با کارگردان اثر به گفت و گو نشستیم و از چالش‌های پیش روی آن‌ها گفتیم:

نوجوان‌ها باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند/ شاهنامه در بین نوجوان‌های امروزی طرفدار ندارد

« کمال مقدم » کارگردان نمایش در گفت و گو با دیباچه گفت: بازیگران نمایشِ « قاجارنامه »، به مدت چهار ماه، ولی نه به صورت فشرده برای این نمایش تمرین کرده‌اند. واقعیت این است که پروسه تمرین به چند دلیل خیلی سخت پیش رفت. اول این که بچه‌های ما از این فضا خیلی دور هستند و اول ما باید بچه‌ها را با این فضای قاجاری آشنا می‌کردیم. خوشبختانه بعد از آشنایی با این فضا، نوجوانان ما خیلی زود ارتباط گرفتند و تمرین بعد از نگارش نمایشنامه شروع شد.

او از دلیل انتخاب نمایشنامه قاجاری گفت: دلیل انتخاب این متن، چالشی بود که برای بچه‌ها در نظر گرفته بودم، چون بیان این دیالوگ‌ها واقعا سخت بود. خواندن شعر‌هایی که دیگر برای نوجوانان فراموش شده است، ولی واقعا پر معنی هستند. خواندن این شعر‌ها برای بچه‌ها در این سن سخت و احتیاج به تمرین زیاد دارد. مطمئن بودم این کار بازیگر‌های نوجوان ما را از نظر آمادگی در سطح بالایی قرار می‌دهد و این چیزی بود که من در این کار دنبال می‌کردم. در واقع می‌خواستم با افتخار سطح بالا و توانایی گروه را به همه نشان بدهم، یعنی بیشتر می‌خواستم فرق شاگردانم را نشان بدهم. برای همین هم نمایش سختی را انتخاب کردم.

نوجوان‌ها باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند/ شاهنامه در بین نوجوان‌های امروزی طرفدار ندارد

کمال مقدم افزود: دلیل انتخاب سالن نوفل لوشاتو این بود که بزرگتر‌ها هم به دیدن این نمایش بیایند. همیشه دوستان من در سالن نوفل لوشاتو، همکاری خوبی با ما دارند و تلاش میکنیم بعد از پایان این نمایش برای اجرا‌های بعدی با تالارِ هنر هم وارد مذاکره شویم. این نمایش قرار است ادامه دار باشد و امیدوارم بتوانیم نوجوان هایمان را بیشتر با این فضای تاریخی و موسیقی اصیل ایرانی اشنا کنیم.

او ادامه داد: بعد از این که به همراه مجید حاتمی و محمدرضا شیرخانلو نویسندگان کار،به جمع بندی رسیدیم که نمایشنامه را قرار است در این فضا کار کنیم،شروع به نگارش فیلمنامه کردیم؛ درواقع فضایی که نزدیک به فضای موسیقی اصیل ایرانی و همچنین شاهنامه است که متاسفانه در بین جوان‌ها شاید دیگر طرفدار زیادی نداشته باشد.

کارگردان نمایش «قاجارنامه» در پایان تصریح کرد : متن نمایشنامه ما اقتباسی نیست و از صفر تا صد در دفتر خودم با نگاه به تاریخ ایران نوشته شد.امیدوارم این نمایش و امثال این نمایش‌ها باعث بشود که روزی را ببینیم تا نوجوان‌ها و جوان‌های این سرزمین با تاریخ، موسیقی و شاهنامه بیشتر آشنا شده و به آن علاقه‌مند شده اند.

گفتنی است « قاجارنامه »، قصه ی یکی از شاهان دوره قاجار را روایت می کند که دچار روزمرگی شده و هیچ تلخک و سیاه بازی در دربار نمی تواند دل او را شاد کند تا اینکه سرآشپز قصر فکری به ذهنش می رسد و برای اینکه دل قبله عالم را شاد کند پیشنهاد می دهد که پرده خوانی به قصر بیاید تا قصه های شاهنامه را برای قبله عالم اجرا کند.

 تهیه کننده : ریحانه بوالحسنی، طراح صحنه و لباس : رضا سلیمانی، گروه موسیقی : بارکاو، همایون نسیم فر، ابوالفضل قاسم شیرازی، امیر علی عالی زاده، رضا رشیدیان، ساخت تیزر : الهام احمدی، مدیر صحنه و لباس : سمیه زنگنه، طراح پوستر : فرشته علیجانی، طراح گریم : عاطفه پازوکی، مجری گریم : شقایق سروش، دستیاران گریم : معصومه نوازنی شادی حشمتی، مدیر روابط عمومی : مریم بابایی و الهام احمدی عکاسی این اجرا را بر عهده دارد.

نوجوان‌ها باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند/ شاهنامه در بین نوجوان‌های امروزی طرفدار ندارد

علی مرزبان یار، ابوالفضل مرزبان یار، ابوالفضل عبدالحسینی، کارن کرمی، مانی حقگو، ژالین بیگدلو، هلنا میرزاپور، هلنا پیری آذر، هومن اسدی، امیر محمد شیرخانلو، مهیار شایانفر، مهدیس پریش برون، مهدی غفاری، عرفانه مددی، فاطمه گودرزی، احمدرضا جعفری، ثمین زنگنه و سما زنگنه بازیگران این اثر هستند.

نوجوان‌ها باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند/ شاهنامه در بین نوجوان‌های امروزی طرفدار ندارد

همچنین بازیگران "قاجار نامه" محصول آموزشگاه مشتاقان هستند و این اجرا تا پایان تیر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ و ۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه روی صحنه می‌رود و علاقمندان جهت تهیه بلیط می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳